Sledujte nás

F1

Hamilton neprehral titul v Malajzii

Dalo by sa povedať, že tohtoročná sezóna bola dramatická a plná napätia až do posledného kola majstrovstiev sveta formuly 1. Ale skutočne to bolo tak?

Nová doba

Všetky zraky sa samozrejme upierali na dvojicu v strieborných monopostoch. Podľa vyjadrení jazdcov, ktoré poskytujú novinárom pred pretekmi tlačové oddelenia jednotlivých tímov, mal Lewis Hamilton povedať, že taktiku brzdenia svojho tímového kolegu nevyužije. Či tieto slová naozaj obhajca titulu vyriekol, o tom by sa dalo polemizovať. Neraz sa stalo aj v iných tímoch, že vyjadrenia jazdca priamo na okruhu boli úplne odlišné od toho, čo novinárom predtým naservírovali PR oddelenia tímov. Nakoniec to, že sa Lewis Hamilton v pretekoch takto zachová, očakávali viacerí. Či už to bol šéf Red Bullu Christian Horner, alebo aj niektorí bývalí jazdci na čele s Gerhardom Bergerom. Dokonca sa na to pripravili aj v Mercedese. Sám Toto Wolf pripustil, že z pohľadu jazdca chápe taktiku Lewisa Hamiltona v posledných pretekoch. Nakoniec sa ani niet čo čudovať. Pravidlá nič také nezakazujú, tak prečo to nevyužiť? Éra džentlmenstva odišla z formuly 1 niekedy s Jackiem Stewartom na začiatku 70. rokov. Už od počiatkov pretekania sa majú jazdci medzi sebou akési nepísané pravidlá. Vždy však príde niekto, kto ich poruší a hranicu posunie zase o niečo ďalej.

Výkrik do tmy

A tak sme nakoniec, napriek veľkej nevôli čelných predstaviteľov Strieborných šípov, videli to, čo iní predpokladali: Lewis Hamilton sa snažil jazdiť pomaly už od začiatku pretekov. Nakoniec však celá jeho snaha vyznela ako zúfalý výkrik do tmy. Na Hamiltonovu smolu a Wolffovo šťastie však Red Bull, ani Ferrari v prvú adventnú nedeľu na Strieborné šípy nestačili ani pri vychádzkovom tempe trojnásobného majstra sveta. A hoci sa prehru v boji o tohtoročný titul Angličan snažil zvaliť na zlyhanie motora svojho monopostu v Malajzii, nebola to jediná príčina jeho neúspechu.

Sám si už na začiatku leta všimol, že Nico Rosberg jazdí tento rok oveľa sústredenejšie. Dokonca vyhlásil, že poraziť ho v tomto roku rozhodne nebude ľahké. Potom si však aj Nemec pred letnou prestávkou vybral svoju slabšiu chvíľku. Hamilton vtedy stiahol jeho hrozivý 43 bodový náskok, dostal sa na čelo priebežnej kvalifikácie a len v štyroch júlových pretekoch získal na Nemca 43 bodov. Pred letnou prestávkou vyhral šesť zo siedmych pretekov a na prvom mieste sa mu vzdialil na rozdiel devätnástich bodov. Vtedy akoby sa uspokojil a sám uveril, že to opäť v tomto roku dokáže.

Práca vs. zábava

Po prestávke však nastal zlom v boji o titul. Dnes už môžeme pri spätnom pohľade povedať, že Angličan podcenil svojho súpera. Vedel, že v priamom súboji má vždy navrch a snáď dúfal, že svoj náskok už ubráni. Možno vtedy ani sám nerátal s tým, že do konca sezóny sa na okruhu so svojim tímovým kolegom vo vzájomnom boji o pozície nestretnú.

V Belgicku ešte Hamilton minimalizoval svoje straty, keď z predposledného miesta na štarte kvôli penalizácii za predčasnú výmenu motora, prišiel do cieľa aj s pomocou počasia a stratégov na treťom mieste. Zatiaľ nebol dôvod na paniku. Potom však začal jeho pomalý pád. Na obľúbenej Monze ho zradila spojka, ale to si Rosberg len zobral späť požičané z Nemecka, kde bola situácia opačná.

