Sledujte nás

F1

Ako prebiehal tragický víkend v Imole?

Vraví sa, že ak sa stane nejaká významná udalosť, ľudia si presne pamätajú, čo vtedy robili. Starší si napríklad presne pamätajú, čo robili v deň, keď zabili prezidenta J.F. Kennedyho. Alebo, aby sme nechodili ďaleko, niektorí si pamätajú, že kachličkovali akurát v novembri. Z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že niečo na tom tvrdení bude. Doteraz si pamätám, čo som robil v prvý májový víkend v roku 1994.

Spomínať sa zvykne zväčša pri okrúhlych výročiach a tak som pôvodne ani neplánoval písať o udalostiach v Imole v roku 1994. Tento rok je ale špecifický v tom, že rovnako ako vtedy, aj teraz prvá májová nedeľa pripadla na nedeľu. Formulu 1 som sledoval už nejaký ten rok. Mala to byť sezóna, v ktorej si Ayrton Senna hravo poradí so svojimi súpermi a s nedostižným Williamsom získa svoj štvrtý titul majstra sveta. Pred sezónou sa však zmenili predpisy, ktoré úplne zakázali elektronické pomôcky, vďaka ktorým Williams dominoval v dvoch predchádzajúcich sezónach. Ale tou hlavnou zmenou bolo opätovné povolenie dotankovávania paliva počas pretekov. Zrazu sa do popredia dostal mladý dravec Michael Schumacher na papierovo slabšom monoposte Benetton s osemvalcovým motorom Ford. Chýbajúci výkon dokázal malý anglický tím šikovne nahradiť premyslenou stratégiou v pretekoch, ktorú mal vtedy na starosti Ross Brawn. Senna mal v prvých dvoch pretekoch aj trochu smoly, keď ani jeden z nich nedokončil. Naopak Schumacher dvakrát vyhral a tak bol Brazílčan pod tlakom. Potreboval zastaviť jeho víťaznú sériu.

Ako to celé dopadlo už iste veľmi dobre viete. Ale možno neviete, ako prebiehal ten nešťastný víkend na prelome štvrtého a piateho mesiaca, keď Zubatá po dlhom čase navštívila preteky formuly 1. Boli o ňom popísané už stohy papiera, veď len vyšetrovacia správa má niekoľko tisíc strán. A preto možno nebude na škodu pozrieť sa na chronológiu udalostí, ktoré sa vtedy odohrali v blízkosti malého talianskeho mestečka Imola.

Piatok 29.4.1994

Len pre upresnenie tu ešte spomeniem, že štruktúra víkendu formuly 1 bola vtedy trošku iná, ako v súčasnosti. Kvalifikácia bola rozdelená do dvoch dní: jednu hodinu mali jazdci k dispozícii v piatok popoludní a jednu v sobotu popoludní, pričom sa započítavali najlepšie časy z oboch častí. Na autách sa mohli robiť úpravy aj pred samotnými pretekmi. Na overenie zmien slúžil 45 minútový zahrievací tréning (v angličtine Warm up), ktorý sa konal v nedeľu dopoludnia.

9:30 – 11:00 Dopoludňajší voľný tréning

  1. Ayrton Senna 1:21,598, 2. Damon Hill +1,157, 3. Michael Schumacher + 1,250

13:00 Začiatok 1. kvalifikácie

Teplota v Imole 27°C

13:13 Rubens Barrichello havaruje v pasáži Variante Basa

Kvalifikácia je prerušená

Barrichello dostáva krčný límec a z nosu mu tečie krv, má aj tržnú ranu nad obočím. Je odvezený do zdravotného strediska na okruhu

13:40 Reštart kvalifikácie

14:23 Senna vyráža na trať

14:27 Koniec 1. Kvalifikácie: Senna dosahuje najlepší čas dňa 1:21,548 2. Schumacher +0,467 3. Berger +0,565

Sobota 30.4.1994

8:30 Barrichello je prepustený z nemocnice. Pravú ruku má v dlahe, má opuchnutý nos a poudierané zuby

9:30 – 11:00 Dopoludňajší voľný tréning

  1. Ayrton Senna 1:22,083, 2. Schumacher +0,117, 3. Hill +1,151

13:00 začiatok 2. kvalifikácie

Počasie: slnečno, teplo

Na trať vyráža Schumacher 1:21,942

Schumacher sa zlepšuje na 1:21,885

Časy Damona Hilla 1:22,780 sa zlepšujú len pomaly 1:22,587; 1:22,168

13:15 Na trať vyráža Roland Ratzenberger

13:18 V najrýchlejšom úseku okruhu v zákrute Villeneuve havaruje v rýchlosti 314,9 km/h Roland Ratzenberger

