Sledujte nás

F1

Nico Rosberg: chlapec do pekného počasia

Formula 1 sa po 23 ročnej prestávke vrátila do Mexika. Okruh bratov Rodríguezovcov, ktorý sa nachádza v nadmorskej výške 2285 metrov nad morom spôsobil nejednému inžinierovi vrásky na čele. Zvýšené požiadavky na techniku v redšom vzduchu, ale hlavne väčšie nároky na chladenie – to boli problémy, ktoré tímy neboli zvyknuté riešiť. Niet sa čo čudovať: všetky okruhy okrem štyroch sa nachádzajú v nadmorskej výške do 240 metrov nad morom. Druhý najvyššie položený okruh v brazílskom São Paulo, na ktorý zavíta cirkus F1 pri svojej nasledujúcej zastávke, má v tejto kolónke uvedenú hodnotu 765 metrov nad morom.

Koniec červenej série

Plné ruky práce mali aj samotní jazdci. Z čerstvého asfaltu, ktorý bol položený len pred pár týždňami, sa stále vylučoval olej. Situácia, ktorá pre mnohých jazdcov nebola zase až takou neznámou. Aj v kórejskom Jeongame sa v roku 2010 okruh dokončoval na poslednú chvíľu. V piatok sa k tomu pridali aj dažďové prehánky, takže povrch sa len veľmi pomaly pogumovával. Vo voľných tréningoch tak nechýbali časté výjazdy mimo trať a dokonca aj nejaké tie havárie. Pred kvalifikáciou ale každý našiel svoje limity. V pretekoch sa za ne dostal len Sebastian Vettel, ktorý to prehnal so svojou snahou dosiahnuť čo najlepšie umiestnenie, keď po defekte spôsobenom kontaktom s Red Bullom Daniela Ricciarda v prvom kole, spadol až na dvanáste miesto. Prvé varovanie v siedmej zákrute prišlo už v sedemnástom kole. Konečnú stopku mu nakoniec vystavila bariéra, ktorá sa mu postavila do cesty v rovnakej zákrute v okruhu s poradovým číslom 52. Strieborné šípy tak definitívne prišli o svoju najväčšiu hrozbu. I keď Nemec po incidente v prvom kole už aj tak na víťazstvo pomýšľať nemohol. Ak k tomu pridáme kolíziu Kimiho Räikkönena s Valtterim Bottasom v piatej zákrute 23. kola, mohli sme byť svedkami javu dlho nevídaného: v konečnej klasifikácii po pretekoch nefiguroval žiadny monopost Ferrari po dlhých 500 týždňoch, z ktorých bolo 179 takých, pri ktorých sa konala veľká cena.

Konečne!

Mercedes si tak mohol dovoliť luxus druhej zastávky v boxoch bez toho, aby sa musel obávať o víťazstvo. Dočkal sa konečne Nico Rosberg. Trvalo mu deväť veľkých cien, alebo ak chcete dlhých devätnásť týždňov, kým opäť porazil svojho tímového kolegu. Ten medzitým pozbieral šesť víťazných pohárov. A ako trefne po pretekoch poznamenal, Nico bol v Mexiku nedostihnuteľný, pretože neprišiel žiadny poryv vetra. Nemec sa totiž celý týždeň hrabal v dátach, aby nakoniec mohol na začiatku víkendu celému svetu oznámiť, že jeho výjazd mimo okruh v predchádzajúcej veľkej cene nespôsobila jazdecká chyba, ale prudký náraz vetra do jeho zadného krídla, ktorý ho doslova sfúkol z trate. V tom čase to už aj tak len málokoho zaujímalo, pretože sa všetci už sústredili na nadchádzajúci mexický víkend. Pekne to však ilustruje rozdiel medzi oboma jazdcami. Nico Rosberg ako keby pre svoje víťazstvá potreboval ideálne podmienky, kde všetko do seba presne zapadne. Nie že by bol zlým jazdcom. Ale na tých najlepších mu predsa len kúsok chýba. Buldočia vôľa pobiť sa o víťazstvo za každých okolností, akú napríklad predviedol Lewis Hamilton v Mexiku, keď len so škrípaním zubov prišiel na druhú výmenu pneumatík tušiac, že jeho šance na vavrínový veniec pre víťaza sa začínajú rozplývať. Svedčí o tom aj počet vyhratých kvalifikácií v pomere k víťazstvám. Nemec ziskom dvadsiatej pole position klope na dvere najlepšej desiatky jazdcov v celej histórii formuly 1. A v tej nenájdeme ani jedného jazdca, ktorý by nezískal titul. Toto tvrdenie podporuje aj zaujímavá štatistika, ktorú zverejnila pred pretekmi FOM. Porovnala v nej sedem pilotov zo súčasného štartového poľa, ktorým sa niekedy v kariére podarilo zvíťaziť po štarte z prvého miesta. Najlepšie v tomto smere dopadol Fernando Alonso, ktorému sa to podarilo v 64 % (teda v dvoch z troch pokusov). Za ním nasledoval Jenson Button (63 %) a Sebastian Vettel (61 %) a úplne posledný skončil práve Rosberg (31 %), ktorý dokáže premeniť len každú tretiu vyhratú kvalifikáciu vo víťazstvo.

Sebastian Vettel si haváriou pri Rosbergovom víťazstve výrazne skomplikoval boj o titul vicemajstra. Mercedes by tak mohol svojim jazdcom uvoľniť ruky zviazané taktickými príkazmi. Stane sa tak ale pravdepodobne až v záverečných pretekoch, keď bude už o všetkom rozhodnuté. Zaujímavé súboje sa ešte rysujú o celkové štvrté miesto, ale aj o niektoré priečky nižšie. V Pohári konštruktérov je už o prvých piatich miestach prakticky rozhodnuté, ale matematicky zatiaľ len o prvých dvoch. To ale neznamená, že sa nebude na čo pozerať. Do jazdenia v tretiu novembrovú nedeľu, priatelia.

Kliknite pre pridanie komentára

Napíšte odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Prihláste sa na odber noviniek

Reklama

Futbal

Sledujte nás na Facebooku

Viac v F1