Sledujte nás

Šesť otázok

Šesť+ otázok: Števo Eisele

Števo Eisele

Meno Števo Eisele asi netreba formulovým fanúšikom nijako zvlášť predstavovať. Povedané motoristickým žargónom, v F1 debutoval za mikrofónom na Veľkej cene Maďarska v roku 2013.

Odvtedy stihol odkomentovať 105 pretekov, pričom po jeho boku sa vystriedali jazdci ako Josef Král, Richard Gonda, Štefan Rosina, Martin Homola, Jan Charouz, fotograf Martin Trenkler, či technický expert Mário Keszeli. Okrem komentovania sa pred pol rokom vydal aj zo slovenského pohľadu do neprebádaných vôd vlogovania na formulovú tématiku. Ostatní diváci ho možno poznajú z Telerána, či ako moderátora a komentátora futbalových prenosov. Menej známe je o ňom, že dvanásť rokov strávil medzi troma žrďami v dorasteneckých tímoch Slovana Bratislava a pol roka sa dokonca venoval aj atletike. Ale keďže sezóna kráľovnej motoristického športu klope na dvere, smerovali naše otázky k nadchádzajúcej sezóne F1, ktorá bude pre Števa už siedmou v poradí. 

Pamätáš si ešte svoju prvú veľkú cenu, ktorú si videl v televízii?

Záludná otazka na úvod nesmie chýbať! Priznávam, nepamätám si to presne, iba viem, že som bol na prázdninách u krstných v Komjaticiach a v telke sa práve naháňalo bielo-žlto-modré auto s bielo-červeným. Som ročník 1984, takže si to vieme cca zaradiť. A potom mám veľmi živú spomienku na moje desiate narodeniny, keď sme celá rodina sedeli v obývačke a začali Góly body sekundy. Úvodná správa bola, že zomrel Ayrton Senna. Dodnes si pamätám to ticho, ktoré v obývačke zavládlo.

Liberty Media už dva roky riadi F1 bez Bernieho Ecclestonea. Ako zatiaľ hodnotíš zmeny, ktoré doteraz vykonala? 

Úprimne som čakal oveľa viac, zatiaľ to je skôr také make-upovanie. V niektorých veciach súhlasím s Berniem, že potrebujete tvrdú diktátorskú ruku. Na druhej strane chápem, že F1 je už proste príliš veľká – podobne ako napríklad Facebook či Google, takže s tými zmenami to je extra náročné.

Aký máš názor na štruktúru pretekárskeho víkendu? Zmenil by si niečo? Ak áno, ako by mala zmena vyzerať?

Som konzerva v tom, že treba zachovať tradície a základnú DNA. Čiže jedny preteky v nedeľu, žiadne prehadzovanie poradia na štarte a podobné somariny. Akurát by som pri letných európskych pretekoch posunul štart pokojne na 17,10. Zvyšok víkendu si aj tak vychutnávajú len fajnšmekri. Ak to promotérom a vedeniu vychádza tak, nech to nechajú. Ale medzi nami, kto má možnosť sledovať v piatok cez deň tréningy v ktorých sa aj tak nič zaujímavé nedeje? Čiže možno by som víkend skrátil a zintenzívnil na sobotu a nedeľu. A každý pondelok nech si tímy na tej istej trati testujú.

Aký je optimálny počet veľkých cien v sezóne z pohľadu komentátora?

Myslel som si, že zvládnem neobmedzené množstvo. Ale minulý rok v lete, keď sme ťahali sériu 5 veľkých cien za 6 víkendov, tak sme toho už aj v štúdiu mali dosť. A to nechcem pomyslieť na všetkých členov tímov. Tých 20 VC mi príde optimálnych. Navrhol by som striedať viaceré destinácie ob-sezónu. F1 nemôže byť každý víkend, ale musí si zachovať punc exkluzivity a takej tej nedočkavosti. Lebo tú si za peniaze nekúpite, ale ľahko sa stráca. Stále pritom hovoríme o kráľovnej motoršportu.

Máme za sebou predsezónne testy. Ako hodnotíš formu jednotlivých tímov pred začiatkom sezóny?

Ako vždy veľa naznačili, aj keď všetci hovoria, že nič nie je jasné. Pritom evidentne budeme mať tri ligy. V elitnej bok po boku Ferrari s Mercedesom, do ktorých bude rýpať Verstappen s Red Bullom. Stred poľa bude ešte nepredvídateľnejší ako pred rokom, aj keď Renault nie môže, ale musí byť jeho lídrom. Teším sa napríklad na súboje Ricciarda s Raikkonenom. Pevne verím v zlepšenie McLarenu. A zároveň sa bojím o Williams, ktorého v tretej lige možno bude ohrozovať aj Safety car, prípadne top monoposty z F2.

