Sledujte nás

F1

Red Bull púta pozornosť aj bez získaných bodov

Štyri úvodné veľké ceny aktuálnej sezóny F1 prebiehali ako cez kopirák. Nico Rosberg zažil ďalší perfektný víkend po tom, čo jeho súperov opäť postihli technické problémy, alebo boli zapletení do nehôd. Svoj výkon nakoniec ešte vyšperkoval ziskom prvého kariérneho Grand Slamu (víťazstvo v kvalifikácii, vedenie počas celých pretekov, najrýchlejšie kolo a samozrejme prvé miesto v cieli). V historických tabuľkách so svojím siedmym víťazstvom v rade poskočil zase o kúsok vyššie. Formula 1 už pol roka nepozná iného víťaza ako nemeckého jazdca Mercedesu. Alebo ak chcete, pred víkendom v Španielsku uplynie už 200 dní od posledného víťazstva Lewisa Hamiltona, ktorým si v Austine zabezpečil tretí titul majstra sveta. Bol to ten deň, keď si obaja piloti pri čakaní na vyhlásenie víťazov pohadzovali medzi sebou šiltovku Pirelli a odborníci odpisovali Rosberga, za to že vzájomný súboj psychicky nezvláda.

Mediálne problémy

Karta sa ale obrátila a teraz je Angličan tým, ktorý musí doťahovať bodové manko. Aby to nemal ľahké musí pri boji o tohtoročný titul prekonávať prekážky v podobe technických problémov. Došlo to dokonca až tak ďaleko, že na internete sa objavili konšpiračné teórie o tom, že v Mercedese chcú konečne nemeckého majstra sveta v nemeckom aute a tak do druhého auta úmyselne montujú súčiastky, ktoré sa vždy porúchajú. Tieto fámy musel nakoniec vyvracať sám Lewis Hamilton a Strieborné šípy dokonca po pretekoch napísali otvorený list fanúšikom, ktorí takému niečomu uverili. Dôvod toho všetkého je ale úplne prozaický. Monopost formuly 1 vo svojej podstate vždy bol, je a bude veľmi krehká vec navrhnutá až na absolútnom limite fyzikálnych možností (a predpisov). A ak jazdí príliš dlho na tomto limite, niektoré súčiastky to nemusia vydržať. Trochu sme si na to už odvykli, ale v minulosti to bola bežná vec. Postupne ako v tímoch pribúdali rôzne senzory monitorujúce chovanie auta počas jazdy, dokázali inžinieri krotiť jazdcove vášne, aby auto priviezol v poriadku až do cieľa. Ak chceme teda hľadať príčinu všetkých Hamiltonových problémov, musíme sa vrátiť až na štart prvej Veľkej ceny v Melbourne. Tam sa mu nepodaril štart a potom musel doháňať stratu na svojho tímového kolegu. Viniť Mercedes môžeme akurát za to, že svoju spojku nenavrhol tak, aby viac vyhovovala novým predpisom o štartovej procedúre. Tú ale mali obaja jazdci rovnakú. Horšie pre aktuálneho majstra sveta bolo, že v podobnej situácii sa ocitol vo všetkých tohtoročných pretekoch a auto musel opätovne hnať až na limit, zatiaľ čo Rosberg pokojne, nikým neohrozovaný krúžil na čele pretekov. Fanúšikovia by skôr mali obrátiť svoj hnev na predpisy obmedzujúce počet jednotlivých súčiastok na celú sezónu. Možno sa v budúcnosti vďaka Rosbergovej dominancii dočkáme ich úpravy, ale to je skôr námet na iný článok.

