Sledujte nás

F1

Šampionát dvoch rôznych polovíc, časť tretia

Druhú polovicu sezóny načala Veľká cena Maďarska, ktorá sa konala ešte pred letnou prestávkou, počas ktorej majú tímy nariadenú akúsi povinnú dovolenku.

Továrne sa jednoducho zavrú a pracovať nemôžu ani technici, ani vývojári. Práve preto Ferrari potrebovalo na Hungaroringu zatiahnuť záchrannú brzdu, aby zvrátilo nepriaznivý trend z posledných veľkých cien v súboji o oba majstrovské tituly. To sa Talianom nakoniec po tímovom výkone a rozhodnej stratégii podarilo a druhú polovicu začali rovnako ako tú prvú – víťazstvom.

11. Veľká cena Maďarska, 30. júla 2017

V Maďarsku sa potvrdilo, že Strieborné monoposty nedokážu generovať také veľké množstvo prítlaku, ako autá so skákajúcim koníkom. To spôsobovalo, že Mercedes bol okruhoch s množstvom pomalých zákrut a krátkymi rovinkami pomalší, ako jeho najväčší rival. Na Hungaroringu sa  snažili dostať cez červené monoposty, ale nepodarilo sa im to ani s Valtterim Bottasom, ani s Lewisom Hamiltonom. Angličan sa po štarte dostal za Maxa Verstappena a podobne ako Sebastian Vettel na Silverstone, ani on si s ním nevedel dať dlhšiu dobu rady. K tomu sa pridali aj problémy s rádiovým spojením. Keď sa však Angličan Holanďana zbavil, mal pred sebou voľnú trať a jazdil rýchlejšie časy, ako prvá trojica. Aj preto bol Valtteri Bottas svojim tímom požiadaný, aby pustil svojho tímového kolegu pred seba.

Ani Ferrari to však nemalo až také jednoduché. Líder šampionátu mal problémy s riadením a tím mu zakázal jazdiť cez obrubníky. Jeho časy sa tak prirodzene spomalili. Našťastie mal za sebou tímového kolegu, ktorý mu robil bodyguarda. V závere potom prišlo k azda najviac diskutovanej udalosti celého víkendu. Lewis Hamilton si na Fínovi v červenom monoposte tiež vylámal zuby a tak poslušne vrátil svoju pozíciu svojmu tímovému kolegovi a posunul ho tak na posledné miesto na pódiu. Akcia hodná anglického džentlmena, ktorú by ste v posledných 30 – 35 rokoch v histórii formuly 1 hľadali len ťažko, bola vyzdvihnutá Totom Wolffom hneď po pretekoch a kvitovali ju hlavne anglické médiá.

Stav v priebežnom poradí:

Lewis Hamilton – Sebastian Vettel 188:202

Víťazstvá: 4:4

12. Veľká cena Belgicka, 27. augusta 2017

Scuderia po letnej prestávke priniesla do Spa nové aerodynamické vylepšenia, ktoré primárne pripravovala na domáce preteky v Monze. Sebastian Vettel o nich hovoril už v Maďarsku a mali odstrániť najväčšie slabiny tohtoročného SF-70H. Červený monopost dostal úplne nové predné odpruženie, vylepšenú podlahu a zmenám sa nevyhli predné a zadné kridla. V Belgicku sme po dlhšom čase aj vďaka tomu mohli vidieť priamy súboj oboch ašpirantov o tohtoročnú korunu šampióna.

Lewis Hamilton nakoniec ustál dva útoky Sebastiana Vettela na svoju pozíciu a obaja jazdci predviedli divákom súboj vysokej kvality, pričom ich držali v napätí až do cieľa. Čakalo sa len na to, kto spraví chybu. Rozhodujúci moment prišiel po reštarte pretekov v 35. kole. Nakoniec to bol Sebastian Vettel, kto mal nesprávny úsudok, keď sa dostal k Lewisovi Hamiltonovi až príliš blízko, ale bez systému DRS svojho súpera predbehnúť nedokázal. Angličan však musel používať aj hlavu, pretože posledných pätnásť kôl bol nútený odjazdiť na pomalších pneumatikách. Ak by prehral, jeho strata by narástla už na 21 bodov. Nakoniec si zaslúžene vo svojej 200 veľkej cene pripísal 58. víťazstvo.

