Sledujte nás

F1

Hamilton vs. Rosberg: kto z koho?

Ako sme už niekoľkokrát na týchto stránkach spomínali, Lewis Hamilton v predchádzajúcich dvoch sezónach v pretekoch vždy dominoval po letnej prestávke. História sa však nie vždy opakuje a tento rok je Nico Rosberg svojmu tímovému kolegovi vyrovnaným súperom. Hoci je to niekedy aj s prispením šťastia, matematika toto slovo nepozná. O titule totiž rozhoduje súčet získaných bodov a nie to, ako sa k nim jazdec dopracoval. Skúsme sa teda pozrieť, aké sú vyhliadky oboch kandidátov sedem pretekov pred koncom.

Spanilá jazda

Ak by sme sa obzreli späť na obdobie dominancie Mercedesu v F1 a snažili sa podľa dosiahnutých výsledkov predpovedať, ako dopadne súboj o titul tento rok, nebude to vôbec ľahké. Ľahko by sme mohli skĺznuť k tvrdeniu, že ak niektorý z dvoch jazdcov na niektorej z tratí dominoval v minulosti, bude na nej silný aj teraz. Stále sa jedná o šport a do hry vstupuje až príliš veľa neznámych na to, aby sme mohli predpovedať jednoznačný výsledok. Do určitej miery to však platí a tak sa skúsme pozrieť, ako na tom boli jazdci v strieborných overaloch v ostatných dvoch rokoch. V roku 2014 doplatil Nico Rosberg v súboji o titul skôr na nespoľahlivosť svojho monopostu, čo sa len potvrdilo v záverečných pretekoch, v ktorých naviac jazdci prvý krát a naposledy dostávali dvojnásobný počet bodov. Svoje auto musel odstaviť s poruchou elektroniky v Singapure a v Abú Zabí mu zlyhalo chladenie hybridných systémov. Cieľ síce videl, ale musel citeľne spomaliť a nakoniec sa so stratou jedného okruhu prepadol až mimo bodovanú desiatku. Lewis Hamilton si v týchto dvoch pretekoch pripísal k dobru až 75 bodov a v konečnom zúčtovaní vyhral vďaka lepšej Rosbergovej prvej polovici sezóny titul o 67 bodov. Ak však budeme brať do úvahy len osem veľkých cien po letnej prestávke, tak Angličan v nich získal šesť víťazstiev (z toho päť v rade), jedno druhé miesto a jeden krát nedokončil po vzájomnej kolízii v Spa. Rozhodujúce však boli hlavne tri vzájomné súboje priamo na okruhoch: na Monze v Suzuke aj v Austine Rosberg ťahal vždy za kratší koniec. Nemec nakoniec za to isté obdobie získal len jedno prvé miesto a päť druhých. Vyjadrené bodovo, rozdiel bol 193:115 v prospech majstra sveta. Alebo ak chcete inak, Hamilton získal 193 z 225 možných bodov, čo je 85 % a toto číslo vraví samo za seba.

Lanské repete

Podobná situácia sa odohrala aj minulý rok. Rozdával sa síce rovnaký počet bodov, ako rok predtým, ale jazdci museli odjazdiť deväť veľkých cien. Nico Rosberg rovnako odstúpil v pretekoch dvakrát: v Taliansku po poruche motora a v Rusku sa zlomila pružina pod plynovým pedálom jeho auta. V ostatných pretekoch získal tri prvé, tri druhé a jedno štvrté miesto. Lewis Hamilton nedokončil len preteky v Singapure, keď sa zlomila svorka potrubia medzichladiča. Celková bilancia v tejto časti sezóny bola v jeho prípade päť víťazstiev a tri druhé miesta. Na okruhu sa obaja kohúti stretli dvakrát: opäť to bolo v Suzuke a v Austine a v oboch prípadoch ťahal za kratší koniec Rosberg. Bodový rozdiel v záverečných deviatich pretekoch bol 179:141 znova v prospech majstra sveta. Hamilton mal ale lepšiu prvú polovicu sezóny a titul si zaistil už tri veľké ceny pred koncom. Bolo to práve v texaskom Austine, kde na to, aby spečatil majstrovskú korunu, potreboval skončiť pred svojím tímovým kolegom. Na štarte sa dosť nevyberavým spôsobom dostal pred neho, ale situácia v pretekoch sa nakoniec vyvinula tak, že v poslednej fáze jazdil na prvom mieste Nico Rosberg. Drobná Nemcová chybička však stačila na to, aby sa Hamilton dostal pred neho a nakoniec získal potrebné prvé miesto. Hneď potom sa začali oslavy, čo sa odrazilo na jeho výkonoch v závere sezóny. Rosberg tak po víťaznom hattricku nakoniec mohol upraviť bodový rozdiel v konečnom zúčtovaní na „prijateľných“ 59 bodov.

