Sledujte nás

F1

Rosbergovo Pyrrhovo víťazstvo

Pred letnou prestávkou bol Nico Rosberg na domácom okruhu rozhodnutý zastaviť rozbehnutého Lewisa Hamiltona, ktorý sa len týždeň pred tým prvý krát v tomto roku dostal do vedenia v priebežnej tabuľke boja o titul. V prípade víťazstva by si vrátil späť požičané a oddychovať by odchádzal možno o trochu uvoľnenejší. Svoj víkend mal presne v tomto duchu rozbehnutý výborne. V nedeľu sa však karta obrátila a všetko ako keby hralo proti nemu.

Neposlušná spojka

Náznaky problémov ale prišli už v poslednej časti sobotňajšej kvalifikácie, keď Nemec nedokončil svoj prvý meraný pokus a zamieril rovno do boxov. Ako sa ukázalo neskôr, bolo potrebné upraviť elektroniku v jeho monoposte. Ostal mu tak jediný pokus, ktorý mal rozhodnúť o tom, kam sa postaví na štarte domácej veľkej ceny. Ak by išiel na istotu a skončil by druhý, asi by mu nikto nič nevyčítal. Bol tu predsa len istý druh stresu, keď by sa v prípade chyby mohol prepadnúť ešte nižšie v štartovom poli, čo by mu len skomplikovalo nedeľné preteky. Rosberg však všetky obavy hodil za hlavu a vykrúžil čas, ktorý už nikto do konca kvalifikácie neprekonal. V tohtosezónnych súbojoch Strieborných šípov o lepšie postavenie na štarte je tak stav 6:5. Ako sa však ukázalo, bolo to Pyrrhovo víťazstvo. Nebolo to prvý krát v tejto sezóne, keď mal lepšie postavený monopost W07 Hybrid na štarte problémy so spojkou. Tie v Brackley identifikovali už po druhých pretekoch v Bahrajne. Prejavujú sa hlavne na aute, ktoré stojí viac vpredu a teda čaká na zhasnutie červených svetiel dlhší čas. Do zahrievacieho kola sa odlepí zo svojho miesta bez problémov, ale v najdôležitejšej časti pretekov – na štarte – spojka stráca svoj točivý moment a začína preklzovať. V Mercedese vedia, že sa jedná o konštrukčnú chybu a má súvislosť s teplotou samotnej spojky po zahrievacom kole. Ak je príliš horúca, alebo nie je dostatočne zahriata, na štarte zlyhá. Odstránenie tohto problému však nie je jednoduché hlavne z časového hľadiska. Spojku si nemecko-anglický tím nevyrába sám, ale kupuje ju od dodávateľa. Po tomto zistení padlo rozhodnutie, že v spolupráci s materským koncernom Daimler si Mercedes vyvinie vlastnú spojku. Vývoj a výroba však trvajú mesiace a tak inžinieri aspoň upravili štartovú procedúru. Aj tak sa občas stáva, že príde k zlyhaniu. Svoje si s ňou užil Hamilton v Španielsku, či Kanade a v posledných dvoch pretekoch skomplikovala život aj jeho tímovému kolegovi.