Stav v priebežnom poradí:

Lewis Hamilton – Sebastian Vettel 213:220

Víťazstvá: 5:4

13. Veľká cena Talianska, 3. septembra 2017

Oslavy 70. výročia svojho vzniku, ktoré si Scuderia pripravila na domáci okruh, nedopadla úplne podľa jej predstáv. Všeobecne sa predpokladalo, že Mercedes dokáže v Monze zvíťaziť už len vzhľadom na to, že jeho monopost je stavaný práve na takéto okruhy. Predchádzajúce preteky na rýchlom Spa, kde sa Lewis Hamilton počas celých pretekov nedokázal odpútať od svojho prenasledovateľa, však dávali falošné nádeje aj pre červené monoposty.

Sebastian Vettel zaostal v dažďom zmáčanej kvalifikácii za časom Lewisa Hamiltona o 2,5 sekundy a v nedeľu zachraňoval aspoň pódiové umiestnenie. Prvý krát v Nemcovej kariére sa stalo, že prišiel o priebežné vedenie v šampionáte. Aj keď rozdiel bol ničotné tri body, na Monze vládla vo Ferrari po predvedenom výkone pochmúrna nálada. Monopost Sebastiana Vettela opäť v posledných 20 kolách trápili záhadné problémy s riadením, ale na to sa rýchlo zabudlo. Hovorilo sa o ponížení Ferrari v domácich pretekoch, čoho sa chytil aj prezident Ferrari Sergio Marchionne, keď označil výkon červených za trápny. Za všetko nakoniec mohli piatkové tréningy, v ktorých sa mechanikom Scuderie nepodarilo prinútiť fungovať nové predné zavesenie tak, ako týždeň predtým.v Belgicku.

Naopak, inžinieri Mercedesu trávili po pretekoch v Belgicku dlhé hodiny hľadaním príčin malého odstupu od červených monopostov. V Taliansku mal Angličan na dosah ďalší Grand Slam, ale tímová taktika umožnila Valtterimu Bottasovi dostať sa na dve kolá do vedenia. Strieborné šípy dosiahli tretie dvojité víťazstvo v sezóne a sedem veľkých cien pred koncom odskočili Ferrari v Pohári konštruktérov už na rozdiel 62 bodov.

Stav v priebežnom poradí:

Lewis Hamilton – Sebastian Vettel 238:235

Víťazstvá: 6:4

14. Veľká cena Singapuru, 17. septembra 2017

Okruh, ktorý je najviac podobný tomu v Monaku, na ktorom tento rok Ferrari dominovalo, mal priniesť Sebastianovi Vettelovi šancu na odplatu a návrat do čela priebežného poradia. Červení mali opäť slabší piatok, takže v Maranelle sa na simulátore skúšali nastavenia SF70H celú noc. Prinieslo to svoje ovocie a Sebastian Vettel po jednom zo svojich najlepších kvalifikačných kôl podľa očakávania získal v Singapure najlepšie postavenie na štarte.

Nakoniec mu to ale nebolo nič platné, keďže body sa rozdávajú až v nedeľu. V súboji o tohtoročný titul opäť raz zamiešal karty Max Verstappen. Sebastian Vettel po štarte predviedol manéver, ktorý by za normálnych okolností ostal bez povšimnutia. Mladý Holanďan  je ťažkým súperom na predbehnutie a Nemec sa po nie celkom vydarenom štarte chcel vyhnúť tomu, aby za ním strávil prvú časť pretekov. A tak sa hneď po štarte začal tlačiť na ľavú stranu, aby bol na vnútornej strane prvej zákruty. Na prvý pohľad to vyzerá logicky, a všetko by sa podarilo, keby Kimi Räikkönen nepredviedol raketový štart. Jazdec Červených býkov sa potom už jednoducho nezmestil do červeného sendviča a pre všetkých troch sa preteky skončili po pár metroch. Ďalší chybný úsudok tak podľa všetkého zasadil jazdcovi Ferrari ťažkú ranu v súboji o titul.

