Sledujte nás

F1

Šampionát dvoch rôznych polovíc, časť prvá

Keď sme sa v polovici sezóny na našich stránkach snažili predpovedať vývoj súboja o majstrovskú korunu, možno ani sa mi sme netušili, ako blízko sme nakoniec boli ku skutočnosti.

Scuderia opäť neprekonala svoj vlastný tieň a znova sa opakoval scenár z minulých rokov. Poďme sa teraz pozrieť, ako prebiehal súboj titánov, ako niektoré médiá nazvali bitku medzi dvoma tradičnými značkami.

1. Veľká cena Austrálie, 26. marca 2017

Všetci s napätím očakávali, či sa potvrdí rýchlosť červených monopostov z predsezónnych testov. Mercedes navyše začínal sezónu s úplne novým monopostom, s ktorým sa technici ešte len zoznamovali. Nakoniec sa predsa len ukázalo, že Ferrari neblufovalo. Obaja najväčší kandidáti na titul sa na štarte postavili vedľa seba do prvej rady. Nakoniec na prekvapenie všetkých rozhodlo o výsledku lepšie rozhodnutie stratégov z Maranella. Max Verstappen totiž išiel na výmenu pneumatík o niečo neskôr, ako predpokladali v Mercedese.

Horúci záver austrálskeho leta zároveň odhalil najväčšiu slabinu tohtoročného W08, ktorou bola zvýšená degradácia pneumatík. Strieborné monoposty tak zrazu nestačili s dychom a Sebastian Vettel prišiel do cieľa na prvom mieste s náskokom 10 sekúnd. Ukončil tak čakanie Scuderie na víťazné vavríny dlhé osemnásť mesiacov a 28 veľkých cien.

Stav v priebežnom poradí:

Lewis Hamilton – Sebastian Vettel 18:25

Víťazstvá: 0:1

2. Veľká cena Číny, 9. apríla 2017

Na predmestí Šanghaja si obaja rivali vymenili svoje role. Chladné počasie hralo do karát Strieborným šípom, ktoré netrpeli tak veľmi degradáciou pneumatík ako v Melbourne. Stratégovia Ferrari mali opäť tromfy vo svojich rukách, keď už na konci 2. kola odvážne stiahli Sebastiana Vettela do boxov na výmenu pneumatík počas fázy virtuálneho bezpečnostného vozidla. Plány im ale nakoniec skrížil člen juniorského tímu Scuderie Antonio Giovinazzi. Po jeho havárii ostali trosky jeho Sauberu rozosiate po celej šírke trate na začiatku cieľovej rovinky a riaditeľovi pretekov neostávalo nič iné ako poslať na trať reálne bezpečnostné vozidlo. A tak zatiaľ čo v Austrálii doplatil na skoršiu zastávku v boxoch Mercedes, v Číne pykalo Ferrari.

Od tejto udalosti sa celé preteky začali vyvíjať inak. James Vowles z Mercedesu musel previesť Lewisa Hamiltona cez mnohé úskalia, aby sa im podarilo prekabátiť Ferrari. Zvolil skôr obrannú stratégiu a robil len to, čo musel. Nemec navyše pri naháňačke strieborného monopostu ostal visieť za svojim tímovým kolegom a tak si jazdec Mercedesu dokrúžil pre svoje prvé sezónne víťazstvo. Po pretekoch bola situácia vyrovnaná nielen na trati, ale aj v priebežnom poradí.

Stav v priebežnom poradí:

Lewis Hamilton – Sebastian Vettel 43:43

Víťazstvá: 1:1

3. Veľká cena Bahrajnu, 16. apríla 2017

Veľká cena Bahrajnu sa konala o dva týždne neskôr, ako vlani. Dôsledkom toho boli oveľa vyššie teploty počas celého víkendu. Na kraji bahrajnskej púšte sa tak naplno prejavili problémy strieborných monopostov s degradáciou, keď auto Strieborných šípov nedokázalo na červených pneumatikách jazdiť rovnako rýchlo ako Ferrari. Valtteri Bottas síce dokázal zajazdiť najrýchlejšie v kvalifikácii, ale Lewis Hamilton sa trápil počas celého víkendu.

Rozhodnutia tímových stratégov Mercedesu navyše v nedeľu prichádzali zakaždým neskoro. K tomu sa pridala aj nie práve najvydarenejšia dvojitá výmena pneumatík v podaní mechanikov trojcípej hviezdy. Trojnásobného majstra sveta zdržala aj päťsekundová penalizáciu za úmyselné spomalenie pred nájazdom do boxovej uličky, keď sa snažil trochu nešikovne zdržať Daniela Ricciarda na Red Bulle. Nakoniec nepomohla ani stíhacia jazda v posledných kolách, keď už mal Sebastian Vettel všetko pod kontrolou. Sám Lewis Hamilton nakoniec po tretích pretekoch uznal, že rátať sa bude tento rok každá chybička a rozhodovať budú všetky maličkosti.

