Sledujte nás

F1

Predstavenie okruhov: Veľká cena Veľkej Británie

Monoposty formuly 1 tento rok absolvujú svoju jubilejnú 70. majstrovskú sezónu. Pri tejto príležitosti sme pre vás pripravili predstavenie všetkých aktuálnych okruhov, ktoré sú súčasťou tohtoročného kalendára. Tento víkend je na rade okruh, na ktorom sa konala prvá Grand Prix pod hlavičkou formuly 1. Možno si položíte otázku, prečo sa tak stalo práve ostrovoch Viliama Dobyvateľa. Odpoveďou môže byť to, že s Veľkou Britániou sa v počte pretekárskych okruhov môže porovnávať máloktorá iná krajina. A len jeden z týchto okruhov si môže hovoriť domov britského motoršportu.

Predstavenie okruhov - Veľká cena Veľkej Británie súhrn

To, že sa prvé preteky F1 uskutočnili na okruhu Silverstone, vie snáď každý, kto sa o kráľovnú motoristického športu aspoň trochu zaujíma. Menej známa je už skutočnosť, že oficiálne sa tu 13. mája 1950 jazdila Veľká cena Európy a zúčastnilo sa na nej aj Jej veličenstvo kráľovná Alžbeta II., vtedy ešte ako princezná so svojim otcom, kráľom Jurajom VI. Koníky pod kapotou britskej panovníčke pravdepodobne neučarovali tak, ako tie skutočné, pretože sa tu už nikdy potom neobjavila a to napriek tomu, že Britská Veľká cena je odvtedy pevnou súčasťou každej sezóny formuly 1. To sa však nedá povedať o okruhu v Silverstone. Po prvých piatich ročníkoch na tejto trati sa preteky presťahovali na dostihovú trať Aintree v Liverpoole, s ktorou sa Silverstone striedalo v párnych rokoch. Výnimkou bol rok 1962, keď sa preteky formuly 1 v Aintree konali dva nasledujúce roky po sebe. Bolo to ale aj naposledy, kedy sem zavítali monoposty F1. Od nasledujúcej sezóny sa s britskou železnou pravidelnosťou Silverstone striedalo s okruhom Brands Hatch na juhovýchode Londýna, teraz ale v nepárnych rokoch. Tento stav trval až do roku 1986. Odvtedy sa jazdí už len na okruhu, ktorý bol postavený na jednom z bývalých letísk severozápadne od Londýna, ktoré využívala RAF pre tréning pilotov svojich bombardérov počas druhej svetovej vojny. Tento rok sem monoposty F1 zavítajú už po 53. krát a v tomto smere patrí Silverstoneu tretie miesto v historických tabuľkách.

To, že nielen Taliani, ale aj Angličania milujú automobilové súťaže, dokazujú hneď prvé preteky, ktoré sa na tomto mieste uskutočnili. Silverstone tak, ako väčšina malých vojenských letísk, ostalo po vojne opustené. V septembri roku 1947 sa skupinka dvanástich mužov rozhodla, že sa pokúsia zistiť, ktorý z nich je najlepší jazdec. V Británii však vtedy neexistoval žiadny stály okruh (Brooklands a Donington boli po vojne v dezolátnom stave) a uzavrieť verejné komunikácie tak, ako sa to vtedy zvyklo robiť napríklad pri známych pretekoch na ostrove Man, bolo na pevnine nemožné. Jeden z týchto mužov býval v dedinke Silverstone a  vedel, že letisko slúži už len ako paša pre ovce miestnych farmárov. Obslužné cesty, ktoré viedli po obvode letiska a v ktorých strede sa nachádzali tri štartovacie dráhy umiestnené do trojuholníka, sa zdali byť vhodným miestom pre uskutočnenie ich plánu. Od myšlienky potom už nebolo ďaleko k činu. Muž, ktorý to všetko vymyslel sa volal Maurice Geoghegan a počas pretekov zrazil jednu z oviec, pričom jeho auto bolo na odpis. Možno vtedy ani sám netušil, že vytvoril okruh, ktorý sa stane jedným z najrešpektovanejších na celom svete. Zaujímavé je, že história neskôr neformálne označila tieto preteky ako Mutton Grand Prix.

