Sledujte nás

F1

Z  kráľa šašom

Do Baku prišiel Lewis Hamilton ako kráľ posledných dvoch pretekov, ktorý mal po víkende ak nie konečne prevziať vedenie, tak prinajmenšom znížiť Rosbergovu stratu na minimum. Namiesto toho si môžu obaja jazdci výsledky z Kanady a Azerbajdžanu škrtnúť, pretože si v nich len prehodili pozície. V priebežnom poradí je tak situácia rovnaká ako po pretekoch v Monaku: Nemec má stále 24 bodový náskok pred úradujúcim šampiónom.

Zbytočné prechádzky

Navyše Hamilton Rosbergovi umožnil po dvoch zbabraných pretekoch, aby si ziskom druhého kariérneho grand slamu (výhra v kvalifikácii, vedenie počas celých pretekov, najrýchlejšie kolo a samozrejme aj prvé miesto) trochu pozdvihol sebavedomie. Dosiahol tak ďalšiu métu, ktorou sa môžu popýšiť len jazdci, ktorí vo svojej kariére získali titul majstra sveta. Po týždni sa tak karta obrátila a na koni je momentálne Nico Rosberg. Keď sme už pri tej pýche, tá ako nás učili predchádza pád. Už vo štvrtok si Lewis Hamilton na rozdiel od ostatných jazdcov odmietol ísť obzrieť okruh pešo, alebo aspoň na bicykli. Odôvodnil to tým, že sa mu podľa simulátora zdal jednoduchý, pričom dodal, že na dosiahnutie dobrého výsledku stačí mať poriadne gule ako v Monaku. Takéto prechádzky vraj absolvoval naposledy niekedy v roku 2010 a nevidí na nich nič prínosné. To je v ostrom kontraste s jeho veľkým vzorom (ako to sám Hamilton prezentuje) Ayrtonom Sennom. Ten prehliadky okruhu absolvoval pravidelne, aby si na mieste pozrel, čo sa na okruhu za posledný rok zmenilo. Všímal si hlavne sklon obrubníkov, aby ich potom vedel pri jazde využiť, poprípade sa im vyhnúť. Dokonca neváhal dlaňami prejsť po povrchu trate, aby zistil kvalitu nového asfaltu. Angličanove vyjadrenia pred začiatkom voľných tréningov skôr pripomínali iného šampióna – Michaela Schumachera. A jednu konkrétnu veľkú cenu. Písal sa rok 2004 a na programe bola premiéra v čínskom Šanghaji, šestnáste preteky z osemnástich. Bol to Nemcov rok, veď v tých predchádzajúcich získal dvanásť víťazstiev a dve druhé miesta. Rovnako ani on sa neunúval prezrieť si pred pretekmi okruh. Prišla kvalifikácia a weltmeister na začiatku svojho meraného kola skončil v štrku únikovej zóny. Všetku slávu zožal nakoniec jeho tímový kolega Rubens Barrichello, ktorý vyhral kvalifikáciu, aj preteky. Vtedy už sedemnásobný majster sveta skončil za ním v cieli na dvanástom mieste s potupným jedným kolom straty.