Monopost Simtek-Ford sa po niekoľkých piruetách zastavil až zákrute Tosa

Ratzenberger sedí nehybne v kokpite s hlavou sklonenou nabok

Ľavým bokom narazil do betónovej bariéry. Monokok na ľavej strane praskol. Vidieť cez neho jazdcove nohy

13:19 Prichádza prvé zásahové vozidlo

Kvalifikácia je prerušená

13:22 K Rakúšanovi dorazil oficiálny lekár F1 profesor Sid Watkins

Ratzenbergerovi bola zavedená cez ústa dýchacia trubica

13:30 Ratzenberger bol vytiahnutý z kokpitu

Ratzenberger dostáva masáž srdca a infúziu

13:37 Sanitka odváža Ratzenbergera do zdravotného strediska na okruhu

14:00 Vrtuľník s klinicky mŕtvym Ratzenbergerom odlieta do nemocnice Maggiore v Bologni

14:05 Reštart kvalifikácie

14:08 V nemocnici Maggiore v Bologni pristáva vrtuľník s Ratzenbergerom

14:15 Ratzenberger je vyhlásený za mŕtveho – zomrel na následky zlomeného väzu a poranení hlavy

Zomrel prvý jazdec na pretekoch F1 od roku 1982

14:41 Koniec kvalifikácie.  1. Schumacher 1:21,885, 2. Hill + 0,283, 3. Berger + 0,341

Sennov čas z piatka už nikto neprekonal a stáva sa víťazom kvalifikácie. Získava 65. pole position

Postavenie na štarte: 1. Senna (Williams) 1:21,548, 2. Schumacher (Benetton) +0.337, 3. Berger (Ferrari) +0.565

14:50 Ayrton Senna a Michael Schumacher sa odmietajú zúčastniť tlačovej konferencie po pretekoch. Na konferencii je prítomný len Gerhard Berger. FIA ich napriek predpisom nikdy nesankcionovala.

Nedeľa 1.5.1994

8:00 Senna dorazil na okruh. Absolvoval rozhovor s Adrianom Neweyom a Nikim Laudom

9:30 Warm up – zahrievací tréning

10:15 Koniec zahrievacieho tréningu – výsledky: 1. Senna 1:22,597, 2. Hill 1:23,449, … 11. Schumacher – pravdepodobne simuloval jazdu s plnou nádržou

Senna počas Warm upu, keď popisoval ideálne kolo pre francúzsku TV TF1: „Posielam špeciálny pozdrav nášmu priateľovi Alainovi. Chýbaš nám Alain!“ Komentátorom TF1 bol Alain Prost.

10:30 Mechanici Williamsu nacvičujú v boxoch výmenu pneumatík a dotankovanie

11:00 Senna navštívil Gerharda Bergera v motorhome Ferrari

11:30 Jazdecký brífing začal minútou ticha na počesť Ratzenbergera

12:00 Senna s Hillom sa stretáva v Paddock Clube so zástupcami sponzorov

13:00 Profesor Sid Watkins kontroluje okruh, Roland Bryunseraede formálne kontroluje športových komisárov

13:27 Senna zamával Prostovi, ktorý práve obedoval v motorhome Renaultu

13:40 Senna absolvoval krátky rozhovor s Prostom v garáži Williamsu

13:59 Jazdci si nasadzujú prilby

14:00 Štartové pole vyrazilo do zahrievacieho kola

14:03 Štart! Senna sa s pohodlným náskokom pred Schumacherom ujíma vedenia v pretekoch

Na štarte ostal stáť Benetton JJ Lehta, ktorému zhasol motor

Do ľavej časti Benettonu zozadu nabúral Pedro Lamy na Lotuse

Jedno koleso zo zrážky odletelo až na hlavnú tribúnu a zranilo štyroch ľudí

14:05 Safety Car!