Nedostižný Mercedes

Vráťme sa späť k posledným pretekom. Tímoví stratégovia si mohli v Soči konečne vydýchnuť. Situáciu im uľahčilo Pirelli, ktoré svojou voľbou pneumatík pre okruh v olympijskom areáli v očakávaní vyšších teplôt vsadilo až príliš na istotu. Tvrdé zmesi v kombinácii s predpísaným tlakom pneumatík spôsobili, že jazdci sa cítili, ako keby jazdili na ľade. Pneumatiky netrpeli až takým opotrebením, ako zvyčajne, a tak väčšine jazdcov stačila jediná povinná zastávka v boxoch. Ale aby to nebolo až také jednoduché, problémom bola spotreba. A tak niektoré monoposty museli jazdiť ešte pomalšie, ako by mohli. Navyše všetky predpretekové prognózy opäť postavila na hlavu kolízia v úvodnom kole. Po nej skončila hneď trojica jazdcov so šancou na bodované umiestnenie, čím sa vytvoril priestor pre tímy zo stredu poľa na slušný bodový výsledok. Vytiahol sa Williams, ktorému tento okruh sedel aj v minulých rokoch. Relatívne veľa bodov získalo aj Ferrari, aj keď len s jedným autom. Oba tímy však príliš od radosti zo svojho výsledku neskákali. Mercedesy totiž v Soči lietali po okruhu ako odtrhnuté z reťaze a zaslúžene si odniesli druhé double v tejto sezóne.

Šikovný ťah limonádnikov

To, o čom sa ale hovorilo a písalo najviac, sa odohralo až po samotnej Veľkej cene Ruska: onou udalosťou bola personálna výmena medzi tímom Red Bull a ich juniorkou Toro Rosso. Výmena, ktorá bola síce očakávaná, ale prišla neočakávane skoro. Čas však hral v tomto prípade proti limonádnikom. Niektorým jazdcom v popredných tímoch končia tento rok zmluvy a tak si potreboval poistiť svoje najväčšie devízy, ktorými sú Daniel Ricciardo a Max Verstappen. Prvý z menovaných má vraj síce nepriestreľnú zmluvu, ale to v F1 nikdy nič neznamenalo. Takto má istotu, že to nebude on, kto po sezóne bude musieť preč a nebude sa musieť obzerať po lepšom kokpite. Situácia sa však začala zamotávať okolo Verstappena. Holanďan mal toto miesto v podstate sľúbené už minulú sezónu. Ale príliš skoro sa okolo neho začali točiť aj ostatné tímy, čo by mohlo jeho cenu počas letnej sezóny vyhnať nepríjemne (a pravdu povediac, aj neadekvátne) vysoko. Takto síce Max dostane niečo pridané a Red Bull si ho môže do konca roka vyskúšať v špičkovom aute. Ak by sa neosvedčil, v zálohe bude pripravený Carlos Sainz. No a Danil Kvjat bude mať dostatok času, aby si našiel miesto v inom tíme. Vlk sa nažral, aj ovca ostala celá. Červení býci to síce takto priamočiaro nepovedali (aj keď podrobnosti sa pomaly začínajú objavovať), ale z celého toho humbuku okolo Verstappena vyšli ako víťazi. Ani Nico Rosberg a Mercedes nedostali v týždni po pretekoch v médiách toľko priestoru ako oni. Nakoniec aj v Španielsku najväčšiu pozornosť na seba púta Holanďan v novom overale Red Bullu.

 

Náskok Nica Rosberga v priebežnom poradí narástol už na 43 bodov, čo mu dáva výhodu pre prípadné dve zaváhania. Navyše Lewis Hamilton bude musieť v piatych pretekoch použiť už štvrté turbodúchadlo a na rovnaký počet sa vyšplhal aj počet jednotiek rekuperácie tepelnej energie. Dve z troch použitých už sú nenávratne zničené a na celú sezónu by si mal vystačiť len s piatimi. Je teda takmer isté, že do konca sezóny ho ešte postihne nejaká tá penalizácia. Nuž, zdá sa, že Nemec má v tomto roku naozaj naklonenú pani Šťastenu na svoju stranu. Do jazdenia v tretiu májovú nedeľu, priatelia!

Prihláste sa na odber noviniek

Reklama

Futbal

Sledujte nás na Facebooku

Viac v F1