Sledujte nás

F1

Poľovačka na Mercedes začína

Zimné testy máme za sebou, tímy čaká presun do Austrálie, kde si vychutnajú neskoré leto. Čo nám napovedali predsezónne testy o novom ročníku?

Prevrat sa nekoná

Predovšetkým to, že Mercedes si svoju dominanciu zachoval. S tým sa tak trochu rátalo. Je jasné, že minuloročné autá boli nadimenzované s dosť veľkou rezervou. Ako sa tímy postupne o ich fungovaní v sezóne dozvedali viac, mohli ísť tento rok viac na limit. Vývojom sa tak monoposty prirodzene zrýchľujú. Predpokladalo sa, že trojcípa hviezda už nebude mať také veľké možnosti, kam napredovať. Strieborní všetkých tak trochu držali v napätí, keď si svoje najlepšie okruhy nechali až na posledné dni testov. Zamerali sa hlavne na spoľahlivosť, ktorá ich v minulom roku trápila najviac a tak poväčšinou naháňali kilometre so stredne tvrdými pneumatikami a väčším množstvom paliva v nádrži. Za dvanásť dní dokázali s jediným blokom motora (súčiastky boli samozrejme vymieňané) odjazdiť vzdialenosť dvadsiatich veľkých cien. Vytriezvenie prišlo v piatok, keď Nico Rosberg zajazdil čas, ktorý zaostával za rekordom okruhu (z roku 2008) len o 1,122 sekundy a bol rýchlejší o 2,440 sekundy, ako v minulom roku čas Lewisa Hamiltona v kvalifikácii na stredne tvrdých pneumatikách. Všetky časy sa pritom ešte môžu zrýchliť s tým, že pri pretekoch bude teplejšie a autá budú mať tým pádom lepšiu priľnavosť k trati.

Nepozerajte na časy z testov

Stará známa pravda je, že dosiahnuté časy sú zavádzajúce, pretože žiadny tím netestuje tie isté veci v rovnakom čase, ako súperi. Podmienky teda nie sú rovnaké pre všetkých. Naviac, Mercedes svoje najlepšie časy zajazdil na mäkkých pneumatikách, ktoré sú pomalšie, ako supermäkké, na ktorých skončili v tabuľke dosiahnutých časov autá zoradené pod ním. To znamená, že aj tak neukázal všetko a rozdiely naoko nevyzerajú až tak hrozivo. Tieto údaje ukazujú skôr to, ako sa približne zrýchlili monoposty oproti minulému roku. Viac sa tímy dozvedia o sebe z analýz simulácii pretekov. Každý si robí svoje vlastné, ktoré zostanú pred očami verejnosti utajené. Odborníci, najmä z radov bývalých zamestnancov, už majú ale svoje analýzy hotové tiež a stihli sa s nimi podeliť s ostatnými. Čo z nich vyčítali? Nebojte sa, nebudeme vás tu trápiť dlhými rozbormi časov a porovnávaním grafov. Pozrime sa, aké sú závery anglického odborníka Dominica Harlowa.

Kvalifikácia

Čo sa týka časov na jedno kolo, po zarátaní najhlavnejších faktorov, ovplyvňujúcich časy vyšli nasledujúce odstupy od Strieborných šípov:

+0,8-1,0 s/okruh – Williams

+1,0-1,2 s/okruh – Ferrari

+1,2-1,5 s/okruh – Red Bull / Toro Rosso

+1,5-2,0 s/okruh – Sauber / Lotus / Force India / McLaren

Z týchto údajov si môžete odvodiť, ako to bude asi vyzerať v austrálskej kvalifikácii a kto bude mať najlepšiu východiskovú pozíciu pre preteky. Najtechnickejší na barcelonskom okruhu je tretí sektor. Samozrejme najrýchlejší bol Mercedes, ale Williams a Ferrari až tak veľa nestrácali. Tieto tímy by teda mali byť vpredu aj na pomalých a technických okruhoch vyžadujúcich veľký prítlak.

Preteky

Za kvalifikáciu sa ale body nerozdávajú, podstatnejšia je rýchlosť v pretekoch. Zaujímavý pohľad na formu jednotlivých tímov priniesli prepočítané odstupy medzi tímami po odjazdení celej dĺžky veľkej ceny (brali sa do úvahy aj zastávky v boxoch). Podľa simulácii vyšli časy o jeden a pol minúty rýchlejšie, ako minulý rok. Dlhé jazdy ukázali, že aj tu má Mercedes pohodlný náskok. Za ním skončil Williams. Ostatní by boli v cieli za tímom Sira Franka v nasledovných časových odstupoch:

Ferrari + 16,3 sekundy

Red Bull + 38,8 sekundy

Toro Rosso + 80,8 sekundy

Lotus + 105,8 sekundy

Force India + 109,1 sekundy

Sauber + 113,0 sekúnd

V prehľade nie je uvedený McLaren, ktorému sa pri simulácii nepodarilo zajazdiť celú vzdialenosť veľkej ceny. Detské choroby novej konštrukcie tím zdržali viac, ako by si predstavoval a tak nutne bude prvé veľké ceny skôr testovať ako pretekať. Nič nie je ale márne, tradičnému anglickému tímu sa podarilo v tohtoročných testoch najazdiť o 40 kilometrov viac ako vlani Red Bullu a ten to nakoniec v cieli prvých minuloročných pretekov dotiahol až na druhú priečku. Nahor pôjde samozrejme aj Force India, ktorá je na tom podobne ako McLaren, ale z iných dôvodov.

Body

Ak teda odrátame jazdcov Mercedesu, o tretie miesto na pódiu by si to mali rozdať skôr jazdci Williamsov, ktorých by ale mohlo potrápiť Ferrari. To ale bude nutne musieť zlepšiť kvalifikácie. V minulom roku sa ďalej ako do druhej rady na štarte nedostalo. Kvalifikáciu naposledy červení vyhrali ešte v Nemecku v roku 2012, aj to v daždi. Naproti tomu Williams bol v minulom roku jediným tímom, ktorý dokázal Strieborné šípy poraziť v kvalifikácii. Strácal však priveľa pozícii na štarte.

O zvyšné body by sa mali podeliť jazdci s červeným býčkom. Ostatní ale nemusia hádzať flintu do žita. Preteky našťastie stále nie sú o matematike, ale stále rozhoduje aj ľudský faktor. Dvaja debutanti v Toro Rosso, alebo Daniil Kvjat, ktorý má za sebou len jednu sezónu nám možno predvedú nejaké psie kusy. Záležať bude aj na zvolenej taktike a čo-to môžu pokaziť aj mechanici pri zastávkach v boxoch.

 

Nechceme tvrdiť, že presne takto to v Austrálii skončí. Chceli sme vám len načrtnúť aký-taký obraz o forme jednotlivých tímov pred prvými pretekmi. Štartujeme v nedeľu 15. marca ráno o 6:00.

1 komentár

1 komentár

  1. johndee

    22. marca 2015 at 8:52

    uzasny zaciatok VC a este krajsi v zavere s Terminatorom 🙂 Tesim sa na dalsie kolo ako sa to rozbehne.

Napíšte odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Prihláste sa na odber noviniek

Reklama

Futbal

Sledujte nás na Facebooku

Viac v F1