Stav v priebežnom poradí:

Lewis Hamilton – Sebastian Vettel 61:68

Víťazstvá: 1:2

4. Veľká cena Ruska, 30. apríla 2017

Tak ako v sobotu zaskočilo Ferrari Strieborné šípy, keď v kvalifikácii získalo pre seba prvý rad, prekvapil v nedeľu všetkých svojím raketovým štartom Valtteri Bottas. A keďže na okruhu v olympijskom parku sa len veľmi ťažko predbieha, dokrúžil si v Soči pre svoje prvé víťazstvo v kariére. Sebastianovi Vettelovi nedal žiadnu šancu na predbehnutie ani pri reštarte po odchode bezpečnostného vozidla.

Naopak, Lewis Hamilton nebol ani v Rusku vo svojej koži, keď sa mu nedarilo nájsť správne nastavenie auta a na príliš hladkom povrchu okruhu nevedel dostať gumy do správnej prevádzkovej teploty. Na svojho tímového kolegu tak strácal počas celého víkendu. Scuderia síce prišla o vedenie v Pohári konštruktérov, ale Sebastian Vettel mohol byť spokojný. Vyhral totiž ten nesprávny Mercedes, a náskok štvornásobného majstra sveta na čele priebežného poradia narástol už na trinásť bodov.

Stav v priebežnom poradí:

Lewis Hamilton – Sebastian Vettel 73:86

Víťazstvá: 1:2

5. Veľká cena Španielska, 14. mája 2017

Mercedes bol v prvých štyroch veľkých cenách trochu vyvedený z miery tým, ako sa s ním Ferrari zahrávalo pri určovaní stratégie. Scuderia bola iniciatívna, na čo stratégovia Mercedesu neboli v minulosti zvyknutí. Trojcípa hviezda prišla do Barcelony s vyľahčenou verziou svojho monopostu, ktorý mal podľa odborníkov v úvode sezóny nadváhu 5 kg oproti predpísanému limitu.

Na prvom mieste na štarte stál nakoniec Lewis Hamilton, ktorý pri svojom kvalifikačnom pokuse spravil najmenej chýb. Na štarte však stratil a do čela sa dostalo Ferrari Sebastiana Vettela. Stratégovia Strieborných šípov ale nehádzali uterák do ringu. Zareagovali tak, že oddialili zastávky v boxoch obom svojim jazdcom. Zdanlivo strácali drahocenný čas, ale úlohou Valtteriho Bottasa bolo zdržať rozbehnutého Sebastiana Vettela. V tej chvíli navyše vedeli, že Sebastian Vettel bude musieť na záverečnú fázu použiť pomalšiu strednú zmes pneumatík.

Výjazd bezpečnostného vozidla ponúkol nečakanú šancu stratégom Strieborných šípov. Malo to však jeden háčik. V Mercedese potrebovali, aby Sebastian Vettel v tejto fáze do boxov nešiel, lebo v opačnom prípade by si zachoval svoj náskok pred svojím prenasledovateľom. Sebastian Vettel inštinktívne cítil, že je potrebné zájsť po nové pneumatiky, pretože nemal čo stratiť. Či už by ho tam Lewis Hamilton nasledoval, alebo nie. Ale v Scuderii sa rozhodli ostať na okruhu, čo ich v konečnom dôsledku stálo prvenstvo.

Dlhoočakávaný priamy súboj medzi dvoma štatisticky najlepšími jazdcami súčasnosti a držiteľmi siedmych titulov z posledných deviatich rokov, sa napokon v Barcelone stal skutočnosťou. Trval desať kôl, počas ktorých si Lewis Hamilton si múdro počkal, kým spred Sebastiana Vettela zmiznú všetci oneskorenci, ktorých obaja predbiehali o kolo. Potom to už so systémom DRS bola hračka. Inteligentná stratégia, skvelá tímová práca, výborné jazdecké výkony, ale aj kúsok šťastia nakoniec priniesli Angličanovi jedno z najväčších prvenstiev v jeho kariére.

Stav v priebežnom poradí:

Lewis Hamilton – Sebastian Vettel 98:104

Víťazstvá: 2:2

Pokračovanie nabudúce…

Reklamy
SYNOT TIP navýšený vstupný bonus stávka bez rizika - 950x100

Viac v F1