Nasledoval Singapur a Angličanove problémy s nastavením auta. Práve tu sa najviac prejavili rozdiely medzi oboma jazdcami. Zatiaľ, čo Hamilton počas roka trávil svoje voľné chvíle cestovaním po svete, aby si vylepšoval svoj mediálny obraz, Rosberg tento čas trávil s technikmi v továrni, aby sa naučil viac o detailoch nového auta. Na rozdiel od svojho tímového kolegu sa nevyhýbal testom, aby ešte viac spoznal svoj monopost. Na okruhu, kde sa Strieborným šípom pred rokom vôbec nedarilo, bol Lewis Hamilton nútený prevziať nastavenie auta od svojho tímového kolegu. Nakoniec bol rád, že skončil na treťom mieste a musel sa pozerať na veľké víťazstvo Nica Rosberga. Až potom sa Angličan začal viac zaujímať o auto, s ktorým dovtedy odjazdil tri štvrtiny sezóny.

Len jeden cieľ

Po pretekoch v Singapure prišli na rad už spomínané preteky v Sepangu a z pohľadu Hamiltona najväčšia katastrofa sezóny. Reálne tam stratil na Nica Rosberga 10-13 bodov, ktoré by si na Nemca vyjazdil pri jeho predpokladanom dojazde na treťom alebo štvrtom mieste. Lewis Hamilton síce prehral titul o päť bodov, ale na celú vec sa musíme pozerať z pohľadu piatich pretekov, ktoré nasledovali po Veľkej cene Malajzie. V Japonsku Hamilton opäť pokazil štart, Rosberg si dojazdil pre ďalšie víťazstvo a Angličana dostal do šachu. A v ňom ho držal až do záverečných pretekov, v ktorých mu zasadil definitívny mat. Zvolil pri tom defenzívnu taktiku, ale musíme si uvedomiť, že ak by v Malajzii videl Hamilton cieľ, jazdil by Rosberg úplne ináč.

Keď neprichádzali úspechy na okruhu, skúšal to Angličan aj mimo nich. Ale ani tu sa mu nedarilo rôznymi odkazmi cez média rozhodiť Nemcovu psychiku. Na to už si totiž Nico Rosberg za štyri roky spoločného pôsobenia zvykol a ani na ne nereagoval. Naopak, sústredil sa len a len na jazdenie.

Záverečná séria štyroch víťazstiev obhajcu titulu bola tak už len chytaním zajaca za chvost. Rosberg veľmi dobre vedel, že na titul mu stačia tri druhé a jedno tretie miesto a tomuto cieľu podriadil všetko. Zbytočne sa nepúšťal do súbojov s Hamiltonom, čo by ho mohlo stáť stratu pozícií, v horšom prípade aj vyradenie z pretekov. Keď bolo treba, tak našiel potrebnú rýchlosť ako napríklad v kvalifikácii v Mexiku, alebo pri predbehnutí Maxa Verstappena v záverečných pretekoch, keď ich delili len milimetre. Nič viac a nič menej. Svojmu cieľu, ktorým bol titul, podriadil všetko. A tak tomu bolo počas celej sezóny.

Veľa kriku pre nič

Lewis Hamilton nutne v Abú Zabí potreboval pomoc zvonka, ale tá nakoniec neprišla. Počas sezóny sa sústredil skôr na jednotlivé preteky, ako na celú sezónu. A to je aj najväčší rozdiel, ktorý tento rok rozhodol v súboji o titul. Ak už chcel zdržovať, mal na to vhodnejšiu príležitosť v Brazílii. Tu bol v daždi rýchlejší Max Verstappen, ktorý na okruhu Rosberga aj predbehol. Red Bull mu však pokazil preteky nevhodnou taktikou, hoci sa nakoniec prebil štartovým poľom a skončil práve za Rosbergom.

Zdržovanie v Abú Zabí z pohľadu posledných piatich pretekov prišlo neskoro. Niektorí síce tvrdili, že v Mercedese boli naivní, keď s tým nerátali. Opak bol ale pravdou. Tím až do druhých výmien pneumatík držal Hamiltona na uzde a ten nemohol jazdiť tak pomaly ako chcel, pretože by sa jeho jediný súper dostal pred neho počas zastávok v boxoch. V závere ho tiež nemohol zdržiavať počas celého okruhu. Musel byť rýchly na dvoch najdlhších rovinkách, aby sa cez neho Rosberg nedostal v DRS zónach. Ten mal navyše možno šťastie v tom, že Red Bull opäť pobabral svoju taktiku a za jeho chrbát sa dostal Sebastian Vettel. Štvornásobný majster sveta už poslal Nica Rosberga na koniec štartového poľa v prvej zákrute v Malajzii a určite nechcel byť označený za toho, kto svojho krajana pripravil o titul. A zatiaľ čo Toto Wolff prežíval infarktové stavy a prostredníctvom Paddyho Lowea sa snažil dohovoriť Lewisovi Hamiltonovi, ten si naďalej jazdil podľa seba. Reálne nebolo víťazstvo Mercedesu v Abú Zabí ohrozené, hoci počítačové simulácie hovorili niečo iné. Nakoniec Angličan aj tak nič nedosiahol a ako sa ukázalo, obavy šéfa tímu boli z dôvodov, ktoré sme už spomenuli taktiež prehnané.

