Sledujte nás

F1

Hamilton je späť

Nedeľňajší dážď pred Veľkou cenou Monaka sľuboval napínavé preteky s možnými zvratmi hneď od začiatku. A aj keď počas pretekov prestali z oceľovej oblohy dopadať kvapky na kniežatsvo ležiace na Azúrovom pobreží, bolo sa na čo pozerať celé dve hodiny. V tomto ohľade sa bude ešte dlho spomínať na prvé víťazstvo Lewisa Hamiltona v roku 2016.

Nešťastný Austrálčan

Mal to byť víkend Daniela Ricciarda. S vylepšenou pohonnou jednotkou od Renaultu, ktorý mal prísť až v pretekoch v Kanade sa mal na okruhu, kde nie je sila motora až taká rozhodujúca postaviť Strieborným šípom. Formu naznačil už v druhom štvrtkovom voľnom tréningu, z druhej časti kvalifikácie ako jediný postúpil na super mäkkej zmesi, čo mu dávalo taktickú výhodu pre nedeľné preteky. V závere pridal kvalifikačné kolo, nad ktorým uznanlivo prikyvovali aj v Mercedese a zaslúžene sa prvý krát v kariére postavil na prvé miesto na štarte. Cestu za štvrtým víťazstvom mu však prekazil nedeľný dážď. Premenlivé podmienky vždy zamotajú hlavy stratégom jednotlivých tímov. Nie inak tomu bolo aj v poslednú májovú nedeľu. Ťažko určiť tú najsprávnejšiu taktiku, kedy prejsť na aký druh pneumatík, čo je niekedy viac záležitosť šťastia. Stratégovia sa viac ako kedykoľvek predtým musia spoliehať na pocity jazdcov. A samozrejme pozorne sledujú, čo robia ich súperi. V konečnej rovnici je tak až príliš veľa premenných, s ktorými je treba rátať. Zo začiatku sa všetko vyvíjalo v Austrálčanov prospech. Všetci museli do pretekov štartovať za bezpečnostným vozidlom na pneumatikách do extrémneho dažďa. Jeho výhoda z druhej časti kvalifikácie sa tým síce rozplynula, ale po reštarte si dokázal vyjazdiť viac ako trinásť sekundový náskok. Dokonca aj pred jeho druhou výmenou pneumatík, keď sa dotiahol na vedúci Mercedes s číslom 44, mu zahralo do karát, že Hamiltonovi sa nedarilo zahriať svoje nové ultra mäkké pneumatiky a po výjazde z boxov stratil sedem sekúnd. Sám však ostal trčať pri svojich mechanikoch o tri sekundy dlhšie a v prvej zákrute už mohol len sledovať, ako ho predbieha rozbehnutý majster sveta. A to bol vlastne vzhľadom na charakter monackej trate aj koniec jeho nádejám na víťazstvo.

Mercedes si vrátil požičané

Mercedes v Hamiltonovom prípade trošku zariskoval a nechal ho na ultra mäkkej zmesi odjazdiť 47 kôl. To bol dvojnásobok toho, koľko na tomto type pneumatík počas celého víkendu odjazdil ktorýkoľvek z jazdcov. Pirelli navyše pred víkendom predpovedalo, že tento typ pneumatík vydrží najviac 39 kôl. Samozrejme za slnečného počasia a tak Lewisovým pneumatikám trochu pomohli aj klimatické podmienky: povrch vozovky bol chladný a vlhký. Jeho stratégovia pravdepodobne rátali aj s tým, že sa ku koncu pretekov na okruhu ešte objaví bezpečnostné vozidlo a naskytne sa tak príležitosť na ďalšiu zastávku v boxoch. K tomu nakoniec neprišlo a Hamilton ako jeden z dvoch jazdcov absolvoval preteky len s jedinou výmenou pneumatík. Potvrdili sa tak slová aktuálneho šampióna po prvých voľných tréningoch, že nová zmes až taká ultra mäkká, ako to prezentuje jej výrobca, nie je. V danej situácii to však bolo prijateľné riziko, ktoré sa im nakoniec vyplatilo, aj keď mali na mále. Týmto ťahom totiž dokonale zmiatli stratégov Red Bullu, ktorí sa narýchlo rozhodli zmeniť zmes pneumatík pripravených pre Daniela Ricciarda. Trochu však pozabudli na to, že garáže v Monaku sú menšie a inak usporiadané, ako na ostatných klasických okruhoch. Na ich obhajobu však musíme uviesť, že od doby, keď zistili, že Mercedes obul svojmu jazdcovi ultra mäkké pneumatiky, po príjazd Austrálčana do boxov uplynulo len necelých 92 sekúnd. Strieborné šípy si tak vzali späť to, čo požičali Červeným býkom pred dvoma týždňami, keď po vzájomnej kolízii Hamiltona s Rosbergom spadlo víťazstvo do náruče Maxovi Verstappenovi.

Vlažný Rosberg

Minulý rok to bola v Monaku v podaní Hamiltona a jeho inžinierov strategická blamáž. Tento rok odchádzal Angličan na večeru s monackým kniežaťom ako veľký víťaz, ktorému sa aj s potrebnou dávkou šťastia podarilo zastaviť rozbehnutý Red Bull. Čo je však ešte dôležitejšie v súboji o korunu šampióna, jeho tímový kolega si vybral slabší deň (uvidíme, s akou výhovorkou po poryve vetra v Austine príde tentokrát), keď v sychravom počasí nedokázal dostatočne zahriať pneumatiky a brzdy. Stratu na priebežné prvé miesto sa mu tak podarilo stiahnuť takmer o polovicu. Mercedes si pred podpisom zmluvy navyše vyskúšal Nemcovu loajalitu k tímu, keď ho požiadal, aby Hamiltona pustil pred seba. Na jeho škodu ho v poslednom kole predbehol ešte aj Nico Hülkenberg, čo by ho mohlo v konečnom zúčtovaní ešte mrzieť. Nasledujúce okruhy by mali Strieborným šípom svedčať viac, takže sa môžeme tešiť hlavne na súboj o titul medzi jeho dvoma jazdcami. Uvidíme, či sa doňho zamieša aj niekto ďalší. Výrobcovia motorov totiž na severoamerický kontinent privezú prvé väčšie vylepšenia pohonných jednotiek v tomto roku.

Pretekári si v prvom letnom mesiaci z Európy odskočili do kanadského Montrealu. Tu sa Hamiltonovi zvykne dariť. Dosiahol tu svoje prvé víťazstvo v kariére a celkovo má vo svojej vitríne už štyri poháre za prvé miesto. Jeho tímový kolega sa takými úspechmi chváliť nemôže: dve druhé priečky v posledných dvoch sezónach sú jeho dvoma najlepšími výsledkami v Kanade. Získa Angličan svoje 45. prvenstvo už najbližších pretekoch, alebo sa bude konečne radovať Nemec? Vylúčené dokonca nie je, že sa s jazdcami opäť pohrá počasie a možno opäť uvidíme prekvapivého víťaza. Do jazdenia v druhú júnovú nedeľu, priatelia!

Prihláste sa na odber noviniek

Reklama

Futbal

Sledujte nás na Facebooku

Viac v F1