Sledujte nás

F1

Predstavenie okruhov: Veľká cena Abú Zabí

Tento víkend končí ďalší ročník F1 a s ním aj náš seriál.

Veľká cena Abú Zabí

Monoposty formuly 1 tento rok absolvujú svoju jubilejnú 70. majstrovskú sezónu. Pri tejto príležitosti sme pre vás pripravili predstavenie všetkých aktuálnych okruhov, ktoré sú súčasťou tohtoročného kalendára. Tento víkend končí ďalší ročník a s ním aj náš seriál. Rozlúčime sa okruhom, ktorý je aktuálne považovaný za najdrahší v celej histórii šampionátov. Ale inak to asi nemohlo dopadnúť, keď bohatí šejkovia neváhali investovať svoje peniaze ani do jedného z finančne najnáročnejších športov na našej planéte.

Predstavenie Veľká cena Abu Zabi

Peniaze z obchodu s ropu objavil pre formulu 1 na Blízkom východe Sir Frank Williams ešte koncom 70. rokov minulého storočia. Samotné monoposty F1 sa tu však prvý krát objaviliažzačiatkom tohto milénia. Ostrovné kráľovstvo v Bahrajne bolo päť rokov ochotné platiť veľké peniaze za exkluzivitu usporadúvania veľkej ceny v tomto regióne. Šejkovia zo severovýchodu arabského polostrova však na príklade svojho suseda z Perzského zálivu zistili, že formula 1 predstavuje výborný spôsob, ako dostať svoj emirát do povedomia ešte väčšieho počtu svetovej populácie a dokázali preplatiť aj peniaze bahrajnskej kráľovskej rodiny.

Na výstavbu nového okruhu bola vybratá oblasť umelo vytvoreného ostrova Yas východne od Abú Zabí, hlavného mesta rovnomenného najväčšieho správneho celku, ale aj samotných Spojených arabských emirátov. Väčšina ostrova sa má stať rekreačným a zábavným komplexom s celkovými nákladmi odhadovanými na viac ako 40 miliárd dolárov. Trať sa nachádza neďaleko južného cípu ostrova a spolu s futuristickým hotelom Yas Viceroy bola prvou dokončenou časťou komplexu. Onedlho v jej tesnej blízkosti vznikli tematické parky Ferrari World a Warner Brothers, ako aj veľký vodný park.

Architektúru hotela Yas Viceroy Abu Dhabi definjú jeho LED diódy, ktoré sa v noci rozsvecujú, pričom farby sa cez dvojito zakrivený povrch plynulo menia a vytvárajú po celej budove rôzne obrazce. Oficiálne bol otvorený 3. novembra 2009 po prvej veľkej cene F1. Luxusné apartmány, ktorých je 499, sú vybavené najmodernejšou technológiou vrátane diaľkovo ovládaných závesov a nastaviteľného osvetlenia. Zo svojich izieb si návštevníci môžu vychutnať nádherný výhľad na prístav, dostihovú dráhu alebo hotelový baldachýn. Ceny sú však pre bežného fanúšika astronomické a tak sa ani nemožno čudovať, že na okruhu je k dispozícii „len“ 41 tisíc miest na sedenie (a ďalších necelých desať tisíc na státie). Okruh sa však nachádza len 30 minút jazdy od centra Abú Zabí. Taxíky sú lacné, rovnako ako dotovaná autobusová doprava. Počas pretekov dokonca premáva bezplatná kyvadlová doprava na ostrov Yas, takže bežní návštevníci okruhu si zvyknú hľadať ubytovanie skôr v hlavnom meste.

Zakrivený futuristický tvar hotela je tvorený dvoma vežami, z ktorých jedna sa nachádza vnútri okruhu a druhá na okraji prístavu. Sú spojené oceľovým mostom postaveným ako monokok so sklenenými výplňami, ktorý prechádza ponad trať medzi zákrutami číslo 18 a 19. Budova neslúži len ako hotel, ale aj ako orientačný bod pre lietadlá prilietajúce do Abú Zabí, keďže medzinárodné letisko susedí s ostrovom Yas. Architektmi hotela sú Hani Rašíd a Lise Anneová. Pri návrhu sa inšpirovali miestnymi ale aj globálnymi štýlmi: tradičné islamské umenie a remeslá sú kombinované s prvkami odvodenými z dizajnu automobilov F1. Vonkajší povrch nazývaný Grid-Shell pozostáva z ocele a 5 800 otočných leštených sklenených panelov v tvare diamantu s plochou 217 metrov štvorcových. Cez deň odrážajú oblohu a okolie, zatiaľ čo v noci sú osvetlené LED systémom začleneným do oceľovej konštrukcie akoby vytvárajúcej sieť okolo celej budovy. 

