Sledujte nás

Ifkine fejtóny

GAPS diéta, časť siedma

Pozrime sa spoločne na to, ako vyzerá poctivé fungovanie na diéte pri GAPS.

GAPS diéta chutné a jednoduché
Foto: Megan Markham on Unsplash

Ako vyzerá poctivé fungovanie na diéte pri GAPS?

Časť siedma: chutné a jednoduché

Samotná diéta GAPS má dve hlavné časti. Tou prvou je úvodná diéta, počas ktorej sa snažíte eliminovať všetky potenciálne alergény. Počas prvých dní na diéte GAPS sa odporúča jesť prakticky len vývar (vrátane mäsa a zeleniny, ktoré sa v ňom uvarili) a do každého jedla pridať aspoň lyžičku probiotických potravín. Postupne, podľa presnej schémy, sa pridávajú ďalšie druhy jedla: vajcia, avokádo, ďalšie druhy zeleniny a probiotických potravín. Táto časť diéty je dôležitá najmä pre ľudí, ktorí trpia zažívacími ťažkosťami. Nové potraviny sa pridávajú až vtedy, keď telo na nich prestane reagovať alergicky.

Hlavnou časťou je tzv. plná diéta GAPS. Pri nej môžete jesť všetko okrem nepovolených potravín (ich zoznam si vytlačte z knihy a nalepte na chladničku, aby ste vedeli, čo môžete a čo nie). Mňa osobne najviac potešilo, že časť knihy je venovaná aj receptom. A na rozdiel od tisícov podobných knižiek plných exotických surovín, ktoré u nás ani nezoženiete, tieto sú prevažne „naše.“

Na moje veľké potešenie sú ako odporúčané raňajky vajcia so zeleninou a kvalitným domácim párkom či klobásou. V podstate to, čo v našich zemepisných šírkach voláme lečo (a čo na rozdiel od väčšiny zeleninových jedál naozaj ľúbim).

Každodennou maškrtou je domáci vývar a polievky na jeho základe. Môj muž hovorí, že ak dvaja robia to isté, nikdy to nie je to isté a má pravdu – aj obyčajná polievka chutí inak od každej kuchárky. Takže si aj vy môžete zaexperimentovať so zeleninou, ktorú do nej nahádžete. Mimochodom, pokiaľ ako ja nemáte radi zeleninu, dá sa zmixovať a dochutiť (med, soľ aj ocot sú povolené, hurá!), takže z nej bude krémová hustá polievka, či skôr „prívarok“ so sladkokyslou chuťou. Mňam.

Samozrejme, vývar sa varí z mäsa a mäso treba zjesť. Autorka odporúča, aby sme určite spapkali všetky jedlé časti. Teda nie len „čisté mäso,“ no aj kožu, v prípade bravčoviny a hovädziny aj kostnú dreň (špik). No a samozrejme, nevyhadzujte mastné časti! Ak sa z mäsa vyvarí či vypečie priveľa tuku, treba ho zliať a použiť neskôr pri varení a pečení.

Že je to proti všetkému, čo vám hovorili? Že mäso len chudé a tuk je fuj?

Hej.

Lenže pravda je aj to, že váš pradedo miloval bravčovú masť a mal cievy čisté ako ľaliu.

Doktorka Campbell-McBride opakovane zdôrazňuje, že prírodný zvierací tuk nie je problém. Naopak, aj ľudia s tráviacimi ťažkosťami väčšinou akceptujú tento tuk lepšie ako nízkotučnú stravu. Tak sa toho nebojte.

Kniha obsahuje aj recepty na rôzne maškrty. Doslova. Niekoľko receptov na koláče, pudingy, dokonca chlieb. Keďže diéta neodporúča obilniny, na pečenie môžete použiť múky z rôznych orechov.

No a ešte niečo. Ľudia s GAPS majú často problém s nízkym príjmom vitamínov. Ich skvelým zdrojom je ovocie. To však obsahuje vlákninu a tá môže spôsobiť zápchu. Pre tých, ktorí trpia zápchou, je preto lepšie dať si čerstvú ovocnú šťavu. A nie, nemyslím balené džúsiky z obchodu.

Výsledkom je pestrá paleta chutných pokrmov. A to je hlavné, lebo… toto nie je diéta, ktorá urobí zázrak za dva týždne…

Kliknite pre pridanie komentára

Napíšte odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Prihláste sa na odber noviniek

Futbal

Reklama

Viac v Ifkine fejtóny