dec 4, 11 mesiacov ago

Šampionát dvoch rôznych polovíc, časť štvrtá

Šampionát dvoch rôznych polovíc, časť štvrtá

Do poslednej štvrtiny sezóny vstupovali obaja rivali v súboji o titul v rozdielnych pozíciách.

Lewis Hamilton dokázal vyťažiť maximum zo zaváhaní svojho najväčšieho súpera a z okruhov, na ktorých malo dominovať Ferrari, odchádzal s komfortným náskokom. Naopak, v prípade Sebastiana Vettela sa o korune šampióna čoraz viac začalo hovoriť už len v teoretickej rovine.

16. Veľká cena Japonska, 8. októbra 2017

Tretia jesenná ázijská veľká cena znamenala pre Sebastiana Vettela definitívny kliniec do rakvy s nádejami na zisk titulu. Červeným monopostom okuh v Suzuke nesvedčal tak, ako tomu bolo v predchádzajúcich dvoch veľkých cenách, ale Sebastian Vettel sa vďaka penalizácii Valtteriho Bottasa dostal do prvej rady na štarte. Hneď po zhasnutí červených svetiel sa ale začal prepadať štartovým poľom. Opakovali sa totiž jeho problémy z konca tretieho meraného tréningu v Sepangu, keď za jeho chrbtom začalo vynechávať zapaľovanie. Na vine bola sviečka od japonského dodávateľa, ale pozoruhodnejšie je, že Taliani v zhone medzi dvoma veľkými cenami pravdepodobne zanedbali zisťovanie príčin malajzijského zlyhania. Ku cti štvornásobného majstra sveta slúži aspoň to, že po zbabranej nedeli odmietol kritiku svojho tímu.

Lewis Hamilton si tento raz poradil aj s Maxom Verstappenom, ktorý sa k útoku na prvé miesto nedostal. Angličan si ho v každej fáze pretekov dokázal udržať dostatočne ďaleko od tela. Jeho päť víťazstiev z posledných siedmych pretekov znamenalo, že mal štvrtý titul šampióna na dosah. Dokonale tak využil ďalšie zaváhanie Ferrari a svoj náskok v dobe, keď bolo v hre ešte 100 bodov, navýšil už na rozdiel 59.

Stav v priebežnom poradí:

Lewis Hamilton – Sebastian Vettel 306:247

Víťazstvá: 8:4

17. Veľká cena USA, 22. októbra 2017

Lewis Hamilton v nedeľu ráno najskôr previezol po okruhu Usaina Bolta, ktorý odštartoval preteky, aby sa s ním poobede stretol na stupňoch víťazov. Na Okruhu Amerík bol Angličan počas celého víkendu najrýchlejší v každom jednom dni. Ďalší priamy súboj oboch rivalov skončil symbolicky tak, ako prebiehala celá sezóna. Sebastian Vettel sa na prekvapenie všetkých po štarte dostal pred strieborný monopost. Angličanovi ale stačilo len šesť kôl, aby si v priamom súboji vzal svoju pozíciu späť. Ďalší perfektný víkend jazdca Mercedesu prekazilo len najrýchlejšie kolo jazdca Scuderie na čerstvých pneumatikách v závere veľkej ceny. Štvrtý titul síce ešte oslavovať nemohol, ale bol od neho už len krôčik. Do štatistík sa napokon predsa len zapísal, keď prekonal ďalší z rekordov Michaela Schumachera a z prvej rady štartoval už po 117. krát.

Stav v priebežnom poradí:

