Sledujte nás

Ifkine fejtóny

Veľká raňajková vojna, časť druhá

Naša raňajková fejtónová miniséria pokračuje druhou časťou.

Veľká raňajková vojna, časť druhá

Niektoré stravovacie teórie sú premenlivé ako počasie. Iné vydržia celé stáročia, alebo sa po niekoľkých stáročiach objavia znova. Tak ako nasledujúca…

Časť druhá: O mudrcoch dávnych čias a o mŕtvych Indiánoch

V posledných rokoch sa rozmohol trend so štýlovou anglickou skratkou IF – intermitten fasting, po našom prerušovaný pôst. Zatiaľ čo klasický pôst znamená, že si jedlo odoprieme niekoľko dní, pri prerušovanom „iba“ vynecháme raňajky. 

Pamätám sa na jeden článok o zdravej strave, ktorý vyšiel koncom 90. rokov v mesačníku Reader’s Digest. Obsahoval niekoľko rád, ako si udržať štíhlu líniu a jedna z nich znela – nevynechávajte jedlá. Menovite sa tam spomínali raňajky. Odôvodnenie bolo jednoduché: pokiaľ vynecháme raňajky, naoko síce ušetríme povedzme 200 kalórií, no je vysoko pravdepodobné, že ich potom doženieme počas obeda. Tuším to bolo podložené aj nejakým experimentom, pri ktorom „bezraňajkovce“ v porovnaní s „raňajkovcami“ schudli menej, respektíve ešte pribrali. 

Dobrých 20 rokov som na túto radu nedala dopustiť. A popravde, musím uznať, že som vynechané raňajky vždy dohnala obedom. Keď som sa potom stretla s myšlienkou IF, ostala som v pomykove.

Totiž, pointa prerušovaného pôstu nie je v tom, koľko kalórií za deň prijmeme, ale v tom, akú časť dňa trávime jedením (t.j. koľko hodín uplynie medzi prvým a posledným jedlom dňa). Teória okolo IF je asi takáto: kým prijímame potravu (bez ohľadu na to, či je to ráno alebo večer), telo primárne spaľuje cukry. Takto sme nastavení od prírody – vždy sa z prijatého jedla najprv spaľuje cukor (a tuk ostáva do zásoby). Počas zvyšnej časti dňa môže telo papať túčik z faldíkov, a teda chudneme. Tadá!

Pri aplikovaní IF narážam na tri zásadné problémy. Ten prvý je v sebaovládaní. Aj pri IF musíme dbať na to, aby sme do seba počas „papacej“ fázy dostali kvalitnú a vyváženú stravu. Nepotrebujete doktorát z medicíny na to, aby ste pochopili, že trojité cestoviny, dva litre koly, štyri muffiny, pizzu a hranolky nezachránite vynechanými raňajkami.

Druhý problém je praktický. Ľudia, ktorí odporúčajú IF, sú poväčšine tzv. fitness osobnosti: ľudia, ktorí za celý život nerobili nič poriadne, len cvičia, majú vlastnú webstránku s pol miliónom fanúšikov a žijú z reklám a predaja cvičebných pomôcok so svojím logom. Skúste sa opýtať človeka, ktorý fyzicky ťažko pracuje, či by dokázal hádzať piesok do miešačky, keby bol bez raňajok. Dlho som lovila v pamäti pri písaní tohto článku, no nespomenula som si na nikoho, kto by to dokázal.

Iste, do značnej miery sa na život bez raňajok dá zvyknúť: moja mamka neraňajkovala dobré dve dekády (OK, raz v roku raňajkovala – na Veľkonočnú nedeľu). Potom jej zistili cukrovku a voľky-nevoľky musela raňajkovať znova. To je tretí problém s IF: naozaj MUSÍTE byť zdraví, ak chcete vynechávať raňajky. 

I keď je myšlienka prerušovaného pôstu veľmi moderná, samotný nápad je veľmi starý. O antických Grékoch je známe, že raňajkovali len málo, častokrát vôbec. Hlavným jedlom bola pre nich večera. Presne princíp teraz vyznávajú osobnosti, propagujúce IF. A parafrázujúc niekdajšie heslo dobyvateľov Divokého Západu hlásajú svojim nasledovníkom, že najlepšie raňajky sú žiadne raňajky!

Kliknite pre pridanie komentára

Napíšte odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Prihláste sa na odber noviniek

Futbal

Reklama

Viac v Ifkine fejtóny