Prišiel na psa mráz

Niečo podobné sme v sobotu mohli vidieť aj v Azerbajdžane. V prvých troch voľných tréningoch bol najrýchlejší Lewis Hamilton a ako tak jeho tempu stačil len Nico Rosberg. Na konci piatku sa Hamilton dokonca s povýšením vyjadril o ostatných jazdcoch, ktorí sa stále sťažujú na nerovnosti na okruhu. Vraj to určite niekto spomenie, keď nedosiahne dobrý kvalifikačný čas. „Ja ale budem len sedieť a smiať sa“, povedal doslovne. Po kvalifikácii bol však tým jazdcom, ktorému bolo do smiechu najmenej. Nico Rosberg totiž zatlačil v pravý čas a už v prvej časti kvalifikácie bol rýchlejší o takmer šesť desatín sekundy. Ešte horšie to bolo po druhej časti, na konci ktorej Angličan strácal celú jednu sekundu. A to Hamilton odjazdil dvojnásobný počet kôl ako Nemec, pretože po tom, ako prebrzdil v siedmej zákrute, mu hrozilo, že nepostúpi medzi najlepšiu desiatku. Tieto časy síce nie sú rozhodujúce pre postavenie na štarte, ale do rozhodujúcej časti išiel jazdec s číslom 44 pod tlakom. Jedna sekunda je síce v bežnom živote zanedbateľný moment, ale v F1 sú to svetelné roky. Znovu musel premýšľať, kde je jeho tímový kolega rýchlejší a kde by mohol získať cenné desatinky sekundy, aby sa dostal pred neho. Čas sa však neúprosne krátil a jazdci museli vyraziť na trať. Pri prvom ostrom pokuse Hamilton znova prebrzďuje a dostáva sa do únikovej zóny, tento raz v zákrute číslo 15. Zničil tak čas aj Rosbergovi, ktorý išiel za ním a kvôli žltým vlajkám musel spomaliť. Majster sveta mal v tej chvíli pri svojom mene čas, ktorý bol ešte o pätnásť sekúnd horší ako ten, ktorý dosiahol najpomalší jazdec kvalifikácie. Všetci ale mali pred sebou ešte dva pokusy. Prvý bol teraz Rosberg, ktorého nasledoval Hamilton. Ten vedel, že ak chce stáť na pole position, musí predviesť perfektné kolo. Nejaké také, ako sa mu podarilo v Španielsku. V prvom a treťom sektore boli obaja takmer vyrovnaní, rozdielový bol úzky stredný sektor, ktorý sa vinul popri stredovekých hradbách. Tu musel pridať, ak chcel štartovať ako prvý. Práve tu sa nachádzala aj osudná desiata zákruta, na ktorej vnútornom okraji sa Hamilton len obtrel pravým predným kolesom o reklamný panel Pirelli. Miesto, kde došlo ku kontaktu bolo sotva viditeľné, bez zjavného poškodenia. Dynamický ráz však stačil zlomiť záves kolesa a bolo po všetkom.

Problémy aj v nedeľu

Sklamaní ostali v nedeľu aj tí, ktorí v pretekoch očakávali rýchly Hamiltonov postup nahor. Dokonca sa našli aj takí, ktorí ho aj po kvalifikácii, označenej ním samotným za najhoršiu v živote, tipovali za víťaza. Už štart bol z jeho strany opatrný, vedel, že ďalšie vypadnutie si už nemôže dovoliť. Zamýšľaná cesta nahor však nebola taká priamočiara, ako si to mnohí predstavovali. Približne v polovici pretekov sa pridali ešte problémy s chybným nastavením režimu mapovania motora, ktoré ho spomaľovalo približne o dve desatiny sekundy na kolo. Dalo sa však napraviť jednoduchým pootočením gombíka na volante. Vtipné na tom bolo, že s rovnakým problémom zápasil aj Rosberg, jazdiaci na prvom mieste. Inžinieri presne vedeli, o čo sa jedná, aj ako to vyriešiť. Podľa pravidiel to však nemohli ani jednému z jazdcov prezradiť do vysielačky. Povolené sú nanajvýš nejaké indície. Niečo v štýle chytrému napovedz, hlúpeho postrč. Bolo to ako keby ste mali vyriešiť krížovku, ale aby sme nezabudli, všetko sa to odohrávalo v rýchlostiach presahujúcich 370 km/h. Zaujímavé je, ako nakoniec obaja problém vyriešili. Nico Rosberg zmenil režim motora takmer okamžite, ako zistil problém. „Len som sa pozrel na volant. Musel som trochu porozmýšľať.“ Nakoniec intuitívne našiel to správne tlačidlo a problém bol vyriešený. Úplne inak opísal situáciu jeho tímový kolega: „Zúfalo som sa pozeral na všetky tie gombíky a prepínače. Musel som sa sám seba pýtať, či som idiot.“ Rozmýšľaním a sledovaním volantu stratil rytmus a desatinky straty sa nabaľovali. Lewis chcel dokonca odstúpiť a svoj problém vyriešil až osem kôl pred koncom. Trvalo mu to o dvanásť kôl dlhšie, ako Rosbergovi. Za ten čas stratil kontakt s Räikkönenom a Perezom a tým pádom aj stupne víťazov. Aj napriek tomu, že tím vzal túto chybu na seba, Hamilton z celej situácie vyšiel ako šašo. Aký rozdiel oproti začiatku víkendu… Výsledkom toho všetkého bolo až piate miesto v cieli a veľká frustrácia. Rosberg tento rok využil všetky jeho problémy – či už jazdecké, alebo technické – na zisk víťazstva. Upravil tak celkové skóre na 5:2 a jeho náskok opäť narástol. K tomu všetkému ešte Hamiltonovi ukázal, že v tejto sezóne ho neradno podceňovať.