Kde sa stala chyba

Čo by sa teda dalo vytknúť Nicovi Rosbergovi? V Nemecku bol najrýchlejší vo všetkých voľných tréningoch a tak isto aj v kvalifikácii. A to napriek už spomínaným problémom s elektronikou. V nedeľu však musel mať pocit, že sa pokazilo všetko, čo sa pokaziť mohlo. Našťastie (z pohľadu očakávanej drámy v boji o titul) nie natoľko, aby musel svoj monopost odstaviť. K spojke sa pri rozbiehaní na štarte pridala aj prevodovka a nasledovalo pretočenie kolies pri preradení na tretí prevodový stupeň. Tieto drobnosti stačili na to, aby v prvej zákrute boli pred ním až traja jazdci. To bol však len začiatok zlého Rosbergovho popoludnia. V tej chvíli nebolo o víťazstve Lewisa Hamiltona pochýb. Pohodlne sa dostal do vedenia a nikoho na prvé miesto až do cieľa nepustil. Nemcovou úlohou teraz bolo dostať sa čo najbližšie k svojmu tímovému kolegovi, aby bodová strata v boji o titul narástla čo najmenej. K problémom na štarte sa pridali zmätky v boxoch Strieborných šípov. Jeho stratégovia sa snažili podseknúť Verstappena, ktorý bol ich najbližším súperom. Ale prvá zastávka v boxoch sa jeho mechanikom vôbec nepodarila a Nemec tu stratil takmer sekundu. Navyše ako sa neskôr ukázalo, žltá mäkká zmes pneumatík bola paradoxne rýchlejšou, oproti červenej supermäkkej, ktorá trpela tepelnou degradáciou. A práve červeno označené pneumatiky, ktoré mali byť teoreticky rýchlejšie, dostal Rosberg pri svojej prvej zastávke v boxoch. Rovnakú stratégiu však zvolil aj Red Bull v Holanďanovom prípade. Nemec si tak s ním musel poradiť na okruhu. To sa aj stalo, traťoví komisári však posúdili jeho predbiehací manéver na mladého Verstappena, evokujúci jeho obranný manéver v Rakúsku, ako nedovolený a de facto ho zrazili v jeho ceste do cieľa späť na štvrté miesto.

Karta sa obrátila

Smola sa Rosbergovi lepila na päty aj ďalej. Pri poslednej zastávke, keď si musel odpykať svoju penalizáciu, zase Strieborným šípom zlyhali stopky a jazdec s číslom šesť stratil ďalšie takmer štyri sekundy. Záver už Mercedes absolvoval s oboma autami na žltých pneumatikách, zatiaľ čo Red Bull sa rozhodol pre červenú zmes, ktorá sa ukázala byť rýchlejšou v úplnom závere, keď monoposty spotrebovali väčšinu svojho paliva a asfalt už dosahoval vyššie teploty ako v úvode pretekov. Nico Rosberg tak mal okrem úvodnej štvrtiny v každej ďalšej fáze pretekov na svojom monoposte obuté tie nesprávne pneumatiky. Aj preto sa mu ani nepodarilo priblížiť k Maxovi Verstappenovi do tej miery, aby mohol uvažovať aspoň s útokom na posledné miesto na pódiu. Nech sa teda na Hockenheime Nico Rosberg snažil ako mohol, technika a tím, neboli na jeho strane. V nedeľu stratil trinásť bodov a celková strata v boji o titul narástla už na devätnásť. Vzájomné skóre jazdcov Mercedesu bolo v júli celkovo 100:57. Rozdiel je 43 bodov. Presne taký istý stav bol po prvých štyroch pretekoch sezóny, akurát s tým rozdielom, že to bolo v prospech Nemca. Hamilton aj vďaka svojej dravosti a nepoddajnosti vyhral šesť z posledných siedmych pretekov. Je ako rozbehnutý parný valec, ktorý nedokáže nikto zastaviť. Jazdí totiž s vedomím, že dostane penalizáciu za prekročenie povoleného počtu súčastí motora ako následok jeho porúch z úvodu sezóny. Plánuje tak spraviť už v nasledujúcich pretekoch, kde podľa správ z Mercedesu nasadí Angličan počas víkendu rovno dva nové motory. Trest si tak vyberie v jednej veľkej cene a nové pohonné jednotky by mu už mali vydržať do konca sezóny. V Belgicku ale bude musieť štartovať ako posledný, navyše z boxovej uličky. Od Rosberga sa tým pádom bude v Spa jednoznačne očakávať víťazstvo. Bude záležať len od šikovnosti a dravosti jeho tímového kolegu, o koľko sa mu podarí znížiť jeho náskok v boji o titul majstra sveta.

Čo je však horšie z pohľadu Nemca, na rad prichádzajú okruhy, na ktorých v posledných dvoch rokoch dominoval jeho tímový kolega. Mohli by sme povedať, že september a október Sú pre Rosberga najslabším obdobím roka. Na to, či to tak bude aj v tejto sezóne a Lewisovi Hamiltonovi sa podarí vytvoriť si rozhodujúci náskok, budeme musieť ešte zopár víkendov počkať. Do jazdenia v poslednú augustovú nedeľu, priatelia!

Prihláste sa na odber noviniek

Reklama

Futbal

Sledujte nás na Facebooku

Viac v F1