Dážď síce priamo nespôsobil haváriu v prvom kole, ale na strieborné monoposty pôsobil, akoby boli pokropené živou vodou. Počas celého víkendu boli až tretím tímom, čo sa týka dosiahnutých časov. To všetko bolo pár sekúnd po štarte zabudnuté a trojnásobný majster sveta sa znenazdajky ocitol na prvom mieste, keď sa dokázal vyhnúť aj roztočenému monopostu svojho najväčšieho rivala. Na náročnom okruhu mu tak stačilo jediné: nestratiť koncentráciu. Angličan to mal stále na pamäti a svoju pozíciu až do cieľa nepustil z rúk. Víťazným hattrickom a štvrtým prvým miestom z posledných piatich veľkých cien sa priblížil k štvrtému titulu viac, ako kedykoľvek predtým v sezóne.

Stav v priebežnom poradí:

Lewis Hamilton – Sebastian Vettel 263:235

Víťazstvá: 7:4

15. Veľká cena Malajzie, 1. októbra 2017

Sebastianovi Vettelovi sa lepila smola na päty aj v druhých ázijských pretekoch jesennej časti sezóny. Nemcove problémy sa začali už na konci tretieho meraného tréningu, keď za jeho chrbtom začalo vynechávať zapaľovanie. Mechanici sa pred kvalifikáciou rozhodli, že vymenia motor, na čo mali len necelé dve hodiny. Žiaľ netesnosť jednej kompozitnej hadičky medzi kompresorom a spaľovacím motorom spôsobila na začiatku kvalifikácie nedostatočný tlak turba a tým aj pokles výkonu celej pohonnej jednotky. Sebastian Vettel vďaka tomu naháňal prepotrebné body z úplného chvosta štartového poľa. Nakoniec to takmer dotiahol až na stupne víťazov. Ferrari v závere siahlo k agresívnemu motorovému módu, ktorý znamenal vyššiu spotrebu paliva. Podľa všetkého si to však v Scuderii zle spočítali a v závere musel ich jazdec výrazne spomaliť, aby mu vôbec vystačil benzín až do cieľa. Na útok na pódiové umiestnenie mal tak len jediný pokus, ktorý skončil neúspešne. To ešte viac podčiarklo ďalší zbabraný víkend Scuderie, ktorý bol zakončený bizarnou nehodou Sebastiana Vettela s Lanceom Strollom po prejazde cieľom. Nemec pravdepodobne na chvíľu stratil koncentráciu po vypätých pretekoch a náraz do predného kolesa Williamsa mu takmer odrovnal prevodovku.

Lewis Hamilton opäť predviedol famózne kvalifikačné kolo a napriek predpokladom zaokrúhlil počet svojich prvých miest na štarte už na 70. V nedeľu nekládol Maxovi Verstappenovi taký odpor, ako keby za ním jazdil Sebastian Vettel. Dobre vedel, že v súboji s Holanďanom by mohol stratiť oveľa viac, ako víťazné vavríny. Angličan bodoval už dvadsiaty krát v rade a keďže opäť skončil pred jazdcom Ferrari, o ďalší krôčik sa priblížil k štvrtému titulu. A to napriek tomu, že už v druhých pretekoch v rade bol Mercedes až tretím najrýchlejším tímom.

Stav v priebežnom poradí:

Lewis Hamilton – Sebastian Vettel 281:247

Víťazstvá: 7:4

Ako prebiehala posledná štvrtina sezóny, sa dozviete už čoskoro na našich stránkach.

Reklamy
SYNOT TIP vstupný bonus stávka bez rizika - 950x100
SYNOT TIP vstupný bonus stávka bez rizika - 300x300

Futbal

Tipsport registračný bonus 30 Eur pre nových hráčov - 300x300

Viac v F1