Sledujte nás

Ifkine fejtóny

O žene, ktorá preslávila automobil

Keď žena potajomky vezme manželove auto, zbalí deti a vyberie sa k rodičom, zvyčajne to končí rozvodom. Ak ide bez vodičáku, tak aj pokutou. No tá, čo to urobila ako prvá, skončila v sieni slávy automobilizmu.

Pri pohľade na nekonečné rady áut, ktoré denne prechádzajú po uliciach, sa človeku ani nechce veriť, že tu neboli vždy. No je to tak: dejiny automobilizmu majú sotva 130 rokov. V druhej polovici 19. storočia sa viacero konštruktérov pokúšalo zostrojiť samohybný stroj, ktorý by nahradil konský záprah. Nebola to ľahká úloha a ani vďačná. Ľudia v tom čase neboli zvyknutí na nové technológie a báli sa ich.

Jeden z prvých samohybných strojov bol prototyp nemeckého vynálezcu Karla Benza. Svetu ho predviedol začiatkom roku 1886, no, popravde, bez väčšieho úspechu. Prototyp mal viac múch ako kravská maštaľ a šiel sotva 13 km/h. Pán Benz mal však v rukáve eso, o ktorom ani sám nevedel: svoju nežnú polovičku. Bola to pani Bertha, rodená Ringerová, oddaná manželka, milujúca matka, rozumná gazdinka… a tá najlepšia PR manažérka, akú si jej manžel mohol želať.

Bertha sa narodila do bohatej rodiny a bola mimoriadne technicky nadaná. Keď sa zoznámila s Karlom, bola nadšená jeho víziou samohybného stroja a stala sa jeho obchodnou partnerkou. Prototyp bol skonštruovaný za jej nemalé veno. Po sobáši vychovávala ich päť detí, viedla domácnosť a neustále manžela podporovala.

V lete 1888 začal Karl Benz upadať na duchu: prototyp nemal až taký úspech, ako si želal. Prestával v neho veriť. Jeho manželke došla trpezlivosť. Viac než on si uvedomovala, že je len jedna možnosť, ako zviditeľniť Karlovu prácu. Automobil museli prezentovať širšej verejnosti.

Na svitaní, 5. augusta 1888, prebudila svojich dvoch najstarších synov (mali 15 a 13 rokov), zbalila jedlo na cestu a potajomky šlohla z dielne najnovšiu verziu automobilu, Model III. V trojici sa vybrali na historicky prvú diaľkovú cestu automobilom, z Mannheimu do Pforzheimu, kde bývali Berthiní rodičia. Karl o jej pláne nevedel, Bertha totiž predpokladala, že by s ním nesúhlasil. Ten deň musel byť pre neho jeden z najdlhších v jeho živote. Manželka, dvaja synovia a vzácne autíčko boli preč. O to väčšie bolo jeho prekvapenie, keď mu na druhý deň prišiel telegram, že jeho rodina bezpečne dorazila do cieľa, ktorý bol vzdialený dobrých 100 kilometrov.

Bertha a jej dvaja synovia dokázali niečo, čo sa dovtedy považovalo za nemožné. Síce strávili na ceste celý deň a museli riešiť niekoľko nepredvídaných závad, no dokázali, že automobil je naozaj schopný konkurovať koňom (len čo z neho vychytajú všetky muchy). To, že za volantom sedela pani Bertha, budilo u okoloidúcich dojem, že ak niečo také zvládne obsluhovať aj panička v krinolíne, potom to musí byť naozaj spoľahlivý a bezpečný stroj. Pán a pani Ringerovci sa aspoň presvedčili, že dcérine veno nevyšlo nazmar.

Nevedno, čo Karl manželke povedal, keď sa konečne vrátila domov. Možno padli aj nejaké dobre myslené výčitky (veď si predsa mohli ublížiť, o zničení auta ani nehovorím), no jedno uznať musel. Názor verejnosti na nové samohybné stroje sa zmenil. Už v roku 1894 sa v Benzovom závode začal vyrábať model Benz Velo, automobil pre dve osoby. Vyrobilo sa z neho 1200 kusov, čo ho oprávnene menuje prvým sériovo vyrábaným autom na svete.

Karl Benz zomrel v roku 1929 ako uznávaný vynálezca. Jeho firma sa v roku 1926 zlúčila so značkou DMG a dodnes funguje pod názvom Mercedes-Benz. Pani Bertha sa dožila úctyhodných 95 rokov. Na sklonku života dostala ocenenie od Technickej univerzity v Karlsruhe za svoj prínos do sveta automobilizmu. Keď v roku 1944 zomrela, autá boli rýchle, rozšírené a jazdili po moderných asfaltových cestách.

Až si túto nedeľu sadnete do autíčka, aby ste sa vydali na rodinný výlet, spomeňte si na pani Berthu. Tá presne pred 130 rokmi šlohla manželov prototyp, a so synmi sa vydala na návštevu k rodičom, aby preslávila tajomný samohybný stroj, dnes známy ako automobil.

Reklamy
Fortuna Stávka bez rizika za 30 € vstupný bonus 750x100
Tipsport registračný bonus 20 Eur pre nových hráčov - 300x300

Futbal

SYNOT TIP vstupný bonus stávka bez rizika - 300x300

Viac v Ifkine fejtóny