Sledujte nás

F1

Karta sa obracia

Cirkus formuly 1 sa presťahoval do Ázie a ani v tretích pretekoch po letnej prestávke sme nevideli iného víťaza, ako Nica Rosberga. V Singapure predviedol výkon hodný majstra, ktorým úplne zatienil svojho trápiaceho sa tímového kolegu.

Posledná šanca?

Hoci v poslednej časti pretekov vyzeralo jeho víťazstvo v ohrození, nenechal si ho už nikým vziať a vo svojej 200. veľkej cene mohol zaslúžene oslavovať 22. prvenstvo, už ôsme v tejto sezóne.  Nenechajte sa mýliť minimálnym rozdielom medzi ním a druhým Danielom Ricciardom v cieli. Mercedes mal po celú dobu všetko pod kontrolou a aj keď Austrálčan po výmene pneumatík prakticky zmazal Nemcov viac ako dvadsaťsekundový náskok, nikdy sa k nemu nepriblížil natoľko, aby mohol využiť systém DRS. Na konci naháňačky mal navyše svoje pneumatiky už odrovnané. Potvrdila sa tak stará známa pravda automobilových pretekov: jedna vec je súpera dohnať a druhá predbehnúť. Nico Rosberg nadchol všetkých, dokonca  technický riaditeľ Mercedesu Paddy Lowe povedal, že od roku 2013, odkedy je v tíme to bol jeho najlepší výkon. Všetkým tak ukázal, že s útokom na majstrovskú korunu to stále myslí vážne. Sám si veľmi dobre uvedomuje, že po zmene predpisov už nebude musieť byť Mercedes takým dominantným tímom, akým je v súčasnosti. Je to pravdepodobne jedna z jeho posledných šancí v kariére, aby mohol napodobniť svojho otca, ktorému k zisku titulu v roku 1982 stačilo jedno jediné víťazstvo. Aby sme ale neznižovali jeho kvality, tak treba dodať, že v tom roku žiadny z jazdcov nezískal viac ako dve prvenstvá. Koniec šampionátu je však ešte stále ďaleko, veď v Singapure jazdci načali poslednú tretinu šampionátu. Pri súčasnej forme Strieborných šípov, keď je v hre ešte 150 bodov, potrebuje k titulu nutne vyhrať ešte dve, ideálne tri veľké ceny.

Majster nemajster

Už teraz si bez ohľadu na to, či Nico Rosberg majstrovskú korunu získa, alebo nie, môže k aktuálnej sezóne pripísať prívlastok najlepšia. Doteraz zaznamenal najviac šesť víťazstiev v jednom ročníku (vlani), pričom jeho otec za celú kariéru nazbieral päť vavrínových vencov. Na prvom mieste v doterajších pätnástich pretekoch odjazdil už 2429 km – to je o 820 km viac ako za celú minulú sezónu. Ak by nezískal titul, s ôsmimi prvenstvami by prekonal rekord jazdcov, ktorým sa to nepodarilo (sedem prvých miest nestačilo na titul Alainovi Prostovi v rokoch 1984 a 1988, Kimimu Räikkönenovi v roku 2005 a Michaelovi Schumacherovi o rok neskôr). Už teraz je jazdcom s najväčším počtom vyhratých pretekov, ale aj kvalifikácií spomedzi tých, ktorí sa nikdy neradovali z titulu. Rovnako je medzi týmito jazdcami bezprecedentných jeho sedem výhier v rade, štyri výhry v prvých štyroch pretekoch sezóny, alebo šesť víťazných kvalifikácií v rade. Žiadny jazdec, ktorý sa nestal šampiónom, nezískal v sezóne jedenásť prvých miest na štarte, ako sa to podarilo Nemcovi predvlani. Nikto z nich nezískal viac bodov (1482,5), viac výhier štýlom štart-cieľ (7), viac víťazstiev a prvých miest na štarte v jedných pretekoch (14),

i grand slamov (víťazstvo v kvalifikácii + víťazstvo vo veľkej cene + najrýchlejšie kolo + vedenie počas celých pretekov – 2 krát). Jeho pätnásť pódií v minulom, aj predminulom roku (z toho deväť v rade v 2014) ho taktiež dostalo do spoločnosti majstrov sveta (tento rok zatiaľ 10). Len dvaja jazdci (Rubens Barrichello – 68 a David Coulthard – 62), ktorí neboli majstrami sveta, získali viac pódií ako Rosberg (51). Ak titul získa, prekoná Nigela Mansella v počte veľkých cien, ktoré musel odjazdiť, kým sa mohol označiť za majstra sveta (180).

Stráca Hamilton dych?

Ak by sme teda brali do úvahy štatistiky, mal by byť Nico Rosberg šampiónom najneskôr v tomto roku. V F1 sa však jazdí na body a tých musí majster sveta každý rok nazbierať najviac. Štatistiky skôr dotvárajú obraz o kvalitách toho ktorého jazdca. Podľa nich Nemec kvality na titul má. Proti nemu však stojí jazdec, ktorý je najlepším z jazdcov svojej éry. Ak by za volantom druhého z Mercedesov sedel niekto iný, pravdepodobne by Rosberg šampiónom už dávno bol. Mnohí po Nemcovom výkone v Singapure už začali Lewisa Hamiltona odpisovať. Opäť mu začali vyčítať jeho bujarý životný štýl. Angličan však na prvé miesto stráca len osem bodov, čo sa rovná rozdielu medzi prvým a tretím miestom. Navyše on podobný výkon ako Rosberg predviedol pred dvoma týždňami na Monze. O víťazstvo ho pripravili len technické problémy. Na to sa však rýchlo zabudlo. V dnešnej dobe sa totiž oslavujú len víťazi. Stačí sa obzrieť len pár mesiacov dozadu a uvidíme, že sa mu podarilo zmazať aj viac ako päťnásobnú stratu. Potreboval na to presne toľko veľkých cien, koľko ostáva teraz do konca šampionátu. Obaja jazdci si to veľmi dobre uvedomujú a tak od žiadneho z nich nepočuť veľkohubé vyhlásenia. Na druhej strane ani Hamilton ešte neskladá zbrane, hoci priznal, že prípadný tohtoročný titul ho bude stáť viac úsilia, ako predchádzajúce dva. Jeho silnou stránkou je, že práve vo chvíľach, keď sa mu nedarí, dokáže zmobilizovať svoje sily a vydolovať zo seba, aj zo svojho auta aj tie posledné rezervy, ktoré skrýva.

Všetko nasvedčuje tomu, že zostávajúce víťazstvá si rozdelia už len títo dvaja jazdci. Ostatní majú nárok iba vtedy, ak predvedú podobný kúsok, ako v Španielsku, keď obaja vypadli po vzájomnej kolízii. V situácii, keď už aj Red Bull oznámil, že všetky svoje sily sústreďuje na vývoj budúcoročného auta, sa ani nič iné neočakáva. Od Ferrari síce takéto vyhlásenie neprišlo, ale vzhľadom na taliansku kultúru ho ani nemôžeme očakávať. Do jazdenia v prvú októbrovú nedeľu, priatelia!

Prihláste sa na odber noviniek

Reklama

Futbal

Sledujte nás na Facebooku

Viac v F1