Sledujte nás

F1

52 víťazstiev a 24 okruhov Lewisa Hamiltona

Okrem titulov majstra sveta je jedným z hlavných merítok, ktorými sa zvykne porovnávať úspešnosť jednotlivých jazdcov, počet prvých miest. Lewis Hamilton sa po Veľkej cene USA v americkom Austine stal len tretím jazdcom, ktorému sa podarilo dosiahnuť hranicu 50 víťazstiev.

Zdanlivo neprekonateľný rekord

Keď sa v týchto štatistikách v roku 1987 prepracoval na prvé miesto Alain Prost, nepotreboval k tomu ani tri desiatky víťazstiev. O šesť rokov neskôr ukončil svoju kariéru ziskom štvrtého titulu a v počte prvých miest v cieli sa zastavil na čísle 51. Konkurovať mu dokázal len Ayrton Senna, ktorý vtedy za ním zaostával o desať prvenstiev. Ten však o pol roka zahynul a žiadne ďalšie prvé miesto v F1 už nepridal. Vtedy sa zdalo, že rekord Alaina Prosta ostane dlho neprekonaný, podobne ako to bolo v prípade jeho predchodcu Jackieho Stewarta, ktorý ukončil aktívnu kariéru ešte v roku 1973. Michael Schumacher v čase Sennovej smrti ešte len bojoval o prvý titul šampióna a na svojom konte mal päť víťazstiev. Nakoniec to ani netrvalo tak dlho, ako to v polovici deväťdesiatych rokov vyzeralo. Michael Schumacher prestúpil do Ferrari, kde si okolo seba vytvoril prakticky nový tím. Odmenou za to, že časť svojej kariéry obetoval práve budovaniu novej Scuderie, bol post neohrozenej jednotky vo Ferrari. A keď konečne prišli úspechy, Nemec zaslúžene žal plody svojej práce. Až prišiel 2. september 2001 a na Veľkej cene Belgicka, symbolicky práve na okruhu, kde Nemec vybojoval svoje prvé víťazstvo, padol rekord Alaina Prosta. Vtedy Schumacher bojoval ešte len o svoj druhý titul vo Ferrari a celkovo štvrtý. Víťazstvá prichádzali aj ďalej a otázkou pre všetkých ostávalo len to, či sa weltmeistrovi podarí pokoriť hranicu sto prvenstiev.

Traja kandidáti

To sa mu nakoniec nepodarilo a keď bol Michael Schumacher na konci sezóny 2006 z Ferrari odídený, počítadlo pri jeho mene sa zastavilo na čísle 91. Toto číslo je momentálne rovnako vzdialené, ako 51 výhier Alaina Prosta v roku 1994. Zvyšujúci sa počet veľkých cien v jednotlivých sezónach však spôsobuje, že súčasní jazdci za svoju kariéru odjazdia viac pretekov, ako tí pred nimi. Z tohto pohľadu už Schumacherov rekord v počte víťazstiev nemusí byť neprekonateľný. Z generácie súčasných jazdcov by sme mohli uviesť tri mená, ktoré mali potenciál aspoň sa priblížiť Schumacherovi: Fernando Alonso, Lewis Hamilton a Sebastian Vettel. Prvý z nich dvakrát dokázal Nemca zdolať v priamom súboji o majstrovský titul, jeho kariéra sa však potom akoby zasekla, keď sa v McLarene stretol s nováčikom Lewisom Hamiltonom. Odvtedy z dôvodov, ktorých opis by vystačil na samostatný článok, nikdy nevyhral viac ako päť veľkých cien v sezóne a v posledných dvoch rokoch sa dokonca ani nepozrel na pódium. S prihliadnutím na jeho vek si ho preto už teraz môžeme zo zoznamu potencionálnych kandidátov na prekonanie Schumacherovho rekordu vyškrtnúť.