Vráťme sa ale späť na okruh. Jeho prvotný návrh vzišiel z pera Philippa Gurdjiana, alevýstavbou bola poverená architektonická kancelária Hermanna Tilkeho, ktorý pri návrhu jeho konečnej podoby dostal voľnú ruku. Po dvoch rokoch intenzívneho plánovania sa v máji 2007 začalo s výstavbou okruhu, pri ktorej sa peniazmi rozhodne nešetrilo. Štatistiky z tohto obdobia napríklad prezrádzajú, že na vzniku okruhu sa podieľalo 14 tisíc zamestnancov, ktorí tu odpracovali 35 miliónov pracovných hodín. Celkové náklady na výstavbu neboli nikdy zverejnené, ale odhady sa pohybujú v rozmedzí 1 až 1,3 miliardy dolárov. Okruh bol dokončený v auguste 2009 a ako prvý si ho týždeň pred prvou veľkou cenou vyskúšal synovec Ayrtona Sennu Bruno. Vďaka prístavu sa nový okruh mal stať akýmsi Monte Carlom Blízkeho východu. Tunajšia veľká cena uzatvárala kalendár v sezónach 2009 a 2010 a od roku 2014 sa tu zakaždým konajú posledné preteky sezóny F1. Väčšinu prítomných divákov tak tvoria šťastlivci, ktorých si pozývajú sponzori na vyvrcholenie sezóny. Komparz dopĺňajú snobi, ktorí emóciami neoplývajú. Počtom prítomných politikov a riaditeľov rôznych korporácií však tunajšie preteky prekonávajú aj smotánku, ktorá sa schádza pri pretekoch v Monaku. 

Peniaze pri výstavbe neboli prešustrované len tak, ako to býva zvykom v našich končinách. Yas Marina, ako znie oficiány názov trate, má niekoľko zaujímavostí, ktoré ho odlišujú od ostatných svetových okruhov. Napríklad všetky miesta pre divákov sú chránené pred nepríjemným púštnym slnkom. V najmodernejšej budove boxov je okrem iného vybavenia aj 40 klimatizovaných garáží. Samotná boxová ulička kvôli obmedzenému priestoru na vonkajšej strane prvej zákruty na konci klesá, prechádza tunelom popod trať, na ktorú sa pripája z ľavej strany. A v neposlednom rade k okruhu neodmysliteľne patrí aj spomínaný hotel Yas Viceroy Abu Dhabi, ktorý sa ako jediné zariadenie tohto druhu môže popýšiť tým, že priamo jeho areálom s rozlohou 85 000 metrov štvorcových prechádza trať formuly 1. Aby toho nebolo málo, domáci usporiadatelia vymysleli ďalšiu raritu, keď miestna veľká cena štartuje za denného svetla 20 minút pred západom slnka a monoposty prichádzajú do cieľa pod umelým osvetlením. Prívlastok nočných pretekov si totiž už v roku 2008 v F1 prisvojil Singapur, navyše už v období otvorenia Yas Marina sa nočné motocyklové preteky konali aj na trati Losail v neďalekom Katare.Yas Marinapôsobí vizuálne veľmi pôsobivoa z hľadiska vybavenia mu nič nechýba, ale čo sa týka akcií na trati, je rovnako sterilný, ako väčšina podobných okruhov postavených v tomto storočí.V rámci predstavenia novej trate absolvovali zopár kôl v monopostoch formuly 1 aj bývalí jazdci David Coulthard a Martin Brundle. Práve druhý menovaný bol prvým, ktorý vzniesol určité obavy z nového okruhu.

