Sledujte nás

F1

Predstavenie okruhov: Veľká cena Bahrajnu

Monoposty formuly 1 tento rok absolvujú svoju jubilejnú 70. majstrovskú sezónu. Pri tejto príležitosti sme pre vás pripravili predstavenie všetkých aktuálnych okruhov, ktoré sú súčasťou tohtoročného kalendára. Vraví sa, že po úvodných pretekoch v Melbourne techniku skutočne preverí až okruh na okraji púšte v ostrovnom štáte Bahrajn. 

Predstavenie okruhov: Veľká cena Bahrajnu

Bernie Ecclestone sa snažil dostať formulu 1 na Stredný východ už koncom 90. rokov, ale skutočne sa mu to podarilo až začiatkom tohto storočia. Spomedzi rôznych kandidátov na usporiadanie veľkej ceny nakoniec symbolicky vyšiel víťazne Bahrajn – ostrov, kde boli v roku 1931 objavené prvé ložiská ropy na Strednom východe.

Zaujímavosťou miestneho okruhu Sáchir je, že sa nachádza pod úrovňou hladiny mora. Napriek tomu to nie je najnižšie položený okruh v kalendári F1. Dalo by sa pritom očakávať, že tu na jazdcov nebudú čakať veľké prevýšenia. Opak je však pravdou, keď rozdiel medzi najvyšším bodom v štvrtej vlásenke a najnižším v poslednej zákrute je takmer 17 metrov, čo je výška približne päťposchodovej budovy. Práve pred zákrutou číslo 4, v ktorej sa jazdci dokonca dostanú nad úroveň hladiny mora, pribudla tento rok tretia zóna DRS. Uvidíme, aký účinok bude mať pri jazde monopostov do kopca, kde stúpanie presahuje hodnotu 5 %.

Okruh neďaleko hlavného mesta Manamá rovnako, ako všetky nové trate, ktoré sa objavili v kalendári po roku 1999, pochádza z pera Hermanna Tilkeho. Bol postavený za 486 dní, pričom bolo premiestnených viac ako 12 tisíc ton kameňa. Jeho zaujímavosťou je, že kombináciou rôznych prepojení možno vytvoriť šesť rôznych verzií okruhu, pričom štyri sa dajú využívať nezávisle na sebe v rovnakú dobu.  Medzi jazdcami nie je príliš obľúbený, keďže napriek tomu, že na papieri vyzerá technicky, vyžaduje si len jazdeckú rutinu, keď sú rýchle rovinky zakončené pomalými zákrutami. Fanúšikmi je navyše kritizovaný pre svoje veľkoryso navrhnuté výbehové zóny, ktoré sú vyasfaltované. Ak tu totiž pilot aj spraví chybu, môže sa bez veľkej straty vrátiť späť.

Jazdu tu sťažuje aj piesok, ktorý najmä v úseku medzi zákrutami číslo 5 až 7 neustále prináša vietor z okolitej púšte. Ten môže monopostom spôsobiť nepríjemnosti aj pri zanášaní filtrov chladenia. Tomuto problému trochu pomohlo aj to, že od roku 2014 sa štartuje tesne po západe slnka, keď teploty vzduchu začínajú klesať. Meniace sa podmienky majú ale zase vplyv na správanie auta, takže pred víkendom čaká na inžinierov, ktorí ešte stále len spoznávajú nové autá, ťažký oriešok v podobe hľadania optimálneho nastavenia. Napriek tomu, že sa jazdí na okraji púšte, pravdepodobnosť dažďa je tu v marci 26 % – krátku prehánku sme dokonca mohli vidieť aj vlani po kvalifikácii.

Piesok na trati spôsobuje, že asfalt má nízku priľnavosť a najmä mimo jazdeckú stopu je okruh šmykľavý. Preto sa tu jazdci príliš nepúšťajú do predbiehacích manévrov, čo trochu uberá z dramatickosti priebehu pretekov. To, čo okruh neponúka priamo na trati, akoby chcel návštevníkom vynahradiť svojou dokonalou infraštruktúrou v jej blízkosti. Hlavná tribúna ponúka zázemie porovnateľné s päťhviezdičkovým hotelom a pre tých najnáročnejších je k dispozícii osemposchodová VIP veža pre 5000 ľudí, z ktorej môžu sledovať dianie na celom okruhu.

Mapa okruhu

Veľká cena Bahrajnu mapa

Reklamy
Fortuna Stávka bez rizika za 30 € vstupný bonus 750x100
Tipsport registračný bonus 20 Eur pre nových hráčov - 300x300

Futbal

Fortuna Stávka bez rizika za 30 € vstupný bonus 300x300

Viac v F1