Sledujte nás

Ifkine fejtóny

Veľká raňajková vojna, časť štvrtá

Kedysi dávno som vám písala o dôležitej súčasti ľudského jedálnička, o vajci. A práve k vajciam sa dnes vrátim.

Veľká raňajková vojna, časť štvrtá

Ešte stále je vám sladko? Aj mne. No nevadí, pozrieme sa na úplne opačný extrém.

Časť štvrtá: o počítaní bielkovín a o vajci nad zlato

Kedysi dávno som vám písala o dôležitej súčasti ľudského jedálnička, o vajci. A práve k vajciam sa dnes vrátim. Totiž, štvrtá teória ideálnych raňajok počíta práve s hojným využívaním vajec.

Vajcia sú známe pre svoj vysoký obsah bielkovín. Priaznivci Keto – systémov ich velebia do nebies. Dnes sú už prežitkom dávne teórie o tom, že obsahujú zlý cholesterol a podobné somariny. Väčšina lekárov aj výživových poradcov sa zhoduje na tom, že by mali byť dôležitou súčasťou našich jedálničkov. A mnohí ich kladú priamo na začiatok dňa – na raňajky.

Za posledných pár rokov som prečítala niekoľko desiatok receptov na ideálne raňajky v štýle keto. Prakticky všetky obsahovali vajce. Teória keto je celkom jednoduchá – pokiaľ v strave obmedzíte sacharidy, telo sa „prepne“ do spaľovacieho režimu, kedy bude primárne papať túčik z faldíkov. A pretože musíme začať hneď od raňajok, napcháme sa vajíčkami a telo okamžite naštartuje spaľovanie. Teória je milá a mnoho tých, čo ju vyskúšali, na ňu nedá dopustiť. Pokiaľ ste priaznivci nízko sacharidových stravovacích režimov, potom je vajce to pravé orechové, ehm, bielkovinové.

Niektorí experti dokonca odporúčajú ideálny počet bielkovín, ktoré by ste mali cez deň prijať. Našla som zázračnú formulku – na 1 kilogram telesnej hmoty 2 gramy bielkovín denne (pôvodná americká formulka hovorí o 1 grame bielkovín na 1 libru – cca pol kila – telesnej hmotnosti). Vajce je celkom užitočné aj v takom prípade. Len je treba podotknúť, že 50 gramové vajce obsahuje len 6 gramov bielkovín. A pokiaľ vážite čo i len 70 kíl (154 libier), museli by ste za deň zjesť 25 vajec (alebo 600 gramov kuracích pŕs či 1 300 gramov tvarohu). Pri prepočte na poctivého 120-kilového hromotĺka nám vyjdú neskutočné (a neskonzumovateľné) cifry.

Táto skupina extrémnych bielkovináčov síce velebí vajce, no správne podotýka, že na raňajky je lepšie naliať do seba ešte viac bielkovín (lebo dosť bielkovín nikdy nie je dosť). Odporúčajú raňajky v podobe proteínového nápoja (samozrejme, ich vlastnej značky, lebo len tá je najlepšia zo všetkých!). Tak či onak, pre veľkú skupinu trénerov sú bielkoviny ideálne raňajky. 

Hm, a najlepšie praženica. Mňam. Na slaninke. Mňam. A kus cibule k tomu. Mňam. Hm… asi by som sa mala ísť najesť…

Kliknite pre pridanie komentára

Napíšte odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Viac v Ifkine fejtóny