Sledujte nás

F1

Rosbergov náskok sa rozplýva

Circuit Gilles Villeneuve v Montreale nepatrí medzi obľúbené okruhy Nica Rosberga. Presný opak sa dá o ňom povedať v súvislosti s Lewisom Hamiltonom. A práve v tomto duchu prebiehali siedme tohtoročné preteky formuly 1.

Málo sebavedomé Ferrari

Ferrari sa v Kanade chystalo dostáť svojím sľubom spred sezóny, keď malo konečne poraziť Mercedesy. Ako sa ukázalo, nové turbodúchadlo priblížilo výkon talianskej pohonnej jednotky až na rozdiel piatich konských síl k tomu, ktorý vo svojich útrobách skrývajú strieborné monoposty. Pri takýchto malých hodnotách začínajú o výsledkoch vo väčšej miere rozhodovať rôzne detaily a hlavne jazdecký um. Stajňa so skákajúcim koníkom mala všetko potrebné k dispozícii, stačilo len nestratiť hlavu. Ale aj v Montreale akoby sa ukázalo, akým veľkým strašiakom pre ostatných Strieborné šípy sú. Tímy, ktoré im šliapu na päty, akoby stratili sebavedomie potrebné k víťazstvu a až príliš sa sústredia na to, s akou stratégiou jazdí Mercedes. A tak sa opäť stalo, že v snahe zdolať svojho súpera až príliš prekombinovali svoje rozhodnutia. Ako keby si neverili, že ich dokážu zdolať rovnakými zbraňami a rovnakou stratégiou. Neplatí to len pre súboj obidvoch stajní. Podobne to skúšal Red Bull na Ferrari v Španielsku a v Monaku na Mercedes. V jednom prípade im to vyšlo, aj keď výsledok mal byť úplne iný. V druhom už vyšli zo súboja ako babráci, ktorí svojmu súperovi darovali víťazstvo.

Hľadá sa stratég

Až takto sa to o Ferrari v Kanade povedať nedá, ale o tom, že po podobnom priebehu, ako v Austrálii, opäť vsadili na nesprávnu pneumatikovú stratégiu vďaka ktorej prišli o prvé miesto, diskutovať netreba. Mercedes išiel na istotu so stratégiou, ktorá podľa simulácií vychádzala pred pretekmi ako najrýchlejšia. Hovoriť o tom, že s pneumatikami v chladnom počasí riskoval, keď samotné Pirelli pred pretekmi avizovalo, že mäkká zmes by mala vydržať 52 kôl (víťaz ich nakoniec odjazdil 46), by asi bolo odvážne tvrdenie. Ferrari akoby sa zľaklo, že Hamilton dýcha Vettelovi až príliš na chrbát. Pritom po pretekoch Toto Wolff priznal, že v priamom súboji by ho pravdepodobne ani nezdolal. Či už mali Taliani stratégiu, ktorú použili nachystanú pre situáciu, keď ich jazdec bude útočiť zo zadných priečok, alebo pre prípad, že by sa na okruhu objavilo bezpečnostné vozidlo, ani jedna z týchto možností nenastala. Virtuálne Safety Car po požiari Buttonovho McLarenu na tom nič nemení. Trvalo len necelé dve kolá a Vettelovi neprinieslo takú výhodu, ako keby bolo reálne. Preteky pokračovali v rýchlom tempe a už nebolo kde dohnať jednu zastávku v boxoch naviac. Sú jednoducho situácie, ktoré ani tá najlepšia simulácia nedokáže predpovedať a ani ten najvýkonnejší počítač vyhodnotiť. Preteky stále rozhoduje ľudský faktor (Jock Clear?) a ten v nedeľu vo Ferrari zlyhal. Popol na hlavu si za celý tím sypal šéf Maurizio Arrivabene. Alebo povedané inak, v Scuderii nemajú človeka, ktorý by vedel povedať, že cesta, na ktorú sa chcú vydať, je nesprávna. Austrália, Španielsko a Kanada – tu všade mohlo Ferrari skončiť na prvom mieste. Namiesto toho Taliani stále čakajú na svoje prvé tohtoročné víťazstvo.