Yas Marina je ďalšou z nových tratí, na ktorej sa jazdí proti smeru hodinových ručičiek. Pre jazdcov predstavuje výzvu hlavne s meniacimi sa svetelnými podmienkami, ktoré vytvára klesajúce slnko. Štartová čiara je umiestnená na najkratšej z troch roviniek. Prvá ľavá zákruta nie je vôbec jednoduchá a privedie jazdcov po krátkej rovinke do klamlivej druhej ľavej, v ktorej je dôležité nastavenie. Vyžaduje si dostatok prítlaku na prednej náprave, inak sú tu monoposty nedotáčavé. Z nej trať plynulo stúpa do rýchlej tretej pravej zákruty, odkiaľ začne klesať do miernej ľavej, ktorá je najrýchlejšou na okruhu. Dráha stále klesá až k prvej ľavo – pravej šikane, za ktorou je vlásenka, ktorá je najpomalším miestom okruhu. Autá sa tu otáčajú o viac ako 180° a diváci tu môžu sledovať súboje z tribúny v tvare písmena V. Za ňou nasleduje najdlhšia rovinka s prvou DRS zónou. Na jej konci pred ďalšou ľavo – pravou šikanou dosahujú monoposty rýchlosť 320 km/h a je najlepším miestom na predbiehanie. V jeho blízkosti sa nachádza ďalšia tribúna, tento krát v tvare písmena L. Nasleduje ďalšia polkilometrová rovinka začínajúca miernou ľavou zákrutou. Ukončená je ľavo – pravo – ľavou kombináciou pomalých zákrut pred ktorými jazdci brzdia z rýchlosti 250 km/h. V tomto mieste sa autá dostávajú k prístavu a trať kopíruje jeho brehy prakticky až k cieľovej rovinke. Ostrá štrnásta zákruta jazdcov privedie do ďalšieho rýchleho úseku s dvoma rýchlymi pravými zákrutami, ktorý končí pravouhlou zákrutou pri hoteli Yas Viceroy. Autá potom ďalšími dvoma ľavými technickými a náročnými zákrutami prechádzajú pod časťou hotela, čo najmä v noci vytvára veľkolepú scénu. V druhej z nich však nebýva výnimkou vidieť autá zapichnuté v zvodidlách. Jazdci si oddýchnu na krátkej rovinke zakončenej 70° pravou zákrutou a ďalšou na pravú ruku s uhlom 110°, ktorá jazdcov privedie späť na cieľovú rovinku. Okruh ponúka niekoľko rôznych alternatívnych úsekov a kombinácií zákrut a umožňuje vytvoriť až tri samostatné trate, ktoré sa môžu používať súčasne.

Na okruhu Yas Marina sa napriek dvom dlhým DRS zónam, nasledujúcimi tesne za sebou, len veľmi ťažko predbieha. Nebýva výnimkou, že auto, ktoré sa dostane pred súpera na prvej rovinke za siedmou zákrutou býva predbehnuté tým istým súperom na nasledujúcej rovinke ešte pred jedenástou zákrutou. Okruh je navyše veľmi plochý. Výnimkou je len takmer jedenásť metrové stúpanie z najnižšieho bodu okruhu tesne za cieľovou čiarou do najvyššieho bodu, ktorý sa nachádza v tretej zákrute. Zvyšok trate má prevýšenie menej ako dva metre a väčší výškový rozdiel dokonca jazdci prekonávajú pri jazde tunelom na výjazde z boxov. Keďže je však postavený na umelo vytvorenom ostrove, podložie sa ešte pomerne dosť hýbe, dôsledkom čoho sa trať začína vlniť a v budúcnosti ju takmer nevyhnutne čaká obnova povrchu.

Väčšina zákrut je stredne rýchlych alebo pomalých, takže je to skôr technická trať, na ktorej je ťažké nájsť dobré vyváženie monopostu. V šikanách je dôležité trafiť správny brzdný bod a jazdci v nich dosť využívajú aj obrubníky. Obrovské výjazdové zóny vo väčšine zákrut ale odpúšťajú jazdecké chyby. Brzdy sa používajú len v jedenástich z 21 zákrut. Okrem dobrých bŕzd si Yas Marina vyžaduje dobrú trakciu na výjazde zo zákrut. Okruh okrem množstva zákrut robia najmä počas voľných tréningov náročným aj vysoké teploty. Samotné preteky a kvalifikácia sa začínajú za denného svetla, ale keď slnko zapadne, nastane dramatický pokles teplôt o 10 až 15° C, čo znižuje priľnavosť pneumatík a tým aj stabilitu pri brzdení. Na druhej strane po západe slnka tu pneumatiky zvyknú byť pomerne konzistentné a vykazujú len veľmi malú degradáciu. Stratégovia tak majú k dispozícii veľmi veľké okno, v ktorom môžu naplánovať svoje zastávky v boxoch.

Trať v Abú Zabí si od zarytých fanúšikov pre svoju sterilnú a snobskú atmosféru vyslúžila množstvo kritiky hlavne potom, ako sa veľká cena presunula na koniec kalendára. Bol to úplný kontrast oproti Interlagosu, kde finišovala sezóna predtým, s vášnivými divákmi tancujúcimi na tribúnach sambu a vytvárajúcimi atmosféru ako na futbalovom zápase. Pretekom nepomohlo ani kontroverzné pravidlo Bernieho Ecclestonea, keď sa tu v sezóne 2014 prvý a jediný krát udeľovali dvojnásobné body. Zmenu napriek tomu môžeme očakávať len ťažko. Peniaze sú totiž už roky v F1 vždy až na prvom mieste.

Mapa trate

Mapa trate Abu Zabi
Autor: FIA

Kliknite pre pridanie komentára

Napíšte odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Prihláste sa na odber noviniek

Futbal

Reklama

Viac v F1