O rok neskôr už si letisko od ministerstva letectva vzal do prenájmu Kráľovský automobilový klub (RAC), ktorý tu pod vedením svojho prezidenta Wilfreda Andrewsa začal organizovať oficiálne preteky. Tie prvé dva sa uskutočnili na okruhu, ktorý kombinoval obslužné komunikácie s dvoma pristávacími dráhami. Za necelé dva mesiace ho pripravil istý James Brown, s ktorým Andrews uzatvoril v auguste zmluvu na štvrť roka. Svoju prácu odviedol na vtedajšie pomery dobre. Veď keď o štyridsať rokov neskôr zomieral, bol stále zamestnancom okruhu v Silverstone. Mimochodom, prvú veľkú cenu, ktorá sa uskutočnila v prvý októbrový víkend roku 1948, navštívilo 100 tisíc divákov. Pre zaujímavosť treba dodať, že nový okruh bol vtedy ohraničený len prázdnymi sudmi od oleja a balíkmi slamy. Divákov od trate oddeľovali lanové ploty a vedenie pretekov sídlilo v stanoch.

V roku 1949 počas pretekov International Trophy predstavitelia RAC rozhodli, že v nasledujúcom roku sa Veľká cena uskutoční na obslužných cestách okolo letiska, teda presne na tých, na ktorých sa uskutočnila aj Mutton Grand Prix. Zhodou okolností sa tieto preteky, ako už bolo spomínané v úvode, stali prvými v novozaložených majstrovstvách sveta formuly 1. Štartová čiara bola vtedy na rovinke Farm Straight pred zákrutou Woodcote a ako boxy sa podobne, ako na rakúskom Zeltwegu, využili pôvodné hangáre. Odtiaľ sa v roku 1952 cieľová rovinka presunula medzi zákruty Woodcote a Copse (zákruty RAC pomenoval podľa miestnych pamätihodností a významných miest v okolí), pri ktorej boli vybudované nové boxy. V tejto konfigurácii sa okruh s malými zmenami používal nasledujúcich 38 rokov.

Silverstone hneď od začiatku patrilo spolu s Monzou k najrýchlejším okruhom sveta. V roku 1971 ho kúpil Britský klub pretekárskych jazdcov (BRDC), ktorý ho vlastní dodnes. Podobne, ako na talianskom okruhu, aj tu pribudla v polovici 70. rokov v poslednej zákrute Woodcote šikana, ktorá mala spomaliť čoraz rýchlejšie monoposty. Až keď tu Keke Rosberg pri svojom kvalifikačnom kole v roku 1985 prelomil bájnu hranicu priemernej rýchlosti prevyšujúcu 160 míľ za hodinu (257,5 km/h), prišli k slovu prvé významnejšie úpravy trate od roku 1949. Najskôr bola medzi rokmi 1986 a 1987 zľahka upravená šikana Woodcote a vznikol úsek Bridge Corner.

V nasledujúcom roku  boli zbúrané pôvodné boxy a na ich mieste boli postavené nové. Ale prvé naozaj veľké zmeny prišli až po pretekoch v roku 1990. Následkom nich sa okruh stal viac technickejším. Prepracovaný bol profil každej zákruty okrem dvoch: Woodcote a Abbey. Z rýchlej zákruty Becketts medzi Maggotts a Chappel sa stalo esíčko (ktoré sa časom ukázalo byť pre jazdcov ešte náročnejším, ako pôvodné usporiadanie), medzi zákrutami Stowe a Club pribudol nový spomaľujúci úsek Vale (pomenovaný po právnikovi RAC). Rovinka Farm Straight bola skrátená a na jej konci pribudla technická pasáž so zákrutami Priory, Brooklands a Luffield Corner. Už o tri roky sa prerábalo znova: zmenil sa profil zákrut Stowe a Priory a pribudla šikana v zákrute Abbey.