1

Rosbergove nádeje

Tento rok však ani jeden z oboch jazdcov výrazne neprevyšuje toho druhého. Nico Rosberg mal silnú prvú tretinu sezóny. V tej druhej akoby si zobral oddychový čas a Lewis Hamilton jeho náskok zmazal. Po letnej prestávke bolo pred jazdcami opäť deväť veľkých cien. Nico Rosberg je na tom po prvých dvoch o niečo lepšie. Pripísal si v nich dve víťazstvá a na body vedie 50:33. Dopomohli mu k tomu ale aj technické problémy jeho tímového kolegu. To je zároveň aj jeho jediná silná stránka oproti predchádzajúcim dvom sezónam: každé jeho zaváhanie, či už jazdecké, alebo technické, dokázal tento rok vždy premeniť na víťazstvo. Za normálnych okolností v priamych súbojoch na okruhu však na (zatiaľ) trojnásobného majstra sveta nestačí. Dôveru by mu mohla dodať lepšia forma v kvalifikáciách oproti minulému roku, keď ich vzájomný súboj je vyrovnaný 7:7 a Rosberg tento rok štartoval najhoršie šiesty, aj to vďaka penalizácii za predčasnú výmenu prevodovky v Rakúsku. Nemec získal v sezóne 2014 prvé miesto na štarte na Suzuke, v Austine, v Interlagose a v Abú Zabí. Minulý rok, to bolo na tých istých miestach, pričom pridal ešte víťaznú kvalifikáciu v Mexiku. Neistotu má však v podobe problémov monopostov Mercedes so spojkou na štarte, o ktorých ste si mohli prečítať aj na našich stránkach. Tá je taká nevyspytateľná, že ani v tímoví inžinieri nevedia, kedy sa objavia a kedy nie.

Hamiltonova šanca

Jediným miestom, kde sa Hamiltonovi zatiaľ vyslovene nedarí, je Interlagos v Brazílii. Ešte nikdy tu počas svojej kariéry nevyhral. Nikde však nie je napísané, že sa to nemôže zmeniť. Podobnú bilanciu mal aj v Rakúsku (aj keď tu sa jazdí až od roku 2014), kde tento rok po nervydrásajúcom poslednom kole uchmatol víťazstvo pre seba. Rovnako nevyhral ani v Mexiku, ale tam sa F1 vrátila len minulý rok. Navyše Angličan tu týždeň po zisku tretieho titulu tu Hamilton vyzeral dosť unavene. Čo je však dôležité, pokiaľ je v hre titul, dokáže sa Angličan maximálne sústrediť. Niekedy síce svoju snahu dosiahnuť limity auta a okruhu preženie, ale nestáva sa to často. Jeho prirodzený talent je možno tým, čo robí rozdiel medzi ním a Nicom Rosbergom. K tomu sa pridáva aj jeho dravosť a inštinkt lovca. Angličan je k svojim súperom vždy tvrdý, ale zakaždým sa všetko odohráva v rámci pravidiel. O Nemcovi sa niečo také povedať nedá. Ak sa to v tomto roku pokúšal zmeniť, nie vždy to vyšlo práve najlepšie a z pretekov odchádzal s penalizáciami za nebezpečnú jazdu.

2

Rozhodne technika?

Do súboja o titul môžu prehovoriť aj technické problémy. V sezóne 2014 nebodovali obaja jazdci na Strieborných šípoch z rôznych príčin zhodne po tri razy. Minuloročné výpadky boli spomínané už vyššie a boli ich jedinými. V aktuálnej sezóne bodujú obaja pravidelne, aj keď technické problémy pripravili o zopár bodov oboch jazdcov. Na svojom konte majú zatiaľ len jeden výpadok po tom, ako sa vzájomne vyradili po kolízii v úvode Veľkej ceny Španielska. Tohtoročné problémy so spojkou sme už spomínali. Miernu výhodu môže mať Lewis Hamilton, ktorý po tom, čo si odpykal penalizáciu za výmenu motorov v Spa, má k dispozícii tri pohonné jednotky. Mal by si s nimi pohodlne vystačiť do konca roka bez toho, aby ich musel šetriť. Nico Rosberg môže beztrestne vymeniť ešte jeden motor, ale na druhej strane ho môže tešiť to, že to bude pravdepodobne vylepšená verzia, do ktorej Mercedes investuje svojich šesť zostávajúcich žetónov pre túto sezónu. Aj tu je však riziko, že nové komponenty môžu byť nespoľahlivé a Nemec tak môže prísť o prepotrebné body. Nuž, ako povedal aj sám šéf tímu Toto Wolff: „Neexistuje žiadny ideálny scenár.“ Mercedes musí aj vzhľadom na budúcu sezónu vyvíjať pohonnú jednotku ďalej a tak sa môže stať, že jeden z jeho jazdcov bude ku koncu sezóny zvýhodnený.

 

Určite sme tu nespomenuli všetky faktory, ktoré môžu ovplyvniť súboj o titul. Tie o ktorých ste si teraz prečítali, sú však najpravdepodobnejšie. O nejaké body môžu oboch pilotov Mercedesu pripraviť aj ostatní jazdci štartového poľa. Nie je vylúčené, že môže nastať podobný scenár, ako v posledných pretekoch sezóny 2010, keď Fernanda Alonsa pripravil o titul Vitalij Petrov. Každopádne karty sú rozdané pre oboch ašpirantov zaujímavo a všetko nasvedčuje tomu, že o titule sa bude tento rok rozhodovať až v samotnom závere.

Reklama

Futbal

Reklama Spoza piva 300x300

Viac v F1