Sledujte nás

Ženský kútik

Tehotná a fit: Dá sa to? (časť tretia)

V ďalšom pokračovaní nášho miniseriálu sa pozrime na to, aké cviky sú vhodné v druhom trimestri.

Tehotná žena cvičenie

V ďalšom pokračovaní nášho miniseriálu sa pozrime na to, aké cviky sú vhodné v druhom trimestri.

Tretia časť: druhý trimester, tehotenský rozkvet

Po trinástom týždni si väčšina mamičiek môže vydýchnuť. Nevoľnosti ustúpili, riziko potratu kleslo fakticky na nulu. Hormóny sa trošku upokojili. Bruško síce vykúka, ale – ako vám potvrdí mnoho lekárov i mamičiek – nastáva obdobie rozkvetu.

Hurá do fitka! Alebo nie?

Tehotenstvo je dynamický proces. Všetko sa mení doslova zo dňa na deň. Niekedy začiatkom druhého trimestra si uvedomíš, že už sa necítiš pohodlne pri behu a prudkých pohyboch. Zväčšujúca sa maternica posúva nahor ostatné orgány a tlačí na brušnú stenu. Postupne musíš zo svojho tréningového programu vyškrtnúť väčšinu obľúbených cvikov: je koniec behu a poskakovaniu (bye bye aerobic!), neodporúča sa plank ani cviky na brušné svalstvo (hrozí diastáza – rozostúpenie brušných svalov, ktoré sa ťažko lieči). 

No paradoxne, väčšina klasických „fikových“ cvikov je aj naďalej vhodná. Drepy sú dokonca odporúčané: telo si lepšie zvyká na zmenu ťažiska. Pomalé pohyby s činkami (ideálne pod dozorom trénera, ktorý je kvalifikovaný na prácu so ženami v druhom stave) pomôžu posilniť celé telo. Samozrejme, ako ti pribúdajú kilá na brušku, odporúčam ubrať kilá na činkách. Ak si mala pred tehotenstvom 60 kíl a drepovala si s 10kg činkou, teraz, keď vážiš 70kg, už činku potrebovať nebudeš.

Čo s tými chuťami?

Mnoho mojich tehotných kamarátok sa sťažuje (či dokonca aj chváli) šialenými kombináciami jedál, akými sa v tehotenstve napchávajú. Tehotenské chute sú – v drvivej väčšine prípadov – výsledkom nedostatku základných minerálov, najmä železa. Telo inštinktívne cíti, že mu niečo chýba. A mozog, stále zmätený hormónmi, hľadá kombinácie, často úplne nepochopiteľné, ktorými by doplnil svoj deficit.

Chute však vôbec nemusia byť. Ale že vôbec. Niekedy postačí doplniť do jedálnička železo (aj vo forme doplnkov výživy). A inokedy je to o vnútornej disciplíne. To, že si tehotná, neznamená, že musíš vždy o polnoci vyrabovať mesačnú zásobu čokoládových perníčkov, ani to, že ti musia chutiť banány s horčicou alebo kyslé uhorky s nutelou.

Ach, môj chrbát…

Vo všetkých fázach tehotenstva prechádza telo zmenami, ktoré zásadným spôsobom ovplyvňujú jeho tvar – a teda aj samotné držanie tela. Niekedy v piatom mesiaci sa začneš inštinktívne zakláňať dozadu, pretože ťa bruško ťahá dopredu. Po polhodinke pri kuchynskej linke cítiš všetky stavce a ešte aj medzirebrové svaly.

Som veľká zástankyňa strečingu, to o mne asi viete. V tehotenstve ti viac ako kedykoľvek pomôže, keď svojim kĺbom dopraješ trochu uvoľnenia. Možno aj v tvojej fitnes appke v mobile nájdeš strečing vhodný v tehotenstve.

Joj, tak by mi bodol wellness…

Drvivá väčšina lekárov ti ho však neodporučí. Pokiaľ ide o masáže, môžu prísť vhod, ale potrebuješ kvalifikovaného maséra so skúsenosťami s tehotenstvom (a samozrejme, zabudni na to, že si pri masáži ľahneš na bruško, tvoj potomok bude v zásade proti!). Kúpanie vo verejných bazénoch je síce fajn, ale nezabudni na tampón, aby si neprišla so zápalom „tam dole.“ Mimochodom, plávanie ako také tiež patrí medzi aktivity odporúčané v tehotenstve!

Ešte väčší problém klasických wellness pobytov je príliš teplá voda. Väčšina lekárov sa zhoduje na tom, že v tehotenstve je kúpeľ fajn, nie však čvachtanie sa v termálnych prameňoch. Pokiaľ to ešte plánuješ spojiť s otužovaním (že si vybehneš do snehu a potom hupkom do horúcej vody), tak… nie, vážne, neblbni. 

P.S.: V prípade otázok a pochybností vždy kontaktuj svojho lekára. On najlepšie pozná tvoj stav a odporučí ti to, čo je pre teba najlepšie!

Reklamy
Fortuna Stávka bez rizika za 70 € vstupný bonus počas EURO 2024 - 750x100
Kliknite pre pridanie komentára

Napíšte odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Viac v Ženský kútik