Sledujte nás

F1

Hamiltonovo Tour de Force

Práve vtedy, keď v predposlednú júlovú nedeľu vedúci jazdec dokončí na Hungaroringu 35. okruh, prehupne sa tohtoročný seriál formuly 1 do svojej druhej polovice. Na konci tej prvej máme krásne vyrovnaný stav na čele priebežného poradia. V posledných dvoch rokoch si z okruhov v rakúskom Spielbergu a v anglickom Silverstone odviezli po dvoch víťazných pohároch Nico Rosberg aj Lewis Hamilton. Už to vyzeralo, že podobne to dopadne aj tento rok. Nakoniec je ale spokojnejší z oboch jazdcov Strieborných šípov Angličan, zatiaľ čo Nemec je rád, že v oboch prípadoch videl aspoň šachovnicovú vlajku. A to musel po pretekoch ešte veľa vecí vysvetľovať traťovým komisárom.

Nešťastný posledný okruh

Nicovi Rosbergovi asi ťažko niečo vyčítať. V Rakúsku sa síce stal jednou z obetí nových obrubníkov a po nehode v treťom tréningu musela byť na jeho aute vymenená prevodovka. Na štarte tak prišiel o štyri pozície, v pretekoch však predviedol vyrovnaný výkon a nenápadne sa prepracoval na prvé miesto. Chýbal posledný okruh, aby sa mu podarilo zvíťaziť aj z horšieho, ako tretieho miesta na štarte. V ňom však prišla ďalšia kolízia s tímovým kolegom. Celá sa odohrala v podobnom garde, ako minulý rok v Austine, alebo tento rok v Kanade. Nico sa ale rozhodol, že tentoraz svojmu tímovému kolegovi neuhne a pokúsil sa ho vyviezť na okraj zákruty. V situácii, keď jeho brzdy neboli v najlepšej kondícii, o čom ale vedel len jeho pretekový inžinier Tony Ross. Ten mu to ale vzhľadom na obmedzenie rádiovej komunikácie nemohol povedať. Obuté mal ešte k tomu aj gumy z mäkkej zmesi, pretože pre preteky si na rozdiel od Angličana ušetril len jednu sadu červených pneumatík. A na tej v závere pretekov strácal výkon rýchlejším tempom ako Hamilton na supermäkkej. Aj preto sa k nemu mohol v posledných kolách priblížiť. Výsledok videli už všetci ktorí sa aspoň trochu o F1 zaujímajú, a tak je asi zbytočné sa tu o ňom rozpisovať. Diskutabilné je skôr rozhodnutie stewardov, ktorí po pretekoch rozhodli, že na vine bol jednoznačne Rosberg. K desaťsekundovej penalizácii mu pribalili ešte aj dva trestné body. Na celkové poradie to síce nemalo žiadny vplyv, ale internet bol hneď zaplavený diskusiami o tom, či aj Hamilton nezatáčal do zákruty skôr, ako by mohol. Nech je to tak, či onak, Rosberg po nehode stratil predné krídlo, musel spomaliť a kým dokončil okruh, prepadol sa až na štvrté miesto.

Stávka na istotu

Teraz ešte nevieme povedať, aký vplyv bude mať Rosbergova strata pozícií na súboj o tohtoročný titul, pretože účet sa bude vystavovať až na konci. Minimálne o šesť bodov prišiel na rakúskom Red Bull Ringu. Dalo by sa povedať, že o ďalšie tri body ho pripravil jeho inžinier Tony Ross. Ten ho upozornil na problémy so siedmym prevodovým stupňom šesť kôl pred koncom pretekov v Silverstone. Nasledovala bezprecedentná penalizácia desiatich sekúnd. Sporná bola hlavne druhá časť ich konverzácie, v ktorej Ross presne poradil Rosbergovi, ako má radiť prevodové stupne, aby mu auto vydržalo až do cieľa. Nemec mal tú smolu, že FIA práve pred pretekmi v Británii sprísnila postihy týkajúce sa jazdeckého koučingu cez vysielačku. Tony Ross sa ale v duchu hesla lepší vrabec v hrsti ako holub na streche rozhodol, že toto pravidlo poruší. Ak by sa totiž jeho monopost zastavil úplne, bol by už na čele priebežného poradia Lewis Hamilton. Kontroverzné na tom všetkom bolo, že FIA neurčila, aké tresty za porušenie pravidiel môžu prísť. Niektorí dokonca volali až po diskvalifikácii Rosberga. Stewardi sa nakoniec rozhodli, že k jeho výslednému času bude prirátaná desaťsekundová penalizácia a Nemec sa prepadol o priečku nižšie. Jeho náskok pred Hamiltonom v priebežnom poradí sa tak scvrkol na jediný bodík. A to si ešte bude musieť počkať na to, či sa bude dať opraviť jeho prevodovka, ktorú prvýkrát použil v Rakúsku a kvôli ktorej prišiel o tri body v Silverstone. Ak nie, na Hungaroringu stratí na štarte ďalších päť miest. Smolnú časť sezóny akoby teraz zažíval on, keď to vyzerá, že technické problémy preskočili z monopostu jeho tímového kolegu na ten jeho.

The Best One

Rosbergovou smolou je aj to, že za tímového kolegu má práve Lewisa Hamiltona. Ten vyhral štyri z posledných piatich veľkých cien a Nemec je teraz pod veľkým tlakom z jeho strany. To by možno až tak neprekážalo. Tou smolou je, že Angličan bude jedného dňa označovaný za najlepšieho jazdca svojej doby a v súčasnosti je na vrchole kariéry. Momentálne je za normálnych okolností v kvalifikácii len ťažko poraziteľný. A ak jeho monopost funguje bez problémov, je nedostihnuteľný aj v pretekoch. Po troch tituloch uňho stále cítiť hlad po ďalších víťazstvách. Je ako žralok, ktorý keď zacíti pach krvi, nasleduje svoju korisť, až kým ju neroztrhá na kusy. Jazdí pritom s ľahkosťou, pretože nikomu, na rozdiel od Rosberga, nemusí dokazovať svoje kvality. Je v najlepšom pretekárskom veku a svoje víťazstvá si užíva. Tak ako to posledné, keď sa po splnení si všetkých oficialít spojených s vyhlasovaním víťazov vrhol medzi svojich fanúšikov, ktorí sa medzitým zhromaždili na cieľovej rovinke a nechal sa unášať na ich rukách. Fotografi, ktorí tam ešte ostali mohli tak zvečniť crowdsurfing hodný najväčšej rockovej hviezdy. Hamilton je v počte víťazstiev už na dohľad Alainovi Prostovi, ktorý je na druhom mieste. Potom mu ostane už len jediná méta: Michael Schumacher. Na jeho prekonanie by však potreboval aspoň štyri také sezóny, aké mu priniesli posledné dva tituly. Podobne je to aj v počte vyhratých kvalifikácií. Tu sa však môže dostať na prvé miesto historických tabuliek už na budúci rok.

Na okruhu v blízkosti maďarského hlavného mesta, kam sa teraz sťahuje cirkus formuly 1, nastal pred dvoma rokmi obrat v súboji o titul majstra sveta, ktorý bol dovtedy podobne vyrovnaný, ako v tejto sezóne. Ingrediencie pre preteky, ktoré sú najbližšie k našim hraniciam, sú namiešané viac než zaujímavo. Uvidíme, komu bude po víkende viac ťažko a kto si najviac vychutná maďarský guláš. Do jazdenia v štvrtú júlovú nedeľu, priatelia!

Prihláste sa na odber noviniek

Reklama

Futbal

Sledujte nás na Facebooku

Viac v F1