Sledujte nás

F1

Predstavenie okruhov: Veľká cena Ruska

Veľká cena Ruska - predstavenie okruhu

Monoposty formuly 1 tento rok absolvujú svoju jubilejnú 70. majstrovskú sezónu. Pri tejto príležitosti sme pre vás pripravili predstavenie všetkých aktuálnych okruhov, ktoré sú súčasťou tohtoročného kalendára. V posledný septembrový víkend sa kráľovská disciplína motoristického športu definitívne rozlúči s európskym kontinentom. Možno to tak na prvý pohľad nevyzerá, ale okruh v Sočimá mnoho spoločného s tým montrealským, na ktorom sa koná Veľká cena Kanady.

Veľká cena Ruska - podrobnosti

Myšlienka spojiť F1 a podujatie pod piatimi kruhmi nie je úplne nová. Pokusy odjazdiť preteky v rámci olympiády v Barcelone v roku 1992 stroskotali na olympijskej charte (ale nielen na nej), ktorá okrem iného hovorí, že súťažiaci športovci musia svoje výkony dosiahnuť vlastnými silami. Nuž a v monopostoch sú jazdci predsa len viac závislí od výkonu motora. A tak sa formula 1, ktorá sa čo do sledovanosti môže s olympijskými hrami smelo porovnávať, vydala aspoň na miesta, kde sa hry v minulosti uskutočnili. Okruhy v Melbourne, Barcelone aMexico City sú predsa len trochu vzdialenejšie od olympijských štadiónov. Ale trať na pobreží Čierneho mora sa podobne, ako tá v hlavnom meste provincie Quebec, môže pýšiť tým, že prechádza priamo dejiskom olympijských hier. Ďalším spoločným prvkoms kanadskou traťou je aj to, že aj v Rusku bol okruh postavený na umelo vytvorenom pozemku. Podobne ako celá olympijská dedina s najvýznamnejšími arénami a infraštruktúrou pre zimnú olympiádu v roku 2014, je totiž postavený na bývalej skládke odpadu situovanej pozdĺž Čierneho mora len dva kilometre od hraníc s Gruzínskom.

Autodróm Soči, ako znie jeho oficiálny názov je v poradí 72. okruhom veľkých cien F1. Samotné plány usporiadať olympijské hry v najobľúbenejšom ruskom letovisku siahajú ešte do roku 2002, keď Američania usporiadali zimné hry v Salt Lake City. Práve vtedy sa úradníci Krasnojarského kraja rozhodli predložiť ruskému olympijskému výboru návrh na kandidatúru Soči pre usporiadanie zimných olympijských hier. A zatiaľ, čo športoviská boli postavené v kopcoch Veľkého Kaukazu, centrum olympiády sa odohrávalo v letovisku Alderskij neďaleko medzinárodného letiska v Soči, ktoré má príjemné stredomorské podnebie.

Už počas výstavby olympijskej infraštruktúry členovia Ruskej automobilovej federácie úzko spolupracovali s olympijskou plánovacou skupinou, aby vybrali vhodné miesto na umiestnenie okruhu. Ešte na začiatku tohto desaťročia totiž Bernie Ecclestone podpísal novú zmluvu s gubernátorom Krasnojarského kraja o usporiadaní veľkej ceny v čiernomorskom letovisku v Soči. Ruská vláda vyčlenila rozpočet vo výške takmer 200 miliónov dolárov na okruh, ktorý mal nasledujúcich sedem rokov hostiť najrýchlejšie monoposty. Za konečnou podobou okruhu stojí podobne, ako u väčšiny najnovších tratí, architektonická kancelária Hermanna Tilkeho. Po belgickom Spa-Francorchamps, azerbajdžanskom Baku a britskom Silverstone je to štvrtý najdlhší okruh v kalendári F1. Záštitu nad organizáciou podujatia prevzal vtedajší ruský premiér Vladimír Vladimírovič Putin, ktorý sa každoročne zúčastňuje miestnych pretekov. S výstavbou sa začalo bezprostredne po skončení olympiády a okruh bol nakoniec dokončený v dohodnutom termíne. Rusko sa tak stalo 31. krajinou, ktorá hostila veľkú cenu formuly 1.

Ak by sme sa pozreli ďalej do histórie ešte pred vznik oficiálnych majstrovstiev sveta F1, tak by sme zistili, že najväčší štát na svete nie jekrajinou nepoškvrnenou motoristickým športom. Veľké ceny v uliciach vtedajšieho hlavného mesta Petrohradu sa tu uskutočnili už v rokoch 1913 a 1914 a nebyť prvej svetovej vojny a revolúcie v Rusku, mohla sa z toho stať aj dlhodobejšia záležitosť. O návrat najrýchlejších monopostov za vtedajšiu železnú oponu sa pritom Bernie Ecclestonesnažil už od začiatku 80. rokov minulého storočia. V Rusku chcel usporiadať preteky priamo na Červenom námestí a Veľká cena Sovietskeho zväzu dokonca figurovala v predbežnom kalendári pre sezónu 1983. Nikdy sa však nezačalo s výstavbou okruhu. Pokusy zorganizovať preteky pokračovali aj po rozpade sovietskeho impéria. O usporiadanie súperili dve najväčšie ruské mestá – Moskva a Petrohrad. Stále sa však viac všetko odohrávalo na papieri, ako v skutočnosti. Veci sa rozhýbali až v roku 2008, keď sa konečne začalo s výstavbou okruhu s parametrami spĺňajúcimi náročné požiadavkyformuly 1. Trať v blízkosti dedinky Feďukino vzdialenej 97 kilometrov od centra Moskvy navrhol Bernieho dvorný architekt Hermann Tilke. Nemeckoruské konzorcium, ktoré zabezpečovalo stavbu, malo dokonca s Berniem podpísaný kontrakt na usporiadanie veľkej ceny v sezóne2010. Rok pred konečným termínom sa však práce na výstavbe zastavili. Po niekoľkomesačnom zdržaní sa síce v stavbe trate pokračovalo, medzitým však Bernie stratil trpezlivosť a uzatvoril novú zmluvu s predstaviteľmi čiernomorského letoviska. Nový okruh pritom zhltol približne 150 miliónov amerických dolárov a dokončený bol napokon v júli 2012.