Drobné rozdiely

To nás opäť núti k porovnaniu Ayrtona Sennu a Lewisa Hamiltona. Brazílsky šampión bol človek, ktorý žil pretekmi. Všetko im podriaďoval a všetko, čo s nimi nesúviselo, išlo bokom. Okolitý svet akoby preňho prestal existovať. Naproti tomu Hamilton, hlavne po zisku druhého titulu, ako keby stratil chuť po víťazstvách a skôr sa sústredil na životné radovánky, ako na pretekanie sa. Väčšinu času medzi pretekmi trávi v lietadle medzi oboma pobrežiami Atlantiku. Utŕžil síce za to spŕšku kritiky, hlavne od bývalých šampiónov, ale tých sa mu podarilo umlčať ziskom tretieho majstrovského pohára. Testovanie počas sezóny už nezvykne absolvovať a radšej svoje miesto prenechá Nicovi Rosbergovi. Pri práci na simulátore je na tom podobne, keď ho označil len za veľmi zlú počítačovú hru. Sám Nico trávi v továrni Mercedesu omnoho viac času, ako jeho tímový kolega. Možno práve tu by sme mohli hľadať malé, ale predsa len rozdiely, ktoré hrali rozhodujúcu úlohu pri riešení onoho problému s motorovým nastavením. Nemec absolvoval prvé tohtoročné testy, ktoré sa konali hneď po pretekoch v Barcelone. Počas nich má predsa len viac priestoru na hranie sa s nastaveniami. A tak mu stačilo len zamyslieť sa. V kokpite by sa mal znova objaviť aj na testoch v Silverstone. A Hamilton bude opäť chýbať. Nerád by som sa pridával na stranu tých, ktorí kritizujú Lewisov životný štýl. Slobodná spoločnosť predsa umožňuje každému prežiť svoj život podľa svojich predstáv (a možností), ak je to v medziach zákona. Každá minca má dve strany a Angličanovi sa účasťou na rôznych podujatiach darí ako žiadnemu inému jazdcovi propagovať formulu 1 medzi ľuďmi, ktorí sa o ňu takmer vôbec nezaujímajú. A to hlavne v Amerike. Ale ako hovorili naši starí otcovia: najskôr práca, potom zábava. Možno práve u neho začalo v poslednej dobe prevažovať skôr to druhé.

Je jasné, že Lewis Hamilton bude aj naďalej víťaziť. Je to prirodzený talent, ktorý spolu so svojim otcom od detstva pracoval na jeho zveľaďovaní. Stálo ho to veľa odriekania si bežných vecí, ktoré si mohli dopriať jeho rovesníci. Možno má teraz pocit, že nastal čas zvoľniť. Že už sa nemá kam posunúť, ako sa ďalej zlepšovať. Ale úspechy nikdy neprichádzajú samé od seba. Šťastie praje pripraveným. V poslednej veľkej cene síce prišiel len o pár bodov. Tie by mu však mohli v záverečnom zúčtovaní chýbať. Šampionát sa teraz sťahuje do Rakúska na okruh, na ktorom sa Hamiltonovi zatiaľ nikdy nepodarilo Rosberga poraziť. Uvidíme, či sa mu rozrastie zbierka víťazných pohárov aj o ten z alpskej krajiny. Do jazdenia v prvú júlovú nedeľu, priatelia!

Reklama

Futbal

Reklama Spoza piva 300x300

Viac v F1