Problém menom Ferrari

V prospech Sebastiana Vettela, ktorý je najmladší zo spomínanej trojice, hrá jeho vek. Problémom však je, že sa nechal zlákať peniazmi Ferrari a nedokázal si udržať výkonnosť z prvej polovice tohto desaťročia. Vtedy ťažil z výborných monopostov z pera Adriana Neweya, ktorý ich Nemcovi navrhoval prakticky na mieru. Prišla však jedna nepodarená sezóna, v ktorej s novými turbomotormi nestačil na nového tímového kolegu a víťazný stroj akoby sa začal zadrhávať. Osudným pre Vettela sa podobne, ako v Alonsovom prípade, môže stať prestup do Ferrari. Mnohí v ňom videli spasiteľa, akým sa pred dvadsiatimi rokmi stal jeho krajan. Rozdiel je však v tom, že Vettel ani zďaleka nemá také možnosti, ako mal vtedy Schumacher. Ferrari je výkladnou skriňou talianskeho automobilového priemyslu a jeho väčšinovým vlastníkom je rodina Agnelliovcov. Michael Schumacher mal po svojom príchode možnosť hovoriť do výberu inžinierov. Za jeho éry sa Ferrari stalo medzinárodným tímom, ale napriek tomu sa Lucovi Montezemolovi darilo v Scuderii zachovať talianskeho ducha. A to napriek tomu, že prvý krát v histórii nebol šéfom pretekárskeho tímu Talian.

Po vynútenom Schumacherovom odchode sa však najvyššie vedenie automobilky rozhodlo, že Scuderia sa stane viac talianskou. Z ľudí, ktorí sa podieľali na Schumacherových víťazstvách, už nie je v tíme nikto. V posledných rokoch do dokonca došlo až tak ďaleko, že inžinierov na nové posty už Ferrari nehľadá v iných tímoch, ale snaží sa ich nahradiť výlučne z vlastných zdrojov, čo je pravdepodobne na úkor kvality. Scuderia sa tak akoby vrátila do čias, keď v tíme ešte nebol Schumacher. Jazdci na červených monopostoch síce z času na čas nejakú výhru získali, občas boli aj v boji o titul, ale vždy im k nemu niečo chýbalo. A takmer pravidelne z pretekov vypadli po banálnych poruchách, alebo ich stratili po zmätkoch v boxoch. Za týchto podmienok klesá aj motivácia Sebastiana Vettela a otázne je, či bude mať chuť ešte v F1 pokračovať po tom, keď mu na budúci rok vo Ferrari skončí zmluva.

V Schumacherových stopách

Posledným z trojice je Lewis Hamilton. Jeho výhodou je, že počas celej kariéry si stabilne udržuje svoju výkonnosť. A popri tom aj to, že až doteraz mal šťastie na dobré autá. Prestup z McLarenu prišiel v ten najlepší čas, keď už mal tím z Wokingu zostupnú tendenciu a Mercedes sa akurát začal drať na špičku. Paradoxne v tíme Strieborných šípov ťaží z práce, ktorú pred ním vykonal jeho predchodca, ktorým nebol nikto iný ako Michael Schumacher. Od svojho príchodu do Mercedesu dokázal Lewis Hamilton za štyri roky vyhrať už 31 pretekov. Ale práve Nemec spolu s Rosom Brawnom, s ktorým získal všetky svoje tituly, pod hlavičkou a za peniaze Mercedesu vybudoval tím, ktorý teraz valcuje všetkých svojich súperov a to v miere, ktorá by sa dala porovnať snáď len s obdobím, keď sa Strieborné šípy objavili v F1 v polovici päťdesiatych rokov minulého storočia prvý krát. To by sme ale nemali brať ako výčitku na stranu Angličana. Schumacher bol už tak či tak na konci svojej kariéry a z pohľadu veku, oproti najstarším jazdcom jazdiacim v súčasnosti, výrazne presluhoval. Na Hamiltonovu obranu treba zároveň uviesť, že cit pre výber tímu a schopnosť rozoznať jeho potenciál, patria medzi vlastnosti, ktorými sa mohli pýšiť práve najväčší majstri volantu v histórii. Bez dobrého, alebo aspoň priemerného auta ste v F1 jednoducho odsúdení na neúspech.

Chce Hamilton rekord?