Administratívne leží Autodróm Soči v turistickom rezorte Alderskija podobne, ako okruh v Singapure, ktorý sme si predstavili pred týždňom, jeho časť bola postavená špeciálne pre účely pretekov a zvyšok trate prechádza ulicami mesta, priamo uprostred olympijského parku. Jeho skrátená verzia s dĺžkou 2,313 km býva používaná pernamentne ako krátky okruh, či už na podujatia nižších motoristických kategórií, alebo na zdokonaľovanie šoférskych zručností. Boxy sú postavené necelých 200 metrov od železničnej stanice, odkiaľ trať smeruje na juhovýchod rovinkou Námestiu medailí, kde športovci počas olympiády dostávali svoje ocenenia.Rovinka je zhruba v strede rozdelená miernym 30° oblúkom, označeným ako zákruta číslo 1, za ktorým sa jazdci dostávajú do ulíc mesta. V skutočnosti však autá brzdia až  pred druhou pravouhlou zákrutou. Hlavne po štarte tu býva pre niektorých optimistických jazdcov až príliš tesno. Po krátkej rovinke nasleduje ľavá veľmi široká a rýchla, v poradí tretia 180 ° zákruta, ktorá je s dĺžkou viac ako 650 metrov najdlhšou v kalendári. V tomto mieste trať obchádza Spievajúcu fontánu, kde bolo v roku 2014 centrálne námestie hier. Práve táto zákruta pôsobí na pneumatiky na ľavej strane monopostu obrovskými bočnými silami, ale vozidlá s lepším vyvážením ju môžu prechádzať na plný plyn.

Z tohto miesta sa piloti ďalšou dvojicou pravouhlých zákrut kladúcich zvýšené požiadavky na brzdy dostávajú najbližšie k pobrežiu Čierneho mora, aby sa potom po miernej šiestej a pravouhlej siedmej otočili na východ pred zimný štadión Boľšoj, kde sa uskutočnila časť hokejového turnaja. Práve tu po krátkej rovinke začína technická časť okruhu s úzkymi zákrutami, ktoré jazdcov privedú na severný okraj olympijského parku. Monoposty sa potom dostanú na najrýchlejšiu pasáž okruhu,prechádzajúcu popred hlavnú olympijskú dedinu a korčuliarske a curlingové strediská, ktorú v skutočnosti tvorí tri štvrte kilometra dlhé esíčko tvorené dvojicou pravoľavých zákrut s veľkým polomerom. Táto časť končí trinástou 100° pravou zákrutou, kde spomalenie pri brzdení presahuje hodnoty 6 G a v ktorej je ideálne miesto na predbiehanie. Pred ňou sa jazdci nachádzajú na pernamentnej časti okruhu a popod most sa cez ľavú štrnástu s dvoma vrcholmi dostávajú k dvojici zradných pravouhlých zákrut. Za nimi nasleduje rovinka smerujúca späť k železničnej stanici, na konci ktorej sa autá dvojicou 80 a 100 stupňových zákrut otočia na cieľovú rovinku.

Boxová ulička začína ešte pred touto dvojicou zákrut a je jednou z najdlhších zo všetkých súčasných okruhov. To v kombinácii s rýchlosťou obmedzenou len na 60 km/h výrazne znižuje výber použiteľných stratégií v pretekoch. Nuž a keď sme pri všetkých tých naj, ruská trať sa môže popýšiť ešte jedným prvenstvom. Z okruhov v súčasnom kalendári je najplochšia, čo znamená, že na dĺžke necelých šesť kilometrov je jej prevýšenie len 192 centimetrov, čo je výška trochu urastenejšieho muža.

Hoci pôvodný kontrakt na usporadúvanie veľkých cien bol podpísaný na sedem rokov, bol pred dvoma rokmi predĺžený až do roku 2025. Pred tohtoročnými pretekmi sa však čoraz hlasnejšie začína hovoriť o tom, že formula 1 by sa mala presťahovať do dejiska prvých ruských veľkých cien – Petrohradu. V miestach, kde prechádza súčasná trať v Soči, je totiž naplánovaná výstavba novej koncertnej haly a okruh by musel byť výrazne skrátený. Ako to nakoniec s Veľkou cenou Ruska dopadne, nám však ukáže až budúcnosť.

Mapa okruhu

Veľká cena Ruska - mapa okruhu

Viac v F1