Jeden titul stačí

Nica Rosberga dva prehraté šampionáty prinútili ešte viac na sebe pracovať. Svojmu snu obetoval všetko, vrátane rodiny. Ešte viac cvičil, viac vo voľných chvíľach jazdil na motokárach, viac času trávil s technikmi v továrni, či pri testoch na okruhu. V sezóne využil všetky ponúknuté príležitosti pri zaváhaní Lewisa Hamiltona.  Nikdy ste nemohli Nica Rosberga počuť, že by sa sťažoval na techniku podobne ako Angličan, hoci by tak mohol v minulých rokoch spraviť tiež. Až v tejto sezóne sa misky váh preklopili na jeho stranu a Nico Rosberg dokončil všetky preteky okrem tých v Španielsku, kde kolidoval spolu s Hamiltonom. To tiež prispelo k jeho úspechu v tohtoročných majstrovstvách sveta, ktoré boli dlhé ako nikdy predtým.

Za spôsob, akým si Nemec udržal nervy na uzde, si nakoniec naklonil na svoju stranu všetkých neprajníkov. Po rozhodujúcich pretekoch ani neodsúdil Hamiltonovu taktiku, dokonca uznal, že jazdil veľmi šikovne, keď napriek tomu, že ho zdržiaval, mu zároveň nedal šancu predbehnúť ho. A tak si obaja jazdci navzájom vymenili svoje role zo záverečných pretekov minulej sezóny. Skutočným víťazom sa tak tento rok v Abú Zabí stal Nico Rosberg.

V histórii nie je veľa jazdcov, ktorí skončili hneď po zisku titulu majstra sveta. Mohli by sme ich spočítať na prstoch jednej ruky. Svet sa teraz snaží prísť na to, prečo sa Nico Rosberg takto náhle rozhodol zavesiť prilbu na kliniec. Ale Nemec sa už v F1 nemá príliš kam posúvať. V historických tabuľkách je vďaka jeho začiatkom so slabšími autami väčšina mét pre neho taká vzdialená, že by ich pri súčasnej výkonnosti pravdepodobne nedosiahol ani za päť rokov. A to už teraz patrí k tým starším jazdcom v štartovom poli. Napriek tomu ostanú fanúšikom v pamäti okrem titulu majstra sveta jeho tri víťazstvá v rade v Monaku, či sedem víťazstiev v rade z konca minulej a začiatku tohtoročnej sezóny. Takým niečim sa nemôže pochváliť dokonca ani Lewis Hamilton.

Nico si veľmi dobre uvedomuje, že ďalší titul by ho nespravil slávnejším. Sám na vlastné oči videl na príklade Michaela Schumachera ako rýchlo dokážu fanúšikovia zabúdať na úspehy. Možno je už unavený z večných strkaníc so svojim tímovým kolegom, ktoré zakaždým musí obhajovať pred manažmentom tímu Mercedes. Aj tu sa určite občas musel podriadiť záujmom tímu, hoci to vo svojom vnútri mohol cítiť inak.

Po poslednej veľkej cene síce hrozili Hamiltonovi postihy zo strany tímu, ale v svetle Rosbergového nečakaného ukončenia kariéry sa v Mercedese rozhodli celú kauzu zamiesť pod koberec. Karty sú totiž z pohľadu Strieborných šípov rozdané dosť zle. Nahradiť Nica Rosberga, ktorý bol skôr podceňovaným, ale vždy loajálnym jazdcom, nebude vôbec ľahké. Lewis Hamilton sa po odchode nového majstra sveta stane nespochybniteľnou jednotkou tímu a rakúsky manažment Mercedesu bude musieť k nemu vybrať schopného pilota, ktorý by mu pomohol v očakávanom budúcoročnom boji o titul so svorkou Red Bullu. A tá je už teraz hladná po úspechoch. Do jazdenia v poslednú marcovú nedeľu, priatelia!

Reklamy
SYNOT TIP vstupný bonus stávka bez rizika - 950x100
SYNOT TIP vstupný bonus stávka bez rizika - 300x300

Futbal

SYNOT TIP vstupný bonus stávka bez rizika - 300x300

Viac v F1