Zdá sa, že výkonnosť motorov sa začína pomaly vyrovnávať. Je dobré, že F1 bude so súčasnými motormi pokračovať aj po roku 2020? Aké motory by boli ideálne pre súčasné autá F1?

Nie, nie je to ani náhodou dobré. Súčasné pohonné jednotky sú zbytočne komplikované, drahé a technológia v bežnej prevádzke nevyužiteľná. Myslím najmä MGU-H. Žial, loby najväčších tímov bola silnejšia…

Už dlhodobo vládne nespokojnosť so systémom penalizácií. Zmenil by si niečo na tom súčasnom?

Veľmi jednoducho. Profesionálny tím komisárov, a nech je ich rozhodovanie prepojené s vysielaním. Nech poznáme mená, tváre, hlasy. Rovnako ako vo futbalovom systéme VAR – kde mi však stále chýba transparentná komunikácia ako napríklad v NFL. Vo finále ale dokonalé riešenie neexistuje, s rozhodcami sa bude aj tak stále polemizovať. Ale súhlasim s tebou, že súčasný systém má ešte medzery…

Aké hlavné témy bude riešiť F1 v roku 2019?

Fúú, tak v prvom rade nezabúdaj, že F1 má ten úžasný dar si každý týždeň vytvoriť vždy novú tému aj sama. Highlightom sezóny samozrejme bude či Vettel dokáže získať titul vo Ferrari a zdolať Hamiltona. Na druhej strane som zvedavý na tichého zabijaka Leclerca. Aké dobré bude spojenie Red Bull Honda? Podľa mňa to má veľký potenciál… Rozhodne väčší ako Ricciardo v Renaulte. Udrží za sebou Hulkenberga? A čo mladé pušky – Lando Norris, Alex Albon a George Russell, ktorého čaká fascinujúci súboj s “jednorukým” Robertom Kubicom. Stačí toľko zatiaľ? 🙂

Minulý rok predstavila aj F1 fanúšikom svoju verziu športovej hry fantasy. Akú jazdeckú dvojicu z aktuálnej sezóny by si si vybral do svojho tímu? Ak by sme brali do úvahy celú históriu F1, ktorá dvojica by to bola v tomto prípade?

Hmm, niekedy sa prichytím pri tom, ako mi je strašne ľúto, že som nezažil všetkých 🙂 najmä 50. a 60. roky boli dychberúce, keď si človek predstaví tie rýchlosti a nebezpečenstvá. Čiže podľa toho čo mám načítané a dávaš mi voľnú ruku, tak si vyberám Juana Manuela Fangia a Jima Clarka. Testovačom by mohol byť Niki Lauda s Jackiem Stewartom – museli by si strihnúť. Čítal som knižky obidvoch spomínaných velikánov a bolo to nesmierne pútavé a obohacujúce.

Čo ti ako prvé prebleskne hlavou, ak počuješ spojenie Formula 1?

Vieš čo? Toto ti neviem slovami opísať… Pre mňa je to jedna úžasná vášeň. A vlastne nielen pre mňa. Lebo len za posledný týždeň sa mi prihovorili traja fanatici vo vlaku, v trafike i na futbalovom štadióne. Ľudia milujú Formulu 1 a je mi cťou, že ich môžem počas priamych prenosov sprevádzať. Okrem toho sa snažím ponúkať aj ďalší kvalitný obsah či obľúbené súťaže. Či už prostredníctvom Instagramu alebo Youtube kanálu. Počas zimnej prestávky mala veľký úspech talkshow s Pepom Králom – EisKing. V hlave mám množstvo ďalších nápadov, len by som poprosil predĺžiť deň aspoň na 34 hodín 🙂

Je v dobe internetu správny krok vydávať časopis o F1? Alebo je to už prežitok?

Dík za túto otázku, lebo ja som klasik a tvrdý odporca elektronických kníh. Musím cítiť vôňu strán, vychutnávať si ich listovanie a veľmi oceňujem najmä kvalitné fotografie. Chápem, že to nie je lacný špás, ale som ochotný si aj priplatiť. Aj preto mi jeden časopis chodí každý mesiac až z Anglicka. Snáď to brexit nezatrhne 🙂

Reklamy
SYNOT TIP vstupný bonus stávka bez rizika - 950x100
SYNOT TIP vstupný bonus stávka bez rizika - 300x300

Futbal

Tipsport registračný bonus 30 Eur pre nových hráčov - 300x300

Viac v Šesť otázok