Posledná veľká rekonštrukcia prišla v rokoch 2009-11. Po dlhých vyjednávaniach bola v roku 2007 oznámená investícia v hodnote 27 miliónov £ na prestavbu okruhu tak, aby vyhovoval aj predpisom FIM na usporiadanie motocyklových pretekov MotoGP. Ohrdnutý Bernie Ecclestone ale nasledujúce letooznámil, že od sezóny 2010 sa veľká cena bude konať buď na zrekonštruovanom okruhu Donnington Park, alebo nikde. Stavebné úpravy na Donningtone však nepostupovali podľa plánu a tak napriek Bernieho vyhrážkam nakoniec formula 1 ostala na Silverstone. Medzi rokmi 2009-2010 bola vnútri okruhu vybudovaná nová sekcia Arena. Zákruta Abbey sa z ľavej stala pravou, pribudla rýchla ľavá zákruta Farm a samotný úsek Arena pozostávajúci z jednej pravej a dvoch ľavých zákrut, sa potom rovinkou v mieste jednej z pôvodných pristávacích dráh pripája v zákrute Brooklands na pôvodný okruh.

O rok neskôr pribudla medzi zákrutami Club a Abbey 390 metrov dlhá a 30 metrov vysoká moderná budova boxov, pre svoj tvar prezývaná aj The Silver Wing. Priniesla 41 nových garáží s komfortnou plochou 5768 m², nové priestory pre riaditeľstvo pretekov a médiá, pohostinstvá, apartmány, konferenčné sály amultimediálnecentrá. Nová budova boxov znamenala aj to, že po tretí krát v histórii sa štartová čiara sťahovala na iné miesto. V tejto konfigurácii sa trať používa dodnes. Okruh si vďaka kombinácii rýchlych a stredne rýchlych zákrut naďalej zachoval svoj vysokorýchlostný charakter (vlaňajšie najrýchlejšie kolo v kvalifikácii bolo zajazdené priemernou rýchlosťou 153,4 míľ za hodinu (246,9 km/h) a piloti v súčasných monopostoch dokonca nemusia používať brzdy v desiatich zákrutách, pričom v dvoch z nich (Luffield a Becketts) bočné zrýchlenie nepresahuje hodnotu 2 G. Na dve miesta si však predsa len musia dávať pozor a to hlavne pri daždivom počasí, keď nízka brzdná energia generovaná počas jedného kola spôsobuje, že sa v takýchto podmienkach v zákrutách číslo 3 (Village) a jednej z najpomalších s číslom 16 (Vale) uhlíkové disky a brzdové doštičky môžu ochladiť do tej miery, že jazdci musia meniť štýl svojho brzdenia, čo nezriedka vyústi k ich chybám. Zabúdať netreba ani na deviatu takmer priamu Copse, ktorá patrí k najrýchlejším, ale aj najnáročnejším zákrutám v celom kalendári a je skutočnou skúškou nervov pre všetkých pilotov.

Okruh dostal pred dvoma sezónami nový asfalt, keď ten pôvodný bol ešte z roku 1997 (ak nepočítame novovybudovanú časť vnútri areálu) a bol už príliš hrboľatý. To by mohlo jazdcom spôsobovať problémy hlavne na začiatku víkendu. Po vlaňajšej blamáži s veľkým počtom havárií za cieľovou rovinkou, sa FIA vrátila k dvom DRS zónam. Dobrou správou pre anglických fanúšikov, ktorí tu vždy dokázali vytvoriť unikátnu atmosféru je, že okruh ležiaci na 52° severnej zemepisnej šírky, čo znamená, že je zo všetkých súčasných tratí F1 najbližšie k severnému pólu, by mal hostiť preteky najvyššej kategórie najmenej do roku 2024, keďže Kráľovskému automobilovému klubu sa podarilo s FOM uzatvoriť kontrakt  na usporiadanie Britskej Veľkej ceny v Silverstone na ďalších päť rokov. Mimochodom trofej, ktorú tu jazdci dostávajú (RAC Cup), je najstaršou udeľovanou v F1. Víťaz však dostáva len jej kópiu a originál sa po ceremoniáli na stupňoch víťazov vracia späť do miestneho múzea.

Mapa okruhu

Mapa trate Veľkej ceny Veľkej Británie

Autor: FIA

Prihláste sa na odber noviniek

Futbal

Reklama

Viac v F1