Sledujte nás

Ifkine fejtóny

Veľký smoothie špeciál, časť štrvtá

V súčasnosti sa objavuje čoraz viac stravovacích režimov, ktoré sú plné rôznych shakes, ktoré nemôžeme celkom označiť za smoothie.

Veľký smoothie špeciál, časť štrvtá

Kým som „trpela“ mesiac ranného „smútenia,“ povedala som si, že hodím očko na renomované (i menej známe) stravovacie režimy a ich názor na…

Časť štvrtá: vhodnosť zaradenia smoothie do stravy

Je tomu už pár rokov, čo som pri brázdení vo vodách internetu natrafila na istú madam s titulom ND (naturopath doctor), ktorá sa mi snažila nanútiť svoj stravovací režim, založený na smoothie. V pozadí bol klasický srdcervúci príbeh: zakomplexovaná slečna formátu vráskavca ozrutného nevie schudnúť. Ide na zájazd voľakde do Mexika, kde si po celý čas „usŕka“ z rôznych smoothie a hurá, kilečká idú dole. Tak sa vráti do USA, spraví si „naturálny“ doktorát, dá dokopy pár receptov na smoothies a poďho spasiť svet.

Nie, ten receptár som nekúpila. Bolo mi totiž jasné, že polovicu ingrediencií by som v našich zemepisných šírkach nezohnala. Navyše, ako som už neraz opakovala, naturálnym psychopatom proste neverím. 

Za posledných dvadsať rokov som preštudovala desiatky stravovacích režimov a toto bol jediný založený na smoothie. Mohla daná slečna schudnúť pitím smoothie? Áno, ale zrejme za to nemohli smoothie ako také. Ich „zázračnosť“ je v ingredienciách, nie v konzistencii. Pokiaľ ste (ako ja) zásaditý odporca sladkokyslej chute ovocia, či prevraciate oči pri pohľade na šalátiky, ich mechanické spracovanie na smoothie vám môže značne pomôcť prehnať ich cez tráviaci trakt.

Tu je však dôležité podotknúť, že nie je smoothie ako smoothie. Ak sa bavíme o výlučne ovocnom smoothie, dám vám jednu radu: dbajte o to, aby bolo vo vašom jedálničku dopoludnia. Dôvod je jednoduchý: ovocný cukor má strašnú tendenciu ostať na pupku. Doslovne. Spáliť fruktózu je celkom kumšt. Viacero špecialistov na stravu sa zhoduje na tom, že pokiaľ si po ovocnom jedle nedáme „do tela,“ fruktóza sa nespáli. V dopoludňajších hodinách máme pred sebou celkom dosť času na to, aby sme to spálili. Večer už nie. Množstvo serióznych výživových poradcov odporúča ovocie LEN v dopoludňajších hodinách – a o smoothie to platí rovnako.

Na druhej strane zeleninové smoothie si môžeme dopriať aj podvečer. Technicky, aj krémové zeleninové polievky môžeme označiť ako smoothie. Zelenina uvarená v pare a poďho do mixéra. To som už vzala na milosť aj brokolicu – a to je čo povedať. Ten, čo vymyslel krémové polievky, by mal dostať nobelovu cenu mieru. Alebo aspoň Rád zlatej varešky. 

V súčasnosti sa objavuje čoraz viac stravovacích režimov, ktoré sú plné rôznych shakes, ktoré nemôžeme celkom označiť za smoothie. Často obsahujú proteínové prášky, mlieko či chia semienka. Alebo sa jedná o hotový „vyvážený prášok,“ ktorý si proste nasypete do vody a zmixujete. Zdá sa, že rôzne smoothies či shakes budú významnou súčasťou jedálnička budúcnosti.

No pokiaľ ide o mixovanú stravu ako takú, dovoľte mi ešte jednu poznámku. V literatúre o evolúcii človeka nájdete teóriu, že s vynálezom ohňa začal prudký rozvoj ľudského mozgu. Žuvacie svaly boli pôvodne veľmi silné, potrebné na zjedenie surového mäsa. Po jeho upečení už nebolo potrebné, aby boli takéto: behom „pár tisícročí“ prestali tlačiť na mozog (doslovne, vedú totiž zo zadnej časti hlavy), takže ten mohol rásť. Zároveň umožnili rozvoj artikulovanej reči. No ak si myslíte, že konzumáciou mixovanej stravy budeme ešte múdrejší, sklamem vás. Absencia žutia v detstve spomaľuje vývoj reči, pretože žuvacie svaly potrebujú pracovať, aby dokázali hýbať ústami a jazykom. Kto má zuby, nech prežúva. Mixovaného si užijeme v domove dôchodcov 🙂 

Kliknite pre pridanie komentára

Napíšte odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Prihláste sa na odber noviniek

Futbal

Reklama

Viac v Ifkine fejtóny