Lewis Hamilton – Sebastian Vettel 331:265

Víťazstvá: 9:4

18. Veľká cena Mexika, 29. októbra 2017

Štvrtá októbrová veľká cena definitívne rozhodla o tohtoročnom šampiónovi napriek tomu, že aj v Mexiku mal Mercedes až tretí najpomalší monopost. Ani tu, ako už niekoľko krát predtým v sezóne, v rozhodujúcich chvíľach nechýbal Max Verstappen. Sebastian Vettel po vyhratej kvalifikácii veľmi chcel priniesť svojmu tímu vavríny. Dalo by sa povedať, že Ferrari stratilo už tretie prvenstvo v krátkej dobe, keďže malo v Mexiku najrýchlejšie auto. Ale na to, aby ho získalo, potreboval Nemec vyjsť ako líder z prvej zákruty. K tej vedie takmer kilometrová rovinka, na konci ktorej si ale lepšiu pozíciu v aerodynamickom tieni vybojoval Max Verstappen. Jazdec v červenom monoposte mu v prvej zákrute nechal len malú medzierku, ktorú dravý Holanďan bez zaváhania využil. Keď sa snažil udržať svoje Ferrari na trati, odrazil sa od obrubníka priamo do zadného kolesa Lewisa Hamiltona a predným krídlom zavadil o jeho pravú zadnú pneumatiku. Znamenalo to Angličanov defekt a pomalý príjazd do boxov. Tam musel zamieriť aj pilot Ferrari a druhá priečka, ktorá by mu zaručovala akú-takú šancu na titul, bola v tej chvíli na míle ďaleko. Na najtvrdšej sade sa jazdec Strieborných šípov rozbiehal len veľmi pomaly, ale nakoniec vybojoval deviate miesto, ktoré mu zaručovalo štvrtý titul bez ohľadu na umiestnenie Sebastiana Vettela. Lewis Hamilton sa tak ziskom štvrtého titulu stal najlepším Britom v kráľovskej disciplíne motoršportu a opäť o niečo zvýšil punc svojej legendy

Stav v priebežnom poradí:

Lewis Hamilton – Sebastian Vettel 333:277

Víťazstvá: 9:4

19. Veľká cena Brazílie, 12. novembra 2017

Lewis Hamilton spravil hneď na začiatku kvalifikácie chybu, akú u neho nezvykneme vídať: na nedostatočne zahriatych pneumatikách sa dostal mimo trať až k bariéram, kde po náraze ostal jeho strieborný monopost nepojazdný. Bez žiadneho dosiahnutého času bolo jasné, že Angličan bude musieť odštartovať z poslednej pozície. V Mercedese to samozrejme využili a do auta s číslom 44 namontovali najnovšiu špecifikáciu motora. Angličan s takýmto rýchlym monopostom predbiehal jedného súpera za druhým a v 30. kole pred zastávkou v boxoch už jazdil na prvom mieste. V závere sa dotiahol až za tretieho Kimiho Räikkönena. K útoku sa však už nedostal, pretože ho pri predbiehaní o kolo zdržal Lance Stroll, ktorému sa rozpadla pneumatika.

Sebastian Vettel veľmi chcel zvíťaziť, pretože víťazný pohár by pozdvihol morálku v tíme. Aj preto bol na seba po kvalifikácii nahnevaný, keď mu po chybe v prvej zákrute len tesne uniklo najlepšie postavenie na štarte. Ale v nedeľu sa všetko na dobré obrátilo. Do prvej zákruty vchádzal bok po boku s Valtterim Bottasom. V tých ďalších už bolo červené Ferrari vpredu a štvornásobný majster sveta si prvé miesto ustrážil aj po reštarte a výmene pneumatík. Aj keď takmer počas celých pretekov bol rozdiel medzi oboma jazdcami do dvoch sekúnd, Nemec sa v skutočnosti nemusel o prvé víťazstvo po siedmych pretekoch obávať a v priamom súboji fakticky obhájil pozíciu tohtoročného vicemajstra.

Stav v priebežnom poradí:

Lewis Hamilton – Sebastian Vettel 345:302

Víťazstvá: 9:5

20. Veľká cena Abú Zabí, 26. novembra 2017

Sebastian Vettel v Spojených arabských emirátoch už musel len potvrdiť zisk titulu vicemajstra sveta. Stal by sa tak prvým v hybridnej ére, ktorý nesedel v striebornom monoposte. V Abú Zabí ale odjazdil osamelé preteky a v cieli strácal necelých dvadsať sekúnd na vedúceho jazdca. Dôvodom boli predné pneumatiky. Ak by Nemec chcel stíhať tempu Strieborných šípov, po pár kolách by si ich úplne odrovnal. Na supermäkkých gumách to bolo o niečo lepšie, ale vtedy už boli Mercedesy dávno preč. Udržiavacou jazdou si tak dokrúžil po trináste pódiové umiestnenie v tejto sezóne, ktoré mu po brazílskom víťazstve zabezpečilo dostatok bodov na uhájenie druhej priečky v šampionáte.