14:12 Na konci piateho kola zájde Safety Car do boxov

14:15 Reštart. Senna sa ešte v posledných zákrutách snaží zahriať pneumatiky a brzdy

  1. Senna, 2. Schumacher +0,556, 3. Berger +2,586 4. Hill +5,535 s

14:17 Senna zaznamenal najrýchlejšie kolo 1:24,887

14:17 Senna havaruje v 7. kole v zákrute Tamburello

14:18 Červená vlajka – preteky sú prerušené

Sennova prilba je sklonená napravo, ale mierne sa pohla vľavo. Sú pri ňom prví maršáli

14:19 K Sennovi dorazil oficiálny lekár F1 profesor Sid Watkins

Lekárom sa podarilo dať dolu prilbu so Sennovej hlavy a nasadiť mu fixačný límec

14:21 Sennu sa podarilo vytiahnuť z kokpitu. Je položený vedľa havarovaného Williamsu

Okolo Sennu je viac ako 10 ľudí. Práve v tej chvíli Senna zo seba ešte vydal hlboký povzdych. K vraku dorazili ďalší doktori, ktorí sa snažili infúziami a tracheotómiou stabilizovať Sennovo bezvládne telo. Ešte stále mal hmatateľný pulz – aj keď lekárom bolo už v tej chvíli jasné, že jeho poranenia hlavy sú veľmi vážne a Senna nehodu pravdepodobne neprežije.

14:24 Na dráhu dosadla vojenská zdravotnícka helikoptéraz nemocnice Maggiore v Bologni

14:32 Senna je v špeciálnom vaku naložený do vrtuľníka. Spolu s ním nastúpili traja špecialisti.

V Tamburelle je 8 zásahových vozidiel, 35 traťových maršálov a zdravotníkov + 8 pomocníkov s nosítkami

14:34 Vrtuľník so Sennom odlieta smer Bologna

14:37 Vrak Williamsu je odvážaný do boxov

Oficiálny hovorca FIA Martin Whitaker oznámil, že Senna utrpel poranenia hlavy.

14:55 Reštart pretekov. Do čela sa dostáva Gerhard Berger.

15:03 Schumacher s ľahším autom v 12. kole predbieha Bergera

15:15 18. kolo: Berger s poruchou odstupuje z pretekov. Vedie Michael Schumacher.

16:03 Nemocnica Maggiore oficiálne vyhlasuje Sennu za klinicky mŕtveho. Jeho mozog nereaguje, srdce ďalej pracuje.

16:05 V 48. kole pri zastávke v boxoch odlieta pravé zadné koleso z monopostu Minardi Michele Alboreta a zranilo 4 mechanikov Ferrari a Lotusu

16:20 Michael Schumacher vyhráva Veľkú cenu San Marina, 2. Nicola Larini (Ferrari) + 54,942, 3. Mika Häkkinen (McLaren) +1:10,679

Najrýchlejšie kolo dosiahol Damon Hill 1:24,335 min

17:30 Martin Whitaker vydal oficiálne prehlásenie, že Senna utrpel poranenia hlavy. O zdravotnom stave bude informovať nemocnica Maggiore.

18:00 Sennu v nemocnici navštívil Gerhard Berger

18:40 Dr. Maria Teresa Fiandri oznámila najbližším, že Senna zomrel

19:20 Martin Whitaker vydal ďalšie oficiálne prehlásenie, že Senna utrpel poranenia hlavy a na základe rozhovoru so Sidom Watkinsom je v hlbokom bezvedomí.

19:23 Do Imoly dorazil oficiálny fax z nemocnice Maggiore potvrdzujúci Sennovu smrť.

19:40 Martin Whitaker vydáva nové oficiálne prehlásenie potvrdzujúce Sennovo úmrtie o 18:40.

Potom už nastalo len ticho a zdesenie. Svet sa musel zmieriť s tým, že trojnásobný majster sveta svoju haváriu neprežil. Smrť sa pretekom formuly 1 vyhýbala dlhých dvanásť rokov, pričom v monoposte zahynul posledný pretekár pri testoch v roku 1986. Povinnosťou sa stali zdanlivo nezničiteľné monokoky z uhlíkových vlákien a všetci si začínali myslieť, že formula1 sa stala bezpečným športom. Z tohto krutého omylu ich vyviedol až víkend v Imole, keď si smrť zobrala hneď dvoch pretekárov. A o tom, že motoristický šport nikdy nebude bezpečným, sme sa mohli presvedčiť aj minulý rok na pohrebe Julesa Bianchiho.

Idea by tomyš.

Reklamy
SYNOT TIP navýšený vstupný bonus stávka bez rizika - 950x100

Viac v F1