Déjà vu

Nie je to tak dávno, čo sme tu písali o tom, že Nicovi Rosbergovi ide karta a po štyroch víťazstvách v rade to vyzeralo, že by si konečne mohol vybojovať titul.  Na severoamerickom kontinente však pokračoval v nevýrazných výkonoch, keď z posledných troch veľkých cien dokázal vydolovať len šestnásť bodov. Jeho čaro akoby sa po havárii v štvrtej zákrute na okruhu v Barcelone vytratilo. Posledný víkend síce nestrácal toľko, ako v Monaku, ale na prvom mieste na štarte stál opäť jeho tímový kolega. Situácia na začiatku pretekov sa už po niekoľký krát v tomto roku opakovala. Slabší Hamiltonov štart, o niečo lepší Rosbergov, pričom sa pred oboch na prvé miesto dostal niekto tretí. V Kanade to bol Sebastian Vettel, ktorý až veľmi ľahko obidvoch pretekárov obišiel. Znova nechýbal ani Hamiltonov kontakt s niektorým z jazdcov v prvých zákrutách. Cieľová rovinka nie je v Montreale až taká dlhá, aby Nico Rosberg dokázal zužitkovať lepší štart vo svoj prospech a tak obaja pretekári opäť skončili v sebe. Šťastie stálo tento krát pri jazdcovi s číslom 44, keď sa Nemec prepadol až na deviate miesto. Podobná situácia, ale v opačnom garde sa odohrala už v Austrálii, kde Hamilton klesol ešte o priečku nižšie. Ale vtedy nebol ani náznak toho, že by bol na svojho tímového kolegu nahnevaný. Naopak Nemec sa hneď po pretekoch posťažoval novinárom na veľmi tvrdú obranu zo strany Hamiltona, ktorá ho doslova nasr*la. Všetko však bolo v rámci pravidiel. Jednoducho také sú automobilové preteky, alebo šport všeobecne – súper vám nikdy nedá nič zadarmo. Na víťazstvo mohol razom zabudnúť a jeho úlohou bolo už len minimalizovať straty. Stupne víťazov neboli až také nereálne, ale aj vzhľadom na pomalý defekt pravej zadnej pneumatiky, ktorý ho postihol v 51. kole, sa pre neho v nedeľu ukázali ako nedosiahnuteľná méta. V závere veľkej ceny musel dokonca šetriť palivo a po neúspešnom pokuse predbehnúť Maxa Verstappena v poslednom kole, musel ešte ratovať piate miesto pred Kimim Räikkönenom. A tak si Lewis Hamilton vďaka chybe Ferrari a výpadku svojho tímového kolegu na oko ľahko dokrúžil pre svoje 45. víťazstvo.

 

Ako sme tu už v minulosti spomínali – Nico Rosberg je skôr pretekár do pekného počasia – akonáhle sa vyskytnú komplikácie, má problém zvíťaziť. Jeho oddychový čas práve skončil. Šampionát dospel ešte len to svojej prvej tretiny a takýchto pretekov sa ešte môže do konca sezóny vyskytnúť veľa. Zvlášť keď Mercedesom čoraz viac začínajú dýchať na chrbát Ferrari s Red Bullom. Doháňanie straty po štarte sa tak môže ukázať čoraz ťažším orieškom. Nico Rosberg tak pomaly s rozplývajúcim sa zdanlivo neprekonateľným náskokom začína strácať pôdu pod nohami. Rovnako ako pred mesiacom potreboval konečne zvíťaziť Hamilton, musí ho teraz poraziť Rosberg. Pretože už z Azerbajdžanu môže Angličan odchádzať ako líder priebežného poradia. Máme za sebou prvý zo šiestich pretekov, ktoré nás čakajú v nasledujúcich ôsmych týždňoch. S veľkou pravdepodobnosťou nám prezradia viac o šanciach oboch jazdcov na tohtoročný titul. Do jazdenia v tretiu júnovú nedeľu, priatelia!

Reklamy
Fortuna vstupný bonus Stávka bez rizika za 30 € + 30 free spinov - 750x100
Fortuna vstupný bonus Stávka bez rizika za 30 € + 30 free spinov - 300x300

Futbal

Tipsport registračný bonus 20 Eur pre nových hráčov - 300x300

Viac v F1