Ako priznal Lewis Hamilton, po pretekoch v Mexiku už viac oslavoval svoj štvrtý titul a tak podobne, ako pred dvoma rokmi, v závere šampionátu už nezískal žiadne prvenstvo. V poslednej veľkej cene prvý krát od letnej prestávky prehral kvalifikačný súboj s tímovým kolegom a prvý krát od odchodu Nica Rosberga skončil horšie ako druhý jazdec Mercedesu aj v pretekoch. Svoju kožu ale nepredal lacno. Po zastávke v boxoch dvadsať kôl dýchal Valtterimu Bottasovi na krk a rozostup medzi nimi neprekročil 1,7 sekundy. Niekoľkokrát sa ho pokúsil predbehnúť, ale Fín zachoval chladnú hlavu a v závere sériou najrýchlejších kôl nedal majstrovi sveta žiadnu šancu.

Konečný stav:

Lewis Hamilton – Sebastian Vettel 363:317

Víťazstvá: 9:5

Skončila sa sezóna, ktorá dlhú dobu udržiavala fanúšikov kráľovnej motoršportu v napätí. Ferrari však po vlastných chybách v tretej štvrtine šampionátu umožnilo Lewisovi Hamiltonovi dostať sa na koňa. Aj preto záver už nebol taký dramatický, ako to ešte na začiatku septembra vyzeralo. Netreba však zúfať. Ak má byť zachovaná tradícia z tohto desaťročia, že o majstrovi sveta sa v párnych rokoch rozhoduje až v poslednej veľkej cene, máme sa na budúci rok na čo tešiť.

Do jazdenia v poslednú marcovú nedeľu, priatelia!

Braňo Texo

Braňo Texo

Najväčšiu pozornosť venuje F1, ktorej sa venuje od detstva, keď začal čerpať vedomosti hlavne z českých motoristických časopisov. Písať o kráľovnej motoršportu začal už začiatkom aktuálneho tisícročia, keď bol redaktorom slovenských časopisov F1sport a eF1. V súčasnosti prispieva aj na server takurčitee.sk.
Braňo Texo

Najnovšie články od Braňo Texo (zobraziť všetky)

Braňo Texo

Braňo Texo

Najväčšiu pozornosť venuje F1, ktorej sa venuje od detstva, keď začal čerpať vedomosti hlavne z českých motoristických časopisov. Písať o kráľovnej motoršportu začal už začiatkom aktuálneho tisícročia, keď bol redaktorom slovenských časopisov F1sport a eF1. V súčasnosti prispieva aj na server takurčitee.sk.

Zdieľať "Šampionát dvoch rôznych polovíc, časť štvrtá" cez

More in F1
16:54, 8 mesiacov ago

Ako sa Fangio stal čestným členom revolúcie, časť druhá

V posledný februárový pondelok pred šesťdesiatimi rokmi sa motorizmus vďaka Juanovi Manuelovi Fangiovi dostal na prvé stránky novín. A nielen tam. O plugine Najnovšie príspevky Braňo Texo Najväčšiu pozornosť venuje F1, ktorej sa venuje od detstva, ke…

Read   Comments are off
17:41, 8 mesiacov ago

Ako sa Fangio stal čestným členom revolúcie, časť prvá

Pred šesťdesiatimi rokmi 25. februára pracujúci v Československej republike na čele s komunistickou stranou oslavovali víťazstvo ľudovodemokratických síl nad buržoáznymi vykorisťovateľmi. Deň predtým sa v kubánskej Havane diali o niečo zaujímavejšie …

Read   Comments are off
19:59, 9 mesiacov ago

Šampanské a formula 1, časť druhá

Aj keď spojenie formuly 1 a šampanských vín trvá už takmer sedem desaťročí, vystriedali sa za ten dlhý čas len traja dodávatelia tohto lahodného moku. V druhej časti nášho miniseriálu sa pozrieme na zúbok každému jednému z nich. O plugine Najnovšie p…

Read   Comments are off