Z týchto dôvodov je Lewis Hamilton v súčasnosti jediným jazdcom, ktorý by sa mohol aspoň priblížiť k Michaelovi Schumacherovi a jeho 91 víťazstvám. V Brazílii sa v druhú novembrovú nedeľu svojím 52. prvenstvom v historických tabuľkách dostal pred Alaina Prosta a pred ním už je len jeden muž: Michael Schumacher. Na prekonanie rekordu bude však potrebovať ešte takmer toľko víťazstiev, ako získal doteraz. Alebo aspoň štyri také sezóny, ako zažil v posledných troch rokoch. K tomu sa nevyhnutne musí Mercedes udržať na vrchole aj po zmene predpisov na konštrukciu monopostov, ktorá nás čaká už po skončení aktuálnej sezóny. A dôležité bude aj to, ako dlho potrvá kariéra Lewisa Hamiltona. Sám Angličan minulý rok po zisku tretieho šampionátu povedal, že to bola jeho méta, aby sa vyrovnal svojmu idolu Ayrtonovi Sennovi. K tomu v tejto sezóne naznačil, že po skončení súčasného kontraktu s Mercedesom v roku 2018, bude ten nasledujúci pravdepodobne jeho posledným v F1. Viackrát dokonca vyhlásil, že štatistiky nie sú pre neho smerodajné. Preto asi nemožno predpokladať, že sa za každú cenu bude hnať za Schumacherovým rekordom. O všetkom pravdepodobne najviac prezradia najbližšie roky. Ak by sa mu dokázal výraznejšie priblížiť, možno by prehodnotil svoj odchod z F1. To je však zatiaľ vo hviezdach a teda v rovine špekulácií. Zatiaľ vám prinášame prehľad všetkých doterajších 52 víťazstiev Lewisa Hamiltona, ktoré získal na 24 okruhoch vo formule 1, čím už teraz prekonal Michaela Schumachera.

 

  1. Veľká cena Kanady, 10. júna 2007, pozícia na štarte: 1; monopost McLaren MP4-22
  2. Veľká cena USA, 17. júna 2007, pozícia na štarte: 1; monopost McLaren MP4-22
  3. Veľká cena Maďarska, 5. augusta 2007, pozícia na štarte: 1; monopost McLaren MP4-22
  4. Veľká cena Japonska, 30. septembra 2007, pozícia na štarte: 1; monopost McLaren MP4-22
  5. Veľká cena Austrálie, 16. marca 2008, pozícia na štarte: 1; monopost McLaren MP4-23
  6. Veľká cena Monaka, 25. mája 2008, pozícia na štarte: 3; monopost McLaren MP4-23
  7. Veľká cena Veľkej Británie, 6. júla 2008, pozícia na štarte: 4; monopost McLaren MP4-23
  8. Veľká cena Nemecka, 20. júla 2008, pozícia na štarte: 1; monopost McLaren MP4-23
  9. Veľká cena Číny, 19. októbra 2008, pozícia na štarte: 1; monopost McLaren MP4-23
  10. Veľká cena Maďarska, 26. júla 2009, pozícia na štarte: 4; monopost McLaren MP4-24
  11. Veľká cena Singapuru, 27. septembra 2009, pozícia na štarte: 1; monopost McLaren MP4-24
  12. Veľká cena Turecka, 30. mája 2010, pozícia na štarte: 2; monopost McLaren MP4-25
  13. Veľká cena Kanady, 13. júna 2010, pozícia na štarte: 1; monopost McLaren MP4-25
  14. Veľká cena Belgicka, 29. augusta 2010, pozícia na štarte: 2; monopost McLaren MP4-25
  15. Veľká cena Číny, 17. apríla 2011, pozícia na štarte: 3; monopost McLaren MP4-26
  16. Veľká cena Nemecka, 24. júla 2011, pozícia na štarte: 2; monopost McLaren MP4-26
  17. Veľká cena Abú Zabí, 13. novembra 2011, pozícia na štarte: 2; monopost McLaren MP4-26
  18. Veľká cena Kanady, 10. júna 2012, pozícia na štarte: 2; monopost McLaren MP4-27
  19. Veľká cena Maďarska, 29. júla 2012, pozícia na štarte: 1; monopost McLaren MP4-27
  20. Veľká cena Talianska, 9. septembra 2012, pozícia na štarte: 1; monopost McLaren MP4-27
  21. Veľká cena USA, 18. novembra 2012, pozícia na štarte: 2; monopost McLaren MP4-27
  22. Veľká cena Maďarska, 28. júla 2013, pozícia na štarte: 1; monopost Mercedes W04
  23. Veľká cena Malajzie, 30. marca 2014, pozícia na štarte: 1; monopost Mercedes W05
  24. Veľká cena Bahrajnu, 6. apríla 2014, pozícia na štarte: 2; monopost Mercedes W05
  25. Veľká cena Číny, 20. apríla 2014, pozícia na štarte: 1; monopost Mercedes W05
  26. Veľká cena Španielska, 11. mája 2014, pozícia na štarte: 1; monopost Mercedes W05 Hybrid
  27. Veľká cena Veľkej Británie, 6. júla 2014, pozícia na štarte: 6; monopost Mercedes W05 Hybrid
  28. Veľká cena Talianska, 7. septembra 2014, pozícia na štarte: 1; monopost Mercedes W05 Hybrid
  29. Veľká cena Singapuru, 21. septembra 2014, pozícia na štarte: 1; monopost Mercedes W05 Hybrid
  30. Veľká cena Japonska, 5. októbra 2014, pozícia na štarte: 2; monopost Mercedes W05 Hybrid
  31. Veľká cena Ruska, 12. októbra 2014, pozícia na štarte: 1; monopost Mercedes W05 Hybrid
  32. Veľká cena USA, 2. novembra 2014, pozícia na štarte: 2; monopost Mercedes W05 Hybrid
  33. Veľká cena Abú Zabí, 23. novembra 2014, pozícia na štarte: 2; monopost Mercedes W05 Hybrid
  34. Veľká cena Austrálie, 14. marca 2015, pozícia na štarte: 1; monopost Mercedes W06 Hybrid
  35. Veľká cena Číny, 12. apríla 2015, pozícia na štarte: 1; monopost Mercedes W06 Hybrid
  36. Veľká cena Bahrajnu, 19. apríla 2015, pozícia na štarte: 1; monopost Mercedes W06 Hybrid
  37. Veľká cena Kanady, 7. júna 2015, pozícia na štarte: 1; monopost Mercedes W06 Hybrid
  38. Veľká cena Veľkej Británie, 5. júla 2015, pozícia na štarte: 1; monopost Mercedes W06 Hybrid
  39. Veľká cena Belgicka, 23. augusta 2015, pozícia na štarte: 1; monopost Mercedes W06 Hybrid
  40. Veľká cena Talianska, 6. septembra 2015, pozícia na štarte: 1; monopost Mercedes W06 Hybrid
  41. Veľká cena Japonska, 27. septembra 2015, pozícia na štarte: 2; monopost Mercedes W06 Hybrid
  42. Veľká cena Ruska, 11. októbra 2015, pozícia na štarte: 2; monopost Mercedes W06 Hybrid
  43. Veľká cena USA, 25. októbra 2015, pozícia na štarte: 2; monopost Mercedes W06 Hybrid
  44. Veľká cena Monaka, 29. mája 2016, pozícia na štarte: 3; monopost Mercedes W07 Hybrid
  45. Veľká cena Kanady, 12. júna 2016, pozícia na štarte: 1; monopost Mercedes W07 Hybrid
  46. Veľká cena Rakúska, 3. júla 2016, pozícia na štarte: 1; monopost Mercedes W07 Hybrid
  47. Veľká cena Veľkej Británie, 10. júla 2016, pozícia na štarte: 1; monopost Mercedes W07 Hybrid
  48. Veľká cena Maďarska, 24. júla 2016, pozícia na štarte: 2; monopost Mercedes W07 Hybrid
  49. Veľká cena Nemecka, 31. júla 2016, pozícia na štarte: 2; monopost Mercedes W07 Hybrid
  50. Veľká cena USA, 23. októbra 2016, pozícia na štarte: 1; monopost Mercedes W07 Hybrid
  51. Veľká cena Mexika, 30. októbra 2016, pozícia na štarte: 1; monopost Mercedes W07 Hybrid
  52. Veľká cena Brazílie, 13. novembra 2016, pozícia na štarte: 1; monopost Mercedes W07 Hybrid

 

24 okruhov, na ktorých zvíťazil Lewis Hamilton (rekord v F1):

  1. Montreal (Kanada) 5x
  2. Indianapolis (USA) 1x
  3. Hungaroring (Maďarsko) 5x
  4. Fuji Speedway (Japonsko) 1x
  5. Melbourne (Austrália) 2x
  6. Monako 2x
  7. Silverstone (Veľká Británia) 4x
  8. Hockenheimring (Nemecko) 2x
  9. Šanghaj (Čína) 4x
  10. Marina Bay Street (Singapur) 2x
  11. Istanbul Park (Turecko) 1x
  12. Spa Francorchamps (Belgicko) 2x
  13. Yas Marina (Abú Zabí) 2x
  14. Nürburgring (Nemecko) 1x
  15. Monza (Taliansko) 3x
  16. Austin (USA) 4x
  17. Sepang (Malajzia) 1x
  18. Suzuka (Japonsko) 2x
  19. Sachir (Bahrajn) 2x
  20. Barcelona (Španielsko) 1x
  21. Soči (Rusko) 2x
  22. Red Bull Ring (Rakúsko) 1x
  23. Mexico City (Mexiko) 1x
  24. Interlagos (Brazília) 1x

Reklama

Futbal

Reklama Spoza